Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Granen

 
Profiel   

Wat doen granen t.o.v. biks?
Bij ons op stal is de mogelijkheid om granen te geven bijvoorbeeld in de 2e voerbeurt.
Iemand ervaringen of kennis?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-06 08:51 



 
Profiel   

Mijn pony's werden er vaak lekker pittig van (haver).
Meestal krijgen ze een halve kilo haver per dag, en dat merkje wel met rijden.
Ze werden duidelijk wat pittiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-06 09:11 



 
Profiel   

Het ligt er maar net aan wat voor granen ze voeren!

Volgens mij is het als volgt:

Witte haver = voor "korte" energie (Paarden worden er gauw "pittiger" van

Zwarte haver = voor "langere" energie en mijn ervaring is dat ze hier niet gauw heet van worden. Wel is het zo dat er meer olie in zwarte haver zit, en hier kunnen ze wel wat dikker van worden.

Meestal zit er in een granenmix ook nog mais. Dit zorgt er ook voor dat ze wat dikker worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-06 15:53 



 
Profiel   

Bij ons kon je ook granen bij gaan voeren. Ik heb het toen geprobeert maar mijn haflinger heeft er gallen van gekregen, dus ben er weer af gegaan. Ze vond het overgens wel heerlijk. Ik verving dan gewoon een handje biks voor twee handjes granen. Je kunt het natuurlijk altijd eens proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-06 08:41 



 
Profiel   

voor zo ver ik heb begrepen zit er geen verschil tussen witte of zwarte haver en worden paarden er ook niet heet van.

haver bevat vitamine E en selenium en daar worden paarden eerder rustig van dan druk.

maar als je zegt granen dan neem ik aan dat je een mix bedoeld, daar zit vaak ook tarwe, mais en spelt in.

als je alleen granen voert let dan wel op dat je paard genoeg kalk binnen krijgt, haver heeft een scheve kalk/fosfor verhouding en op de lange trmijn kan dat probleemen geven.

maar als je naast graan ook brok en goed hooi voert is er niets aan de hand.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-06 10:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen