Verschil tussen kuil en gras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Verschil tussen kuil en gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 13:36

wat is precies het verschil tussen kuil en gras? kwa wat erin zit dan..?

mijn chronisch bevangen shet mag niet meer de wei op, maar krijgt op het moment wel kuilgras, en hij loopt nog super, heeft nergens last van sinds hij dat krijgt..

als ik nou stop met het kuilgras, en weer hooi ga voeren, en hem dan 2 uurtjes per dag op het land zet? geen vol land uiteraard maar wat al redelijk kaal gevreten is?

ik durf het niet te proberen en heb geen idee of het kan, het kwam gewoon ineens in me op, wat denken jullie?

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:32

hmm, k heb dit uit een tabelletje gehaald :

vocht gehalte / energie MJ/KG /eiwit / calcium g/KG /fosfaat.

gras: 80-90 / 11-13 / 16-28 / 6 / 3

kuilgras : 60-80 / 10-11 / 9-13 / 4,6 / 1.5-2,5

de spore elementen zijn bij beide hetzelfde en in gras zitten wel wat meer vitaminen dan in kuilgras.

kuil bevat toch wel minder eiwitten dna gras, maar wel veel meer eiwit dan hooi....

dus ik zou of hooi voeren, of idd hooi en op een kaalgegeten land.
want ik denkd at als je je paardje nu op een goed grasland zet, dat je dan echt problemen krijgt.

maar dat kuilgras zou ik zeker mee stoppen.... of de hoeveelheid minimaliseren..

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 15:42

op een goed grasland zal ik hem nooit neerzetten.. dat zal inderdaad nooit goed gaan, kuil was ik ook bang voor dat het niet goed zou gaan maar heb het toch maar even afgewacht en hij loopt er niet slechter op...

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:17

Kuil word vaak afgeraden bij bevangen paarden omdat het ook een stuk vetter is en dr meer eiwitten in zitten. Hooi kan je daarin tegen inprecipe onbeperkt voeren en ik denk dat het in dit geval beter is voor je pony in combinatie met een zo kaal mogelijk grasland

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 18:36

mhh.. ja dat was ook een beetje mijn idee, hooi in plaats van kuil en dan hooguit 2/3 uurtjes op het land per dag wat al kaal gevreten is... denk dat ik hem daar ook gelukkiger mee maak dan de hele dag op stal

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:49

denk het ook ja...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:46

Voor een bevangen paard is het fructaangehalte van het gras belangrijk. Mss kun je de zoekfuctie gebruiken, moet al een topic van zijn. In gestressed gras zoals een kaalgevreten onbemest weiland kan het fructaangehalte erg hoog zijn. Ook het soort gras speelt een rol. Zogenaamde koeienweiden barsten van het fructaan.
Hooi is in ieder geval beter dan kuil.

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:56

kijk op www.paardnatuurlijik.nl als je het fructaangehalte wilt weten. Dan kun je zien op welk moment het voor jouw paard het veiligst is om te grazen.
Er staat een heleboel informatie op de site over hoefbevangenheid en fructaan.

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:29

Ligt dat niet aan de snede van het kuil? Wij hebben kuil op stal wat vorig jaar, als het een dag langer had gedroogd, hooi moest worden.
Maar omdat het zou gaan regenen hebben we het een dag eerder binnen gehaald en ingekuild... en dat was 2e snede.

_maritjuh_
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:07

tof dat je zoveel moeite doet...

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 19:20

_maritjuh_ schreef:
tof dat je zoveel moeite doet...


hoe bedoel je dat?

vanijmond

Berichten: 107
Geregistreerd: 15-05-06

Re: Verschil tussen kuil en gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:30

Hallo,

in kuilgras zit vaak meer eiwit dan in hooi. Daarnaast is het zo dat de droge stof gehalte van hooi hoger is dan die van kuilgras. Dit zorgt voor een langzamere darmpassage.
Hooi zou dus iets beter voor de pony zijn dan kuil, maar het verschilt niet heel erg veel

van ijmond, paardenvoeder consulent zeeman diervoeders