Iets tegen hengstige merries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
duodenum

Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: In het mooie Drenthe! :)

Re: Iets tegen hengstige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:53

Je kunt bij de betere ruitersportzaken "Moody Mare" kopen hierin zitten geloof ik hormonen die de hengstigheid wat afremmen.

groetjes simone,

slaatze

Berichten: 295
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:44

De merrie in kwestie heeft al 6 veulens gehad en mag ze nu niet meer gedekt wordn ivp hartritmestoornissen en een gescheurde baarmoeder.

En moody mare gaat ze proberen

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Re: Iets tegen hengstige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:17

mijn merrie krijgt ook regumate
Ik heb altijd regumate voor varkens gegeven
Is precies hetzelfde als voor paarden alleen een stuk goedkoper ( als er al een paard op staat dan kost het gewoon het dubbelen )
Helpt heel goed en je kan er de hengstigheid mee regelen en het mag voortaan op wedstrijd ( dit was eerst verboden)

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:48

je hebt wel een aardige DA dan, dat hij het varkensproduct voorschrijft, of bestel je het ergens zelf? Weet je of het ook helpt als je met maar twee maanden geeft (drukke wedstijdperiode)?

estherL
Berichten: 1686
Geregistreerd: 26-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:46

hmm.. ik houd dit mee in de gaten..

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Re: Iets tegen hengstige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:48

onder de hengst doen hahaha

tola

Berichten: 129
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Limburg

Re: Iets tegen hengstige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:33

goldwing schreef:
mijn merrie krijgt ook regumate
Ik heb altijd regumate voor varkens gegeven
Is precies hetzelfde als voor paarden alleen een stuk goedkoper ( als er al een paard op staat dan kost het gewoon het dubbelen )
Helpt heel goed en je kan er de hengstigheid mee regelen en het mag voortaan op wedstrijd ( dit was eerst verboden)


Ik geef mijn merrie ook de Regumate voor varkens,het scheelt heel erg in de prijs !! En het is hetzelfde als de Regumate voor paarden.
Ik geef mijn merrie (kwpn ,500kg) 5 ml per dag (in de periode dat ze het nodig heeft), een liter fles kost hier ongeveer 150 euro.....

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Iets tegen hengstige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:12

[/quote]
Ik geef mijn merrie ook de Regumate voor varkens,het scheelt heel erg in de prijs !! En het is hetzelfde als de Regumate voor paarden.
Ik geef mijn merrie (kwpn ,500kg) 5 ml per dag (in de periode dat ze het nodig heeft), een liter fles kost hier ongeveer 150 euro.....[/quote]

Mag ik de naam van die dierenarts? Voor het geval de mijne er niet aan mee wil werken? Dat is echt goedkoop. Mij is verteld door de DA 2a3 euro per dag (60-90 euro Per maand!) en dat kan ik niet betalen.

tola

Berichten: 129
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Limburg

Re: Iets tegen hengstige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:50

@ Sizzle :Ik woon helemaal in het zuiden (limburg) van het land,dus heb je waarschijnlijk niks aan mijn VA.........
Ik moet erbij zeggen dat ik het via een DA krijg nadat ik mijn probleem van mijn paard heb uitgelegd ,na enige twijfel van hem,krijg ik het spul nu gewoon mee.
Verder moet ik zeggen dat de 5ml die mijn merrie krijgt ok heel weinig is maar ze doet het er prima op,ben begonnen met 9 ml toen afgebouwd tot 5ml.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:12

Wat zijn jullie ervaringen met Moody Mare eigenlijk?
Of ga ik dan offtopic

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:00

Mijn paard lust geen moody mare. Ik kan het ook niet in slobber stoppen, want dat lust ze ook niet (zie topic kieskeurige paarden). Bovendien is het alleen maar een kruidenmengsel, aanvulling op het voer, die ze minder prikkelbaar maakt en evt kramp verminderd, maar het doet niets om hengstigheid te voorkomen, hooguit om regelmaat te krijgen. Er zitten zeker geen hormonen in, dat mag niet zo verkocht worden.

condor1994

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:51

dondahsteen schreef:
Joyce_ schreef:
De DA vind het onzin om daar iets tegen te doen

'had je maar geen merrie moete kopen'


Wat een onzin en wat een onzinnige opmerking van die DA! Dus als wij iets tegen de menstruatiepijn vragen moeten wij ook niet zeuren? Hadden we maar geen vrouw moeten worden???

