Vreselijk kieskeurig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Vreselijk kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 16:02

..En écht niet overdreven.
Waar andere paarden een moord voor doen; hij laat het allemaal staan.
Meneer lust wel fruit en wortels, maar zodra er iets 'onbekends' bij zit bedankt hij.
Himalaya liksteen laat hij voor wat het is (iedere liksteen trouwens), suikerklontjes neemt hij niet aan
en het zeewier dat ik door zijn voer gooi krijgt hij alleen binnen omdat er altijd wel íets aan de brokjes kleeft. (Moet je 'm zien 'sorteren' )
Waar andere paarden hun nek haast breken voor een 'Anta-Flu'tje' kijkt hij er niet naar om.
Het mooiste is dat hij nu door een ongelukje aan de antibiotica zit.
Ik dus speciaal een zak slobber gaan halen om het poeder door te mengen,
meneer heeft nog steeds zo'n 10 minuten nodig om te onderzoeken of er iets vreemds in zijn voer zit.

Ben ik de enige met zo'n selectieve eter?

sjaslique

Berichten: 2094
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:06

Haha, klinkt zo herkenbaar. Mijn verzorgpaard is ook zo kieskeurig. Bij muesli selecteert hij alles precies uit en met paardensnoepjes net zo dan heb je bijvoorbeeld twee kleuren en dan lust ie maar 1 kleur maar voordat hij iets aanneemt wordt het eerst natuurlijk 5 minuten afgesnuffeld.

Toke

Berichten: 1790
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Achel, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:16

Nee, niet de enige. De mijne is ook zo. Al je haar wil belonen met een suikertje ofzo (wannneer ze haar bit inheeft), doet ze net of je haar gaat vergiftigen, en steekt haar hoofd hoog in de lucht. Als ik haar iets wil geven op stal, staan de andere paarden al te kijken omdat madam het waarschijnlijk toch niet neemt en een van de andere paarden het dan krijgt... Het enige wat ze altijd aanneemt zijn wortelen. Medicijnen of kruiden in haar voer heeft ze ook altijid onmiddelijk door

miepmiep91

Berichten: 1078
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Vreselijk kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:26

Haha, vaag maar aan de ene kant ook wel grappig hoe het er staat

miepmiep91

Berichten: 1078
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Vreselijk kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:26

Haha, vaag maar aan de ene kant ook wel grappig hoe het er staat

miepmiep91

Berichten: 1078
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Vreselijk kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:26

Haha, vaag maar aan de ene kant ook wel grappig hoe het er staat

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:47

Vaag maar ook wel grappig dat jij 3x hetzelfde post.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:59

Oh, dan ken je Katie nog niet.. Vooral met ruwvoer is madam kieskeurig, het gras wordt vaak ondankbaar deels uitgespuugd, ook gaat alles in een langzaaaam tempo

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:00

vaak hebben deze paarden niet om voer hoeven te 'vechten' in een kudde en zijn ze dus eigenlijk vreeeeeselijk verwend toen ze jong waren. Valt niets aan te doen. Mijn paard is zelfs zo ongeinterresseerd dat ze rustig haar halve bak vol laat staan, gaat slapen en een half uur later weer eens verder gaat eten, ellende als je ze even snel wilt voeren omdat je weg moet.

Annet_

Berichten: 1928
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Vreselijk kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:55

Vreselijk irritant he!
Maarja, d'r is niet echt veel aan te doen. Kom ik met zo'n hele bereiding lekkers aan op de manege, maar nee hoor, meneertje hoeft het niet.

estherL
Berichten: 1686
Geregistreerd: 26-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:59

oeh de mijne is ook zo kieskeurig... suikerklontjes, paardensnoepjes,likstenen,oud brood vind ze niet goed genoeg haha

Annet_

Berichten: 1928
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Vreselijk kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:03

@EstherL; bedoel je dat je paard al dat eten lekker vindt, maar niet genoeg vindt? Of dat je paard dat gewoon niet 'lust'?

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Vreselijk kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:09

Ahum, dit klinkt mij ook erg bekend in mijn oren
Je word er soms echt moedeloos van

De van mij kijkt eerst wat je in haar bak gooit (wortels/appels/muesli), en dan gaat ze vervolgens gewoon aan haar kuil beginnen om 2 uur later aan haar eten te beginnen, zo van het ligt er straks ook nog wel.
Terwijl ze er eerst toen ik haar net had meteen het snel op at.
En slobber eet ze het zonder zooi erin (zoals zeewier poeder of knoflookpoeder of wat anders), ze ruikt eerst en als er wat in zit draait ze zich weg van je denkt toch niet dat ik dat gaat eten
Terwijl de meeste paarden er zo opduiken

Maar jah, denk dat het net zo is al sommige bekakte mensen zeg maar

estherL
Berichten: 1686
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Vreselijk kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:13

AnnetJ schreef:
@EstherL; bedoel je dat je paard al dat eten lekker vindt, maar niet genoeg vindt? Of dat je paard dat gewoon niet 'lust'?


