Biotine, werkt het nou echt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Biotine, werkt het nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 10:12

Hoi, mijn paard heeft echt slechte hoeven, ze brokkelen en scheuren. Hij staat al op ijzers maar het gaat gewoon door. Nu dacht ik eraan om biotine bij te voeren, maar helpt dit wel echt? Het is me net even te duur om het gewoon maar eens te proberen. Dus graag jullie ervaringen
En helpt zeewier ook voor betere hoeven?
Of heeft iemand anders de gouden tip tegen brokkelende/scheurende hoeven?

rozahorse

Berichten: 1456
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:13

Ik weet het niet maar hou dit topic in de gaten.

Veseosunce
Berichten: 4668
Geregistreerd: 30-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:18

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar wij hadden 2 ijslanders in pension staan en daar heeft het ontzettend bij geholpen. Van brokkelige hoeven naar sterke hoeven. De Paardjes konden ook op een gegeven moment gewoon zonder ijzers staan. Dus volgens mij werkt het wel!

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Biotine, werkt het nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:16

bij mijn paard werkt het wel, wat je alleen goed in de gaten moet houden is de stand van de voeten.

als die niet goed is kan je biotine voeren tot je een ons weegt, de hoeven zullen blijven scheuren.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:51

alex66: Dat is waar, maar als je paard hoefijzers heeft kan het zo worden beslagen dat het paard daar geen last van heeft

Biotine is inderdaad goed voor de hoeven en zeewier geloof ik ook maar dat weet ik niet helemaal zeker

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:57

Ik heb het levende bewijs dat het werkt! Ik heb mijn merrie als tweejarige gekocht met zeer slechte hoeven, ze was al heel lang niet bij de hoefsmid geweest en bovendien had ze allemaal scheuren in haar hoeven en ze groeiden heel slecht. Ben direct met Biotine begonnen en na een half jaar kon ik echt resultaat zien. Je moet niet verwachten dat als je het vandaag geeft dat je binnen een week verbetering ziet, het moet in het systeem worden opgenomen en ik heb zo'n grote bus opgehaald en die helemaal opgevoerd en die was dus na een half jaar op en de hoeven zijn nu scheurvrij en brokkelen niet meer.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:12

Ik heb weleens gehoord dat er een langere tijd overheen gaat voordat het werkt. Mijn merrie heeft die heel erg in de zomer, en wilde dit dus ook bij gaan geven. Maar weet niet meer de precieze redenen waarom ik het niet gedaan heb. Ze heeft er nu gelukkig geen last van en staat ook niet op ijzers, iedere dag de hoeven afspuiten ook aan de binnekant en dan invetten werkt bij mij echt heel goed.

puntje
Berichten: 307
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: pelican st maarten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:14

mijn paard heeft ook hele lelijke hoeven en heb vandaag biotine gekocht ben zeer benieuwd of het echt werkt. De tijd zal het uitwijzen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:17


Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 20:07

bedankt voor de reacties! Zijn er nog meer mensen met ervaringen?
En kun je ook teveel biotine voeren, in het voer van mijn paard zit al extra biotine namelijk.

_Iris

Berichten: 2042
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:06

Bij mij pony heft biotine ook goed geholpen.
Ik ben vorig jaar in het begin van de zomer mee begonnen en zag na een tijdje ook echt resultaat.
Ik geef het nu nog en de hoeven die brokkelen niet meer en de scheuren zijn helemaal verdwenen.

Ilsel
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-04-05

Re: Biotine, werkt het nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:14

Hoi,

Een ander (nieuw) product is de Marstall Fortissimo. Dit is in tegenstelling tot de andere hoefproducten geen product met overmatige hoeveelheden biotine erin, maar bestaande uit zuiver organische stoffen.

Uit onderzoek in Duitsland is gebleken dat 100% resultaat was waar te nemen na 2-3 maanden gebruik. Het werkt in op de hoeflederhuid, waardoor er een betere doorbloeding plaatsvindt en hoe beter de hoef groeit en hoe stevigere hoef je dus krijgt.

Onderstaande een beschrijving van het product.


Citaat:



Marstall Fortissimo voor top-hoeven


De hoef
De hoef bevat een buiten- en een binnenlaag. De binnenlaag bestaat uit de botten (hoefbeen en kroonbeen) en de aangrenzende lederhuid.
De buitenlaag is dat wat wij zien; de hoefhoorn. De verbinding tussen lederhuid en hoefhoorn is de hoeflederhuid, het eigenlijke kernstuk voor de vorming van de hoef.

De hoeflederhuid is het buitenste nog doorbloedde deel van de hoef en bestaat uit sterk belastbaar bindweefsel. De hoeflederhuid is het zogenoemde “leven” van de hoef en bestaat uit miljoenen epidermiscellen, die voortdurend nieuw gevormd worden. In de richting van de hoefhoorn sterven deze epidermiscellen af en vormen verhoornde cellen; dit is wat wij zien als de hoef!

Hoe intensiever de hoeflederhuid doorbloed wordt, des te meer epidermiscellen er gevormd worden die aansluitend in hoog tempo tot harde maar elastische hoorncellen afsterven tot de eigenlijke hoef. Juist dit proces wordt door Fortissimo ondersteund.

Het product
Fortissimo bereikte in zijn 3 jarige testfase in samenwerking met hoefsmeden en dierenartsen een succes resultaat van 100%. Al na 2-3 maanden vertoonden zelfs hopeloze hoeven duidelijke tekenen van verbetering.
Fortissimo is gebaseerd op een samenstelling van uitsluitend speciale natuurcomponenten. Deze zetten aan tot een actieve doorbloeding tot aan de hoeflederhuid.
Fortissimo vormt in korte tijd een enorm aantal nieuw verhoornde epidermiscellen en zorgt daardoor in verbazingwekkend tempo tot een gezonde hoefhoorn-laag.

Eigenschappen
Steeds meer paarden hebben hoefproblemen die in de regel veroorzaakt worden door minder optimale huisvestings- en voedingsomstandigheden. Zachte en gescheurde hoeven zijn aan de orde van de dag. Marstall wil met de ontwikkeling van Fortissimo een bijdrage leveren aan de hoefgezondheid.

Samenstelling

Fortissimo bevat een grote hoeveelheid aan organische stoffen met een hoge biologische waarde. Fortissimo bestaat uitsluitend uit natuurcomponenten die een overvloed aan natuurlijke mineralen en vitaminen bevat.

Hoefbevangenheid
Hoefbevangenheid is een ontsteking van de hoeflederhuid. Door een verstoorde stofwisseling in de hoeven worden afvalstoffen niet goed afgevoerd en kunnen deze zich ophopen in de hoeflederhuid waar ze een ontsteking veroorzaken.
Door Fortissimo op te nemen in het rantsoen kan het risico (en de gevolgen) van hoefbevangenheid beperkt worden, doordat afvalstoffen door de versterkte doorbloeding nauwelijks de kans krijgen zich op te hopen in de hoeflederhuid.

Aanbevolen dosering
Bij acute problemen 30 gr per 100 kg LG Bij lichte problemen 15 gr per 100 kg LG Preventief 8 gr per 100 kg LG
Marstall Fortissimo wordt verkocht in emmers van 3,5 kg en 9 kg.

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:41

Biotine werkt zeker wel, maar je moet het wel een aantal maanden geven alvorens je effect ziet. Het hangt ook wel van merk tot merk af, want mijn eerste soort biotine daar merkte ik niets van verschil bij, maar nu ik een ander merk heb beginnen de hoeven steeds beter en beter te worden.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 14:32

aah dat klinkt goed! Ilsel, weet je toevallig waar ze dat verkopen en hoe duur het is?

Free, mag ik vragen welk merk je eerst voerde en nu?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:29

Het landurig voordat je resultaat ziet klopt, de kuur kun je het beste 6 maanden volhouden.

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:03

Alytje schreef:
aah dat klinkt goed! Ilsel, weet je toevallig waar ze dat verkopen en hoe duur het is?

Free, mag ik vragen welk merk je eerst voerde en nu?


Ik gebruik nu S.A.P en het merk daarvoor weet ik niet meer. Dat was eentje uit de AVEVE, maar denk niet dat dat in Nederland verkocht wordt.

Ilsel
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:46

free schreef:
Biotine werkt zeker wel, maar je moet het wel een aantal maanden geven alvorens je effect ziet. Het hangt ook wel van merk tot merk af, want mijn eerste soort biotine daar merkte ik niets van verschil bij, maar nu ik een ander merk heb beginnen de hoeven steeds beter en beter te worden.


Waar uit de buurt kom je? Dan kan ik navragen waar de dichtsbijzijnde dealer of leverancier voor jou zit. Je kan evt zelf ook een mailtje sturen naar info@marstall.nl

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:33

Hee! Amber krijgt nu een jaar biotine en ik zie wel degelijk verschil. Twee jaar geleden brokkelden ze al als je ernaar wees en nu zijn ze een stuk sterker. Het duurt wel ongeveer een half jaar voordat je verbetering ziet. Mocht je biotine willen gaan gebruiken dan mag je wel wat uit mijn emmertje proberen om te kijken of hij het lust.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:10

Dankjewel Ilsel! Ik woon vlakbij Groningen.
En Alet, ik heb zondag al een half schepje van je gejat om te kijken of hij het at en hij vreet het gewoon.
Maar ik ben bang dat als ik biotine ga voeren mijn paard een overschot aan biotine krijgt.. dus ik ben wel erg benieuwd naar dat Marstall.
ilsel, gebruik je dat spul zelf ook?

Ilsel
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:28

Alytje schreef:
Dankjewel Ilsel! Ik woon vlakbij Groningen.
En Alet, ik heb zondag al een half schepje van je gejat om te kijken of hij het at en hij vreet het gewoon.
Maar ik ben bang dat als ik biotine ga voeren mijn paard een overschot aan biotine krijgt.. dus ik ben wel erg benieuwd naar dat Marstall.
ilsel, gebruik je dat spul zelf ook?


Hoi Alytje,

Ik zal eens voor je informeren, daar zit ergens wel een verkooppunt.
Kijk anders hier eens tussen bij dealers, zij moeten het kunnen leveren.
http://www.pardoes-aurora.nl/nl/index.html

Ik gebruik het zelf voor mijn shetlander, omdat deze snel last heeft van strepingen in haar hoefjes en verhoogde kans op bevangenheid. Omdat het inwerkt op de doorbloeding is het daar ook zeer geschikt voor.

madelon31
Berichten: 259
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: de lier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:19

wat ook goed werkt is hoefvocht, het is zoiezo belangrijk dat je de hoeven dagelijks vochtig houd, dit hoefvocht smeer je elke dag op de 4 hoeven nadat je klaar ben met je paard, dit trekt in de hoef en zorg er voor dat er vocht in de hoef komt

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 11:14

dank je voor de tip! hoefvocht ga ik ook snel aanschaffen

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:29

Nog beter is om eerst de hoeven nat te maken en an hoefvocht erop te smeren

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:17

Om antwoord te geven op je vraag. Als je paard te veel biotine krijgt, werkt het spul niet.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Biotine, werkt het nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:55

Mijn paard had vorig jaar zomer hele slechte hoeven.

Mijn hoefsmid adviseerde toen veel afspuiten en insmeren en vloeibare biotine gaan voeren, omdat dit sneller opgenomen wordt en werkt dan de poedervorm.

We zagen na een maand of 2 inderdaad duidelijk resultaat!