Hoefbevangen? Wat te voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Hoefbevangen? Wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 22:26

Neeee, vlieg me niet gelijk om de hals!! Natuurlijk staan ze op een super kaal stukje en ja, ze krijgen hooi, maar wat kunnen m'n beesies ernaast nog kunnen eten?
Gaat om een shet die gevoelig is voor bevangen, maar het nu niet is, en een welsh die dit jaar (na 10 jaar gras ) ineens bevangen is. Medicijnen en hooi krijgen ze dus al, dus niet gelijk erover heen vliegen.

Maar kan bijvoorbeeld een schepje brokken/muslie/slobber/groente/fruit/droog brood ect, gewoon als erbij, voor de snack zeg maar. Voorheen kreeg de welsh 2 delen brok, 1 deel muslie.

Brand maar los!

Ilsel
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-04-05

Re: Hoefbevangen? Wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:29

Hoi,

Toevallig dat ik dit geplaatst heb in het topic over biotine. Ik geef dit product juist aan mijn shetlander die gevoelig is voor bevangenheid. Ze krijgt zo voldoende vitaminen en mineralen binnen en de kans op verstopping in de hoeflederhuid wordt voorkomen door de verbeterde doorbloeding.

groetjes, Ilse

Ilsel schreef:
Hoi,

Een ander (nieuw) product is de Marstall Fortissimo. Dit is in tegenstelling tot de andere hoefproducten geen product met overmatige hoeveelheden biotine erin, maar bestaande uit zuiver organische stoffen.

Uit onderzoek in Duitsland is gebleken dat 100% resultaat was waar te nemen na 2-3 maanden gebruik. Het werkt in op de hoeflederhuid, waardoor er een betere doorbloeding plaatsvindt en hoe beter de hoef groeit en hoe stevigere hoef je dus krijgt.

Onderstaande een beschrijving van het product.


Citaat:



Marstall Fortissimo voor top-hoeven




De hoef

De hoef bevat een buiten- en een binnenlaag. De binnenlaag bestaat uit de botten (hoefbeen en kroonbeen) en de aangrenzende lederhuid.
De buitenlaag is dat wat wij zien; de hoefhoorn. De verbinding tussen lederhuid en hoefhoorn is de hoeflederhuid, het eigenlijke kernstuk voor de vorming van de hoef.

De hoeflederhuid is het buitenste nog doorbloedde deel van de hoef en bestaat uit sterk belastbaar bindweefsel. De hoeflederhuid is het zogenoemde “leven” van de hoef en bestaat uit miljoenen epidermiscellen, die voortdurend nieuw gevormd worden. In de richting van de hoefhoorn sterven deze epidermiscellen af en vormen verhoornde cellen; dit is wat wij zien als de hoef!

Hoe intensiever de hoeflederhuid doorbloed wordt, des te meer epidermiscellen er gevormd worden die aansluitend in hoog tempo tot harde maar elastische hoorncellen afsterven tot de eigenlijke hoef. Juist dit proces wordt door Fortissimo ondersteund.

Het product
Fortissimo bereikte in zijn 3 jarige testfase in samenwerking met hoefsmeden en dierenartsen een succes resultaat van 100%. Al na 2-3 maanden vertoonden zelfs hopeloze hoeven duidelijke tekenen van verbetering.
Fortissimo is gebaseerd op een samenstelling van uitsluitend speciale natuurcomponenten. Deze zetten aan tot een actieve doorbloeding tot aan de hoeflederhuid.
Fortissimo vormt in korte tijd een enorm aantal nieuw verhoornde epidermiscellen en zorgt daardoor in verbazingwekkend tempo tot een gezonde hoefhoorn-laag.

Eigenschappen
Steeds meer paarden hebben hoefproblemen die in de regel veroorzaakt worden door minder optimale huisvestings- en voedingsomstandigheden. Zachte en gescheurde hoeven zijn aan de orde van de dag. Marstall wil met de ontwikkeling van Fortissimo een bijdrage leveren aan de hoefgezondheid.

Samenstelling

Fortissimo bevat een grote hoeveelheid aan organische stoffen met een hoge biologische waarde. Fortissimo bestaat uitsluitend uit natuurcomponenten die een overvloed aan natuurlijke mineralen en vitaminen bevat.

Hoefbevangenheid
Hoefbevangenheid is een ontsteking van de hoeflederhuid. Door een verstoorde stofwisseling in de hoeven worden afvalstoffen niet goed afgevoerd en kunnen deze zich ophopen in de hoeflederhuid waar ze een ontsteking veroorzaken.
Door Fortissimo op te nemen in het rantsoen kan het risico (en de gevolgen) van hoefbevangenheid beperkt worden, doordat afvalstoffen door de versterkte doorbloeding nauwelijks de kans krijgen zich op te hopen in de hoeflederhuid.

Aanbevolen dosering
Bij acute problemen 30 gr per 100 kg LG Bij lichte problemen 15 gr per 100 kg LG Preventief 8 gr per 100 kg LG
Marstall Fortissimo wordt verkocht in emmers van 3,5 kg en 9 kg.


Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 23:32

ja, oke, dat geloof ik Maar mij gaat het erom wat ik bij kan voeren, medicijnen kijken ze al, van de dierenarts, en wil ook niet vanalles door elkaar doen van medicijnen Thanks anyway

Ilsel
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:38

loeckie schreef:
ja, oke, dat geloof ik Maar mij gaat het erom wat ik bij kan voeren, medicijnen kijken ze al, van de dierenarts, en wil ook niet vanalles door elkaar doen van medicijnen Thanks anyway


Snap ik, maar door dit product krijgen ze juist de goede stoffen binnen die ze nodig hebben (vitaminen en mineralen), en hoef je ze dus niet te veel te voeren. Het moet zeker ook niet gezien worden als medicijn hoor! Het bestaat ook alleen maar uit organische stoffen trouwens...

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 23:39

owkee, in dat geval, zal ik morgen eens kijken waar ik het ''kan scoren'' (in mijn termen gezegt )
Maar toch even terug... brood/groente/fruit... voer jij dat als ie bevangen is of gevoelig ervoor is?

Ilsel
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:49

loeckie schreef:
owkee, in dat geval, zal ik morgen eens kijken waar ik het ''kan scoren'' (in mijn termen gezegt )
Maar toch even terug... brood/groente/fruit... voer jij dat als ie bevangen is of gevoelig ervoor is?


Zou ik juist niet doen. Zorg dat je je paard sober in het voer houdt. Niet te veel pieken in de suikerspiegel en probeer de maagdarmflora optimaal te krijgen/houden. Een vitaminen/mineralen korrel is juist perfect, die zijn er wel meer op de markt. Daardoor krijgt je paard wel de benodigde gehaltes binnen en ze zien het als beloning/snoep. Daarnaast zou ik alleen maar ruwvoer geven, maar dat doe je al met je hooi!

Zorg dat het zetmeel in je eventuele voer goed verteerd kan worden, zodat je overbelasting van het maag/darmstelsel voorkomt. Dus granen die ontsloten zijn, of geexpandeerd oid.

Veel succes!

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:05

mijn paard krijgt van stucomix van cavalor en je mag best wel eens een appel geven of wortelen maar niet te veel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:38

Mogen van die Summerfit koeken niet? Kan je eens op de Pavo site navragen, is namelijk voor bijvoeren in de weide en vooral voor sobere rassen, die meestal dus ook gevoeliger zijn voor hoefbevangenheid. Je kan deze ook gemakkelijk verkruimelen namelijk voor evt. medicatie die je zo erbij voert.
En verder zou ik gewoon eens rondkijken naar muesli's met een laag eiwitgehalte etc. Misschien is Piannissimo van Cavalor wel een idee, hoewel ik hier ook al strucomix genoemd zie.

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:38

wortel kun je voeren en evtals je kracht voer wilt geven, muesli zonder haver of pasture mix, beter is zo schraal mogelijk te houden, oud hooi en water.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:31

pianissimo zit nog minder eiwitten in dan stucomis alleen eet die van mij pianissimo niet