Moody Mare van de Paardendrogist werkt bij een ontzettende hengstige, arabierenmerrie bij ons op stal in iedergeval prima! Het is inderdaad wel prijzig....

Maar ja....dan had je ook geen merrie moeten kopen,

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:11

Ik geef mijn merrie heel gewoon anijs zaadje over het voer.
Het zorgt voor een gereguleerde hengstigheid en regelmatig.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:17

Mijn merrie was elke 3 weken 8 dagen volslagen van de planeet, geen land mee te bezeilen, drukte je bijna dood tegen de muur en piste alles onder (dat laatste was het minst erge). Ik heb na de Moody Mare die niets hielp omdat ze niet humeurig was, de prikpil geprobeerd. Elke 6 weken een spuit hormonen erin en dat hielp gedeeltelijk. Ze werd nog wel elke 3 weken hengstig, maar niet meer zo erg, het was sneller over en ze was beter handelbaar. Over was het zeker niet.
Een veulen was voor mij geen optie en mijn paard was destijds 16 jaar. Ik heb er na overleg met mijn DA en lang nadenken voor gekozen om haar beide eierstokken te laten verwijderen.
Vorig jaar is ze in Utrecht geopereerd en alles is helemaal goed gegaan. Zij is nooit meer hengstig, in de omgang langzaam aan het veranderen, het rijden gaat veel beter dus voor ons heeft het super uitgepakt. Het is alleen wel zeer definitief en zeker niet iets waar licht over gedacht moet worden. Ik zou het dan ook alleen maar "aanraden" als het echt niet anders kan.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:05

wat maakt het uit dat een merrie hengstig is? als appelbol hengstig is, is ze juist extra lief en aanhankelijk. Alleen mag ze nu even een jaartje niet meer hengstig zijn! anders moet ik weer een jaar wachten..
Lekker tegenstrijdig maar ach..

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:17

appelbolfan schreef:
wat maakt het uit dat een merrie hengstig is? als appelbol hengstig is, is ze juist extra lief en aanhankelijk.



........dan is ze wel een van de weinige merries die niet gehumeurd wordt.
je mag dan van geluk spreken hoor,

Mijn merrie gaat juist het tegenovergestelde doen...............klieren dus.

--------------------------------------------------------------------------

Maar 1 ding snap ik niet, waar laten jullie (in het algemeen) niet gewoon een merrie hengstig zijn en de natuur zijn gang laten gaan?

zijn er verder geen bijwerkingen enz. voor o.a. die Moody Mare?

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:37

appelbolfan schreef:
wat maakt het uit dat een merrie hengstig is?


Het ligt er maar aan wat de consequenties zijn van het hengstig zijn hè?

Topoverkonte

Berichten: 170
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:23

Mustang schreef:
Maar 1 ding snap ik niet, waar laten jullie (in het algemeen) niet gewoon een merrie hengstig zijn en de natuur zijn gang laten gaan?


Wel, als er echt geen zee meer mee te bezeilen valt, ze alle ruinen en hengsten aanspoort om erop te kruipen (zelfs tijdens het rijden!), dan heb ik toch iets van 'kan er niet iets aan gedaan worden?' Zou ni graag geplet worden tijdens het rijden als er toevallig een leuke ruin/hengst mee in de piste loopt.

Bij ons is het wel zo dat ze enkel in de winter enorm hengstig staat en soms drie weekends hengstig en een weekend niet.
In de zomer verloopt de cyclus normaal en de hengstigheid merk je maar als je ze kent.
beetje raar

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:28

Mustang2006 schreef:
Maar 1 ding snap ik niet, waar laten jullie (in het algemeen) niet gewoon een merrie hengstig zijn en de natuur zijn gang laten gaan?


