Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Brood voeren

 
Profiel   

Daar kom ik weer met een kneuzenvraag.

Mijn pony mag maar heel weinig energie binnenkrijgen. Ik ben qua brok al overgestapt op paardenkernbrok van treurniet en daar krijgt ze 2x 100 gram van. 1x halve kilo peen. 3x plak hooi. Daarnaast krijgt ze ongeveer een halve grote pot appelmoes per dag waar de cubarmix doorheen zit.

Nou kan ik gratis brood meenemen van mijn werk wat over is van het ontbijtbuffet. Wat zou ik nou kunnen veranderen in mijn schema dat ik brood kan voeren. Ze moet zeker niet meer energie krijgen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-06 15:50 



 
Profiel   

geen kernbrok en wel brood

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-06 17:25 



 
Profiel   

Je moet toch oppassen met de hoeveelheid brood? want het kan plakken blijven in de darmen
of is dit een kneuzenopmerking ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-06 17:27 



 
Profiel   

Als je brood doe moet je t eerst laten uitdrogen en dan aan je paard geven.. anders krijgen ze meel ballen ofzo in hun maag..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-06 17:31 



 
Profiel   

Een broodpaard is een dood paard. Ik weet niet hoeveel en wat voor brood je meekrijgt, maar teveel witbrood is ook niet goed.
Ik zou het eerder in zemelen zoeken, desnoods met wat lijnzaad. Alleen brood geven zou ik niet doen. Je moet dan wel calcium bijgeven.
In de zomer op het land, als er niet veel mee wordt gedaan kan een paard best van gras alleen leven, mits er genoeg op het weiland staat en er niet teveel paarden op lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-06 17:35 



 
Profiel   

Cassidy schreef
In de zomer op het land, als er niet veel mee wordt gedaan kan een paard best van gras alleen leven, mits er genoeg op het weiland staat en er niet teveel paarden op lopen.


Ze heeft boxrust ivm een beenwond, dus dat feest gaat helaas niet door.
Goed, geen brood voeren dus. Ik houd het bij haar huidige dieet dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-06 17:49 



 
Profiel   

Je kan wel uitgedroogd brood door bijv de slobber heen doen Als extraatje

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-06 18:07 



 

Brood vervangt geen brok, je mag het wel bijvoeren 'voor de lekker' , maar het moet bij voorkeur al wat ouder, droger, bruin brood zijn (natuurlijk niet beschimmeld..), vers brood en zeker wit vers brood kunnen verstoppingen veroorzaken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-06 20:59 



 
Profiel   

Het schijnt dat paarden door het eten van brood meer last kunnen hebben van manen- en staarteczeem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-06 22:57 



 
Profiel   

Als ik brood over heb dan krijgt mijn paard het ook, maar alleen als het goed oud is...

Ze krijgt het trouwens ook alleen maar als tussendoortje, niet als hoofdmaaltijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-06 01:38 



 
Profiel   

Maar ja, ik neem aan dat er ook voedingsstoffen in brood zitten en ik wil dus niet meer gaan voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-06 11:23 



 
Profiel   

Als je het brood lang genoeg laat liggen kun je het goed geven, hoor. Maar ik zou het ipv die brokken voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-06 11:24 



 
Profiel   

Ik kreeg bij mijn vorige stal altijd een grote krat hele broden per week. Dit liet ik altijd goed drogen (door midden breken, dan droogt de binnenkant). Mijn oudjes doen het hier goed op. Het was voornamelijk bruinbrood maar ook wel eens stokbrood en broodjes. Gewoon open maken en een paar dagen laten liggen. Ik gaf dit met een heel klein beetje brok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-06 16:28 



 
Profiel   

Ik zou brood ook niet gaan geven ter vervanging van brok. Zoals iedereen al zegt, gewoon als extra. Je hebt ook van die broden met noten en zaden erin, maar ik zou geen brood als hoofdvoer gaan geven..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-06 22:06 



 
Profiel   

waarom kneuzen vraag vind ikniet is wel belangrijk om te weten nou misschien kun je inplaats van appelmoes brood geven;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 00:25 



 
Profiel   

Ik volg dit topic even.

Ik geef mijn paard namelijk ook af en toe wel brood..

En wou toch graag weten of het nou wel of niet goed is.. maar gewoon af en toe kan wel.. en anders bij de slobber.

Maar inderdaad ik zou het niet ter vervanging van brok gaan geven..brood is niet zo rijk aan al de voedingsstoffen als brok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 09:47 



 

Tja, wat is goed? Wit brood (wel gedroogd etc.) zit sowieso niets in, voor ons, voor paarden niet.
Volkoren brood wel, ook gezond, mits je goed voert dus, het kan geen kwaad, maar vervangt geen hoofdvoer.

Wij kregen destijds op stal ladingen brood binnen, echt alle soorten broden in grote hoeveelheden; Mijn dame wordt nogal snel dik en om nou biks te geven en van die grote ronde dingen en krentenbollen; dát vond ik iets teveel van het goede. Dan maar geen brood.
Dus het ligt er maar aan.

* Overigens, het is helemaal geen kneuzenvraag. Ik twijfel zelf ook vaak over dit soort dingen en je doet er alleen maar goed aan dat je het vraagt. Vragen stellen is nooit dom! Alleen maar verstandig. Je kan tenslotte beter het zekere van het onzekere nemen, toch ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 14:37 



 
Profiel   

minder brok en wat brood daarvoor in de plaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-06 22:43 



 
Profiel   

Barb schreef
minder brok en wat brood daarvoor in de plaats.


Ze krijgt al amper brok en ik denk dat brood te eenzijdig is. Ik heb besloten het bij het huidige te houden. Per dag: 100 gram kernbrok, 1/2 kg winterpeen, 1/2 pot appelmoes, 3 dikke plakken hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-06 12:05 



 
Profiel   

hoe kom je bij de appelmoes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-06 13:29 



 
Profiel   

annemiekJ schreef
hoe kom je bij de appelmoes?


Ja dat vroeg ik mezelf ook al af

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-06 15:29 



 

tinkerzzzz schreef
annemiekJ schreef
hoe kom je bij de appelmoes?


Ja dat vroeg ik mezelf ook al af


Hmm, misschien even goed lezen [hoewel ik het zelf ook wel eens lastig vind hoor]. Ze geeft dit met cubarmix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-06 15:46 



 
Profiel   

Idd, om de cubarmix doorheen te mengen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-06 18:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen