Waar ontbreekt het een paard aan als hij aarde eet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxJacqyxx

Berichten: 557
Geregistreerd: 22-02-05

Waar ontbreekt het een paard aan als hij aarde eet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 08:33

De titel zegt het al:

Waar ontbreekt het een paard aan als hij aarde eet?

Welke vitamines/mineralen kan je hem dan het beste geven?

Alvast bedankt voor alle reacties!

BeauGeste

Berichten: 268
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Waar ontbreekt het een paard aan als hij aarde eet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:41

hoe bedoel je als hij aarde eet? pas er mee op als een paard zand eet hoor, want zandkoliek is gevaarlijk. Het paard van een vriendin had het laatst omdat hij op een te kale weide stond.
Wat je je paard geeft ligt er ook aan wat voor inspanningen hij levert. Ik geef mijn paard die vooral recreatief bereden wordt en bijna de hele dag in de wei staat naast haar basisbrokken een vitaminenaanvulling. Dat is een soort van totaal-vitaminen voor paarden die weinig krachtvoer krijgen (het heet total supply van pavo). Pavo heeft veel soorten supplementen, moet je maar eens op hun site kijken.

Groetjes! Corry

biep

Berichten: 488
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Amsterdam & Hilversum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:07

Die van mij zie ik ook wel eens zandhappen in de paddock.

Ze krijgt naast 2x daags 1/2kg sportbrok, 1x daags 3 handjes muesli met lijnzaadolie en knoflook en 3x daags hooi.
Verder heeft ze een liksteen.
(ze traint iedere dag)

Ik had meer het idee dat het gewoon verveling was?
Ik gooi nu elke keer als ze in de paddock staat een plakje hooi erbij zodat ze daar aan begint ipv het zand.

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:12

Volgens mij heb ik ooit gelezen dat zand eten een gebrek aan mineralen zou zijn. Maar welke? Dat weet ik niet meer, sorry.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:07

Ik denk dat hij niet goed geaard is dan........
Ok dat was een grapje. Zoals hierboven staat kijk uit met zand en aarde ze kunnen er koliek van krijgen. Vaak missen ze dan een bepaald soort mineraal of vitamine. Het is lastig uit te vlooien welke. Het handigste is om een algemeen vitaminesupplement bij te voeren. Bij mijn vorige paard hielp MaxH goed hiervoor.

xxJacqyxx

Berichten: 557
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Waar ontbreekt het een paard aan als hij aarde eet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 13:25

Thanx voor alle berichten!

Ik stond gisteren namelijk met mijn paard te grazen, en hij stopte met grazen bij een klein stukje aarde waar geen gras op groeide.

Hij begon dat stukje heel erg te likken en er echt in te bijten.

Hij mag nu momenteel niks doen i.v.m. peesproblemen, dus heel erg veel eten krijgt hij niet.

Hij krijgt momenteel muesli, 3 x per dag hooi, peen, en vitaminen.

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:52

Geen mineralen? Misschien kun je die ook nog in een mix voeren?

Lancome

Berichten: 2122
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:01

Zand eten geeft een mineralen tekort bij je paard aan. Ga eens Zeewier bijvoeren. Dat helpt vast, zeewier bevat 60 verschillenden mineralen. Het is niet duur in aanschaf.

xxJacqyxx

Berichten: 557
Geregistreerd: 22-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 14:11

Jeskoo schreef:
Zand eten geeft een mineralen tekort bij je paard aan. Ga eens Zeewier bijvoeren. Dat helpt vast, zeewier bevat 60 verschillenden mineralen. Het is niet duur in aanschaf.


Goed idee! Dank je wel voor het meedenken!

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:18

Jeskoo schreef:
Zand eten geeft een mineralen tekort bij je paard aan. Ga eens Zeewier bijvoeren. Dat helpt vast, zeewier bevat 60 verschillenden mineralen. Het is niet duur in aanschaf.


Mijn paard krijgt dagelijks zeewier en eet ook graag zand/aarde.
Als je hem in de paddock zet, geef hem wat hooi.

biancaremijn

Berichten: 55
Geregistreerd: 06-02-06
Woonplaats: delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:15

Je moet idd erg oppassen met zand eten. Het is idd zo dat het paard dan een gebrek heeft aan bepaalde mineralen. Een beetje zand is niet erg maar als je hooi gaat voeren in de paddock bestaat ook de kans dat er veel zand meekomt naar binnen. Probeer eens een mineralen liksteen of een zoutblok.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:11

Mijn pony krijgt de hele dag door hooi en doet het niet. (staat ook in paddock).
Ik zou wel een eetlepel (zonnenbloem)olie door zn eten doen elke dag, dat helpt tegen verstoppingen door het zand.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:07

Zand eten kan ook een gewoonte zijn, deze zal dan moeilijk af te leren zijn! Het hoeft niet altijd aan mineralen tekort liggen.

Zou even een liksteen in de stal of in het weiland aan een paal plaatsen. Als hij dan nog steeds aarde/zand eet weet je zo goed als zeker dat het uit gewoonte is.

Dan kan je het beste producten gaan kopen die het zand uit de maag verwijderen om zandkoliek zoveel mogelijk te verkomen.
In iedergeval producten met Psyllium

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:33

Maatregelen al bekend, ook is het bijvoeren van zeewier aan te raden. Is voor veel zandeters een oplossing, is een bron van mineralen en sporenelementen en qua prijs heel goed te doen! Ik geloof dat je meestal zo'n 4 euro voor 1 kg betaald. In VS zijn ook veel topics geopend over zeewier, met bijgenoemde ervaringen enzo.

Echt zandeten kan een gewoonte blijven, eens in de zoveel tijd doe je er goed aan bij zandeters een kuurtje psyllium zaadjes te geven, dit is het bekendste middel en mét resultaat. Daar betaal je dus wel wat meer voor.

Yaavie
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:37

Ooit heb ik een keer bij een paard Psyliumzaad gebruikt omdat hij vaak zand at en er ook duidelijk last van kreeg door koliek en andere verschijnselen. Hij at de hele graspol op met aarde en al. Psyliumzaad zorgt ervoor dat de afvoer van zand makkelijker gaat en dat het een soort plakkerige massa word in de darmen waardoor het zand er aan blijft zitten en afgevoerd word. Ik heb het als een kuur van 7 dagen (weet niet meer zeker) gebruikt en regelmatig als voorzorg.

Yaavie
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:39

oh ja inderdaad ik zie dat meerdere mensen het kennen, zeewier lijkt mij ook goed!

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:50

idd zeewier bijvoeren, dat bevat erg veel mineralen.

ollysgat
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 00:23

oke lijkt mij nou niet egt lekker maar wel intressant mijne eet ook wel eens aarde

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:31

Zandeten is vaak een tekort aan Natrium. (zout dus) In paardenvoer zit vaak bedroevend weinig zout, en in van die roze likstenen al even min. Koop dus eens een zoutblok. Of idd, zeewier.

andiamo97

Berichten: 348
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:06

Mijn paard kijkt niet eens naar een liksteen ofzo. Hij doet er niets mee. Ik voer hem wel vaak zeewier en knoflooksnippers door zijn kruidenmuesli.