Nee de suikerklontjes en paardensnoepjes lust ze niet.. maar als ik bv oud brood in kleine stukjes maak eet ze het wel op haha heel vaag

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:40

Sizzle schreef:
vaak hebben deze paarden niet om voer hoeven te 'vechten' in een kudde en zijn ze dus eigenlijk vreeeeeselijk verwend toen ze jong waren. Valt niets aan te doen. Mijn paard is zelfs zo ongeinterresseerd dat ze rustig haar halve bak vol laat staan, gaat slapen en een half uur later weer eens verder gaat eten, ellende als je ze even snel wilt voeren omdat je weg moet.


Mijn paard is als veulen inderdaad erg in de watten gelegd, en heeft daarna tot zijn 3e alleen gestaan, vervolgens tot zijn 5,5e jaar ook weer alleen.

Niet verwonderlijk dus, hij is ook totaal niet fel/agressief met eten.

Shasadee

Berichten: 426
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Zaanstad

Re: Vreselijk kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:51

Oh hoe herkenbaar, ik heb er ook zo een....

Kingston lust allen PAVO slobber, elk ander merk wordt met emmer en al door de stal gesmeten en niet meer aangeroerd.

Snoepjes lust hij ook maar zeer beperkt en dan ook nog het liefst niet een week dezelfde. Want dan kwat hij ze net zo snel weer uit. En dan ook nog alleen die vanillia staafjes achtige, maar dan zijn de vanilla zelf nog het minst favoriet.

Spullen met knoflook of appelazijn hoef ik helemaal niet mee aan te komen.

Likstenen moet ie niet, de lick-its daarvan lust hij alleen die met melasse smaak en verder laat hij ze hangen zonder er aan te komen.

Medicijnen gaan door de appemoes met een grote spuit anders krijg ik ze er echt niet in... Kuil wordt altijd gesopt in de waterbak en biks maar zeer traag gegeten, vaak pas nadat de kuil op is.

Maar worteltjes daarentegen, daarvoor klimt hij bijna over zijn box. En gewone appeltjes lust hij ook wel graag, maar worteltjes zijn veruit favoriet.

Ach en verder is het echt een lieverd dus maakt het mij niet uit dat hij zo verwent is.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:32

orisse doet dit dus ook, gipsy is een alleseter.

maar orisse, ze heeft nu een himalaya liksteen hangen, die nu dus onder het stof zit.... ze raak em niet aan.... net zoals idd andere likstenen, likits enzo ook geprobeerd...

gipsy eet zo'n likit het liefst in 1keer op, en orisse ruikt eraan en dan draait ze dr hoofd de andere kant op.... echt kieskeurig hoor..

maar dta heeft ze ook met gras! een normaal paard duikt op het gars af als je hem laat grazen, orisse niet, die moet eerst ruiken ofdat het wel goed ruikt... het is af entoe net z'n hond dan als je dr ziet staan dan staat ze echt zo kieskeurig te ruiken aan dat gras, en dan neemt ze ook geen 1 hap als het dr niet aanstaat....

met bix ook zo'n vaag verhaal, ze heeft iets van 4 jaar op dezelfde bix gestaan van equiral, ook de mueslie ervan...

en opeens at ze het niet meer... mevrouw vond het denk ik te zoet ruiken ofzo... nu krijgt ze een simpele brok van treurniet.. en nu eet ze dus wel gewoon.

allemaal van die rare kieskeurige dingen, ook bepaalde groenten of fruit wil ze niet, als je dat voor dr neus houd, kijkt ze je zo aan van : moet ik dat opeten??

maarja, zo te lezen is ze niet de engiste die zo doet haha wel grappig...

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:10

Jemig..

Dan heb ik het makkelijk

Mevrouw sabbelt zelfs aan strotouwtjes als ze deze voor haar kiezen krijgt, alles is eetbaar zelfs baasjes vingers

Ik ben blij dat ik er niet zo een heb!

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 11:52

mariska1989 schreef:
Jemig..

Dan heb ik het makkelijk

Mevrouw sabbelt zelfs aan strotouwtjes als ze deze voor haar kiezen krijgt, alles is eetbaar zelfs baasjes vingers

Ik ben blij dat ik er niet zo een heb!



Ach, zo erg is het nu ook weer niet.
Mijn paard zal zich bijvoorbeeld niet snel volproppen; als hij geen honger heeft laat hij zijn eten ook rustig staan.
Bij paarden die alles eten en ook fel zijn bij het voeren zie je toch snel dat een paard alles eet wat hem wordt aangeboden, wat dan weer andere minder leuke gevolgen kan hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:14

Moehaha, dat ken ik ook.
Preciezer gezegd

- Knoflook en Appelazijn wordt niet gauw gewaardeert; Al geef ik dat als enige supplement blijft het gewoon liggen.
- Ik had ook ooit nog een muesli voor hete paarden, niet zo'n 'interessante' muesli als de kruidenmuesli die ze voorheen kreeg, dat werd ook ; als het echt moest; ondankbaar langzaam naar binnen gegeten
- De Rockies knoflook liksteen en de mint liksteen, heeft ze amper naar omgekeken. De appel en de 'gewone' weer wel.....
- Slobber; Dat moet heel interessant gemengt worden met fruit, anders laat madam het gewoon staan..
- Ook lopen we als we aanhet stappen zijn over het erf langs een enorme baal kuilgras voor de koeien, het ene moment is ze niet te houden en dendert ze erop af, het andere moment ruikt ze aan de baal; oren naar achteren en dan gaat die neus hoog in de lucht en loopt ze weer verder

Achja, ik ben niet de enige hier dus haha.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:17

ja. heel herkenbaar.
Wortels eet hij alleen in de winter, zodra de temperatuur boven de 10° tuft hij ze uit.
Eet biks van 1 bepaald merk, slobber van een ander merk en muesli weer van een ander merk, het fijne er aan is dat het allemaal bij verschillende dierenzaken te halen valt .
Medicatie ed. hoef ik niet door zijn voer te gooien, blijft hij zeker een week wantrouwend naar zijn eten kijken,of eet gewoon helemaal niet, dat gaat dan ook in een spuit met alleen wat water, want met appelmoes wordt het toch weer uitgetuft .
Wormenkuren en vitaminespuiten kan ik zo geven, geen probleem maar probeer niet daarna wat eten aan te bieden zodat hij het goedje door slikt want daar draait ie zijn kont voor om.
Heb 1 x gehad dat hij in de kliniek stond en ik had uitdrukkelijk gezegd dat hij geen medicatie door zijn voer accepteerd, en wat doet men, ja hoor, gewoon door zijn voer, men belt mij op met de vraag of ik aub mijn paard zelf kan komen voeren want hij at niet meer , geen hooi, geen normaal voer zonder biks, dus mocht ik 3 wken lang 2x per dag mijn paard, handje voor handje voeren, kan je vertellen ,wordt je niet vrolijk van.
Knoflook e.d hoef ik ook niet mee aan te komen, ik had 1 merk wat hij wel at ( knoflooppoeder) maar dat merk is er mee gestopt dus ik ook maar.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:30

Grappig zeg dat het zo herkenbaar is, en idd, denk je je paard een lol te doen door er ven mee te gaan grazen buiten de weideperiode, staat ze alleen maar hevig gefixeerd naar een schaap of een fiets te kijken terwijl langzaam die 3 sprieten naar binnen verdwijnen. Geef je een appel, dat vind ze lekker, maar tegelijkertijd met brok, gatver! Maar ook ik zie voordelen; goede voedsel dosering en geen slokdarm verstopping; geen voernijd.

_maritjuh_
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:06

die van mij eet echt alles, ik heb nog niets gevonden dat ze niet eet.

Owja likstenen eet ze niet op, die breekt in kleine stukjes

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:59

Ik heb er ook zo een, meer dan 2 kilo brok eet hij zowiezo nooit per dag. Ik heb momenteel 3 verschillende zakken muesli openstaan. Hij eet er een paar dagen van en laat het dan gewoon staan.
Hij loopt wel hoog in de sport, dus mag best voldoende binnen krijgen.
Ik had laatst een proefzakje gekregen van havens muesli, dat vond ie lekker, maar weer proberen dan...
Ik heb trouwens gemerkt dat voral de paarden die hoger in rang staan slechter eten, de "lagere" moeten wel om voldoende voer binnen te krijgen.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:50

heleenxx schreef:
.
Ik had laatst een proefzakje gekregen van havens muesli, dat vond ie lekker, maar weer proberen dan...
Ik heb trouwens gemerkt dat voral de paarden die hoger in rang staan slechter eten, de "lagere" moeten wel om voldoende voer binnen te krijgen.


Havens Kruidenmuesli is de enige muesli die m'n paard lust, de Havens Mueli zonder haver raakt ze niet aan. En dat terwijl ze gewone, geplette of gemengde haver weer niet lust.

Mijn paard is de laagste in de rangorde (met als gevolg dat ze ieder jaar inelkaar getimmerd wordt) dus die theory klopt bij mijn paard niet, ik hou het toch bij een zekere verwendheid.