kan een paard de hele nacht liggen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennytje
Berichten: 55
Geregistreerd: 08-08-05

kan een paard de hele nacht liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:15

Hoihoi

Wij hadden een gesprek en toen kwamen we erop dat
iemand had gehoord dat een paard niet lang kan liggen waarom
is dat? en is dat waar?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: kan een paard de hele nacht liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:47

volgens mij moet je er dan een hele nacht bij blijven..dan weet je t!


maar okee:

Eigenlijk slaapt een mens een groot deel van zijn leven. Bijna een derde van ons leven brengen we al slapend door. Dat is gemiddeld 25 jaar slapen in een heel mensen leven! Maar hoe lang slaapt een paard nou?

Paarden slapen mindert dan drie uur per dag! Dat is iets meer dan een derde slaap van wat wij als mens nodig hebben.

Een paard in zijn orginele omgeving was een geliefde prooi voor veel roofdieren. Het instinctief vluchtgedrag en de ogenschijnlijk overdreven oplettendheid van een paard is hier nog steeds een gevolg van.

Nu begrijp je waarschijnlijk ook wel dat een slapend paard een veel makkelijkere prooi is voor een roofdier. Daarom paste het paard zich aan en ging in plaats van aan een stuk door slapen telkens lange rustpauzes houden zonder echt te slapen.

Een paard dat liggend slaapt, verbruikt meer energie dan een paard dat staande slaapt. Dit komt door de druk van het zware lichaam op de grond waardoor het paard meer moeite moet doen om te ademen en er meer energie nodig is voor een normale bloedsomloop. Daarom ook dat een paard het liefst staande slaapt.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:00

Ellepel verwoordt het goed. Op stal bij ons zie ik dat sommige paarden echte luiwammessen zijn en overdag ook echt uren liggen.... Bijv. 2 uur liggen, tijdje staan en dan weer een paar uur liggen. Verschilt dus per paard.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:07

te lang liggen is voor paarden niet goed omdat het lichaamsgewicht dan drukt op de organen en bloedsomloop

hildetc

Berichten: 664
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:11

nou mijn paard is zeker geen slome duikelaar en is kerngezond en ze ligt regelmatig te slapen in de stal ik kan er zelfs naast gaan liggen. het is volgens mij meer een kwestie van vertrouwen in de omgeving. het enige waarom ik kan indenken dat het slecht zou kunnen zijn is als je te weinig stro in je stal legt en het paard daardoor wondjes van de bodem zou kunnen krijgen. maar ramona haar stalletje ligt altijd lekker vol stro en overdag staat ze zomers in de wei dus mag ze lekker gaan liggen als ze dat prettig vindt van mij zzzzzzzzzzzzzzz

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:15

Mijn paard kan met het mooie weer van afgelopen dagen uren plat op de grond blijven liggen dutten en ook al ik 's ochtends kom op een onverwacht tijdstip moet hij eigenlijk altijd overeind komen. Ik denk dat hij zich idd veilig voelt. Het is iets van de laatste maand nl., daarvoor was hij altijd best gespannen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:23

Bij Koien is het wel zo, die kunnen niet te lang liggen, anders komen ze niet meer overeind.
Bij paarden is dat toch een stuk minder.
Ellepel heeft het mooi omschreven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:37

Sluit me weer eens aan bij de omschrijving van Ellepel

Mijn paard doet na het uitmesten altijd een middagdutje. Het nog jonge, vrolijke paard is dan net een opoe met der centenbak en rare snurkgeluiden haha. Doet ze niet veel langer dan een halfuurtje..

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: kan een paard de hele nacht liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:45

Citaat:
Ellepel verwoordt het goed


ik heb het gewoon opgezocht via google hoor.
dus gewoon gepikt van een andere site


Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:56