Omdat mijn merrie per 21 dagen er zeker 8 volstrekt onhandelbaar was. Dat is omgerekend 4 maanden van een jaar waarin ik niets met haar kon doen, niet eens poetsen want dan zat ik al klem gedrukt tussen de muur en een paard van 600 kilo. Als een paard zo vaak en zo lang hengstig is ga je mij niet wijsmaken dat dat nog prettig is (ook niet voor het paard). Het kost ook haar energie etc. Mijn paard was 16 toen ik haar heb laten opereren en we zijn nu een jaar verder. Ze gaat super, zowel in de omgang, als in het werk. Ik heb zeker het idee dat ik haar (en mezelf) ermee geholpen heb.

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Re: Iets tegen hengstige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:35

Ik heb ook zo'n merrie zoals Monday vertelt. Vaak hengstig en slecht handelbaar tijdens die hengstigheid. Tegen me aanhangen, me willen pletten en stijver met rijden. (En uiteraard de hele boel onder pissen). Ik kan zo lekker met r rijden als ze niet hengstig is, maar als ze hengstig is verandert ze gewoon, al moet ik wel zeggen dat je ermee leert omgaan.

Ik ben nu sinds een maand of twee Moody Mare aan het voeren, maar tot nu toe merk ik er weinig van moet ik heel eerlijk zeggen. Misschien dat het effect nog moet komen...maar ik heb er een hard hoofd in. Bestaat er ook zoiets als een prikpil voor een paard? Is het niet slecht om een paard dan al die hormonen toe te dienen?

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:09

@ Nomes: argh...ik heb een enorme pm aan je gemaakt en nu is ie weg Korte samenvatting: mijn merrie heeft ook de prikpil gehad. Het hielp bij haar maar matig, nog altijd elke 3 weken hengstig, maar minder hevig. Het was wel een dure grap omdat elke 6 weken de DA weer moest komen om te prikken. Op lange termijn is het toedienen van zoveel hormonen natuurlijk niet echt gezond.

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Re: Iets tegen hengstige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:19

@monday

Ik heb het ook geprobeerd, een pm sturen, geen idee of ie is aangekomen...

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Iets tegen hengstige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:32

Zoals eerder vermeld, gebruik ik Regumate, en dat werkt direct, heb nu al weer zo'n 3 maanden een heerlijke pony, gebruik het alleen in het voorjaar, dan is ze het meest vervelend.
En waarom stop je in jezelf wel allerlei hormonen en vraag je je af of het voor je paard slecht is, raar natuurlijk, ik slik ook vrolijk de pil, al een jaar of 20, dus die paar keer per jaar voor mijn pony, geen punt........
Je kunt ermee stoppen zodra wilt, wordt ze na een dag of wat weer hengstig, qua kosten valt het mee, voor een pony heb je niet zoveel nodig, doe er meer als een maand mee, kost 35 euro.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:43

De moeder van mijn paard was ook zo ernstig hengstig (een échte pismerrie). Ze is het overigens pas geworden ná de geboorte van Otje. (Dus die suggestie van het dekken.... ik weet het niet hoor... misschien wordt het dan nog érger juist!).
Ik heb Joy een paar keer laten inenten door de DA. Het resultaat was dat ze m'n instructrice in ieder geval niet meer in het gezicht 'piste' tijdens het lessen, maar verder was er weinig verandering.
Ze daagde hengsten in de wei nog steeds uit (en dat is écht eng inderdaad! ), ging stilstaan als ik been gaf en was nog steeds erg wazig.
Maar, dit is alweer een jaar of 8, 9 geleden. Wie weet hebben ze nu betere middelen.

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:49

ok bedankt voor jullie uitleg. zo aan jullie verhalen te horen valt mijn merrie nog wel mee wanneer ze goed hengstig is.

ze is dan net zoals Nomes verteld over haar merrie, maar ik heb er verder geen grote problemen mee vandaar mijn vraag?