Ervaring met Havens muesli zonder haver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Ervaring met Havens muesli zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 09:57

(Ik open maar even een nieuw topic want als ik het bij de "Pavo energy control" zet, wordt het allemaal zo onoverzichtelijk .)

Heeft iemand ervaring met de Muesli van Havens zonder haver?

Ik overweeg om dit aan mijn arabier te geven. Hij wordt van de Pavo basisbrok wat heet (heb ik het idee) dus ik geef hem nu nauwelijks meer krachtvoer. Dit gaat goed maar ik wil hem toch krachtvoer kunnen geven als ik wat meer voor endurance ga trainen.

"KENMERKEN van Muesli-zonder-Haver zijn o.a.:
- zeer goed verteerbaar eiwit bij relatief weinig energie (komt gelijkmatig vrij);
- zeer geschikt voor nerveuse of temperamentvolle paarden;
- kan als volledig voer gegeven worden (bijv. paarden die sober gevoerd moeten worden);"

"Wanneer paarden of ponies van te energierijk krachtvoer snel te fel, te wild of onhandelbaar (kunnen) worden is HAVENS Muesli-zonder-Haver een uitkomst. Het verlaagde energie-gehalte, in combinatie met veel functionele vezels en veel Beta-Caroteen (uit Lucerne) staat daarvoor garant."



Iemand hier die dit voert? Zo ja, geef je het als volledig voer of in combinatie met iets anders?

Axel_Clauw

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:04

Ik geef het meestal aan mijn Tinker, aangezien ze best wel veel energie heeft en er dol op is.
Ik geef haar hier meestal gewoon een schepje van bij mijn andere Basisbrok bix, omdat ze er echt dol op is.
Ze worden er niet drukker op en de paarden die ik ken die het eten zijn er echt dol op.
Soms geef ik het niet in combinatie met bix maar gewoon als eten.
maar het is een goede aanrader!

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Ervaring met Havens muesli zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:08

ik heb het een jaar aan de mijne gevoerd omdat die vrij schrikkerig was.

heb helemaal totaal niks gemerkt dat hij er rustiger van werd dus wat dat betreft vind ik het geen aanrader,maar kan per dier natuurlijk wel verschillen.
sinds ik havens basissportbrok voer( laat je niet afleiden door de naam hoor) is hij juist rustiger geworden.

wel kwam hij heel mooi in het haar ervan te zitten en was zijn kleur diepr( misschien vanwege hoge gehalte vitamine a?)

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:40

Mijne heeft er niet genoeg aan, valt bijna in slaap

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:06

Ik heb het bijgevoerd toen ik mijn paard pas kreeg.
Was aan de magere kant en moest dus wel meer vlees en vitamientjes, maar niet de extra energie die je bij de gewone brok krijgt.
Mijn paard vindt het bovendien grandioos lekker.

Misschien wat minder brok en Muesli zonder Haver erbij?

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Re: Ervaring met Havens muesli zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 10:53

Ik heb besloten de Muesli van Marstall voor arabieren te gaan voeren. In Muesli zonder haver schijnen juist weer meer andere voedingstoffen te zitten waardoor paarden wat sneller dik worden.

Die van mij heeft al aanleg om dik te worden dus dat lijkt me niet zo'n goed plan...

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Ervaring met Havens muesli zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:34

klopt, toen de mijne nog die muesli kreeg was hij ook dikker dan anders
zit ook weer vrij veel suiker in he?

heb je al gekeken naar voer van mijtens?

http://www.mijten.be/_ln/paarden_diner.php

heel zuiver voer, misschien ook geschikt voor de jouwe?

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:00

mijne krijgen de groene van havens, ben er goed tevreden over.
Ze eten het graag. fijn mee te werken in combinatie met medicijnen en slobber. (Y)

kimmie1018
Berichten: 2761
Geregistreerd: 18-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:02

bij mij op de manege hebben ze ook een arbiertje en die geven ze dit ook. hun vinden dat het super werkt want hij is lang niet meer zo druk en hij weeft neit meer in zijn stal.

greetz

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Ervaring met Havens muesli zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:30

ellepel schreef:
klopt, toen de mijne nog die muesli kreeg was hij ook dikker dan anders
zit ook weer vrij veel suiker in he?


Dat is niet helemaal waar. In muesli zonder haver zit 30% zetmeel en suiker. Dat is voor een muesli vrij laag en daarmee vergelijkbaar met een basisbrok. De meeste muesli's zitten door toevoeging van mellasse een stuk hoger in suiker. Neem de reform muesli van Havens. Daarin zit 46% zetmeel en suikers.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Ervaring met Havens muesli zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:02

handige info want dat wist ik helemaal niet van de muesli zonder haver.

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:07

Mijn wedstrijdpaard krijgt dit in combinatie met granen sportbrok van Havens, omdat hij niet volledig op de granen sportbrok mag, wegens eiwitgevoeligheid, krijgt hij de helft sportbrok en de andere helft muesli zonder haver, omdat dit ook voor eiwitgevoelige paarden is. Hij vindt het alleen niet zo lekker, raar, want de meeste paarden vinden muesli toch lekkerder dan brok?

Hanin

Berichten: 1710
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:09

Bij ons wordt het ook gegeven, in combinatie met basisbrok of voor de wedstrijdpaarden sportbrok en haver.

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Ervaring met Havens muesli zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:40

bella24 schreef:
Ik heb besloten de Muesli van Marstall voor arabieren te gaan voeren. In Muesli zonder haver schijnen juist weer meer andere voedingstoffen te zitten waardoor paarden wat sneller dik worden.

Die van mij heeft al aanleg om dik te worden dus dat lijkt me niet zo'n goed plan...

Mijn NRPS-er krijgt de Champion http://www.marstall.nl/pdf/champion.pdf
En Equitotaal komt het brengen: http://www.equitotaal.nl/

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:43

musli zonder haver is idd meer dieet voer, mijn paard werd er niet echt dik van, pas toen ik stopte met rijden wegens een blessure kwam ze bij. Op de basis brok van Havens staat ze nu 2 keer een halve schep en is ze ook braaf. Ook daar zit weinig energie in en de musli krijgt ze nu allene nog na het rijden een paar handjes voor het lekker en braaf zijn.
Eerst voerde ik het als compleetvoer maar de basis brok is net zo goed.

madelon31
Berichten: 259
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: de lier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:53

Wij geven ook havens muslie zonder haver, maar ik merk niet veel verschil met een muslie met haver.
Misschien is het inderdaad ook een beetje afhankelijk hoe je paard er zelf op reageerd

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: Ervaring met Havens muesli zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:33

Ik voer het mijn pony ook, afwisselend met slobber-mash van havens. Ik vind het fijn voer en mijn pony is ook altijd nogal een druktemakertje

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Ervaring met Havens muesli zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:54

Wij zijn op stal een tijdje terug overgestapt naar Havens basisbrok en Havens muesli zonder haver.
Omdat we paarden hebben staan die snel heet en overgevoelig reageren met rijden en daarnaast ook niet dikker willen worden...

Ze krijgen nu dan de basisbrok en daarbij wat extra muesli, en ze lijken het er wel goed op te doen.
Ze worden weer iets voller, en lijken ook ietsje rustiger te worden nu ze van de sportbrok af zijn...

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Ervaring met Havens muesli zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:35

ik geef het ookals totaalvoer aan mijn paardjes! hebben ook bijna altijd te veel energie en hier doen ze het heel goed op! ze staan er allemaal blakend van gezondheid bij en ze vinden het super lekker! ook heeft mijn paard op 1 of andere manier minder last van voermijd (als je het zo schrijft)

puntje
Berichten: 307
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: pelican st maarten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:41

ik voer het sinds een week ook aan mijn paard maar dan als extra voer voor na het rijden vanwege het feit dat ze al vrij pittig is en ik zo probeer te voorkomen dat dit erger word . als hoofdvoer heb ik er geen ervaringen mee ik zou zeggen probeer het dan weet je het. elk paard kan natuurlijk anders reageren.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:25

Havens is prima voer voor de paarden. Een voormalig pensionklant voerde het haar paard ook. Energie genoeg en altijd mooi in het vacht. Zelf blijf ik toch bij Pavo eenvoudig weg omdat het voor ons makkelijker leverbaar is en het belangrijkste: mijn paarden doen het er prima op.

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:50

ik heb het een tijdje gevoerd maar ben overgegaan op ander voer. Mijn paard haalde er niet genoeg uit en vond het verder weinig effect geven naast de andere soorten van havens. Ik miste iets zeg maar.

ik voer nu dravers brok in combi met POWER-PLUS Mix (muesli).

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:53

Ik geef het ook, en ben er super tevreden over.
Ze wordt er niet drukker van, maar blijft een mooi buikje houden in de winter.
Wel hoor je, sinds er een nieuw ingrediƫnt in zit, dat er paarden van gaan hoesten.
Ik weet niet of dat het nog inzit hoor, en bij Viet merkte ik geen verschil.