Haflinger op gewicht houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Haflinger op gewicht houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 19:33

Hallo bokkers!

Ik had een vraag waaraan eerst even een verhaal aan vooraf gaat.

Toen ik begon met het rijden op deze 4 jarige merrie kon ik met moeite de singel aan beide kanten op gaatje 1 krijgen (van onder dus) ze was erg dik. aan het trainen gegaan, conditie opgebouwd nu ben ik met haar aan het (zware (voor haar doen))dressuren en het andere bijrijdstermeisje springt zo af en toe met haar, doet ook wat lichte dressuur. nu was het 1 week geleden het geval dat de singel op gaatje 4 en 5 kon, vandaag kon hij op 5 & 5!!

Het was wel de bedoeling dat ze af zou vallen, maar ze is nu mooi op gewicht maar slankt nog steeds af!

Het voederschema:

0800 1 plak hooi met wat stro (een handje, fijn om na te knabbelen) onderin de voerbak, staat in de paddock.

1130 1 plak hooi net als bij 0800, in de paddock, soms nog wat brood wat de familie over heeft (brood van een dag oud bij de supermakrt gehaald)

1230 in de weide (ze kan flink grazen, het is niet extreem schraal)

meestal rijd ik van 4 t/m 5, ik haal haar dan rond 3 uur uit de weide (misschien iets korte tijd, maar er zit een uur tussen en volgens mijn intructrice is dit reeel).

1800 1/4 biks en een plak hooi

2300 2 plakken hooi met z'n 2en, stronkjes broccoli en dingen die de familie heeft gegeten, over zijn en niet giftig zijn.

En ze krijgt tussendoor ook nog wel de nodige snoepjes (3 a 4 per dag)

Meer hooi voeren gaat eigenlijk dus niet. Ruwvoer krijgt ze naar mijn idee wel zat? Ze graast naar hartelust, maar vind het niet erg om uit de weide te komen, ze sterft dus niet van de honger maar ze valt dus nog steeds af...
Als ik meer biks zou gaan voeren word het een vuurpijltje onder me, we hebben een paar keer 1 half gegeven, ik voelde flink verschil, heel schrikkerig en hyperactief.

Hoe houden we haar op mooi gewicht? ze is nu precies goed, naar ons idee, je kan de ribben voelen maar niet zien, ze zit geweldig in haar vel, verhaart flink (zomervacht begint al door te komen ) Dus eigenlijk wil ik niets veranderen omdat ze nu zo geweldig voelt (zoals ze zich gedraagd, lekker vrolijk enzo) ze moet ook weer niet dikker worden, want dat moet ze allemaal weer mee sjouwen. mais valt dus af aangezien ze hier moddervet van word

Opbouwende reacties gevraagd

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:42

Als ze te dun word, gewoon weer wat meer gaan geven!
Geef 2 plakken hooi ipv 1 en misschien blijft ze dan opgewicht ipv dat ze afvalt.
Het is echt wel een dik verschil, 8 gaatjes dunner!
Die van mij word nu veel te dik in het weiland mag hij wat van jountes hihi

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 15:17

We hebben er 6 maanden over gedaan over die 8 gaatjes

Mag wel hoor, een beetje dunheid van de mijnes!

2 plakken, dat zou dus uitkomen op 6!! plakken per dag en dan nog in de weide; wow! dat klinkt veel

Zal even overleggen

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:30

6 Plakken is idd wel veel. Maar ruwvoer kun je onbeperk blijven geven Tenzij je ruwvoer heb met wat meer eiwitten, dan moet je er een beetje op letten Je zou wat meer krachtvoer kunnen geven, denk ik. Als jij zware dressuur trainingen doet met je paardje, dan zal 1/4 niet genoeg zijn denk ik Maar ik weet niet hoe dat precies zit met haflingers. Verder kun je ook muesli geven als extraatje. Of als je echt denkt dat ze te mager wordt een schepje maismeel elke dag of om de dag geven. Maismeel is namelijk een dikmakertje

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:34

maismeel kan je beter niet aan een haflinger geven ik zou zelf gaan voor een halve schep brokken en wat muslie bijvoeren let wel op dat je paard niet teveel eiwitten krijgt

treasure27

Berichten: 566
Geregistreerd: 09-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:24

vriendin van mij geeft muesli erbij en dat werkt heel goed

Vogel
Berichten: 239
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Buinen!!! Drenthe

Re: Haflinger op gewicht houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:28

Je kan kuil gras proberen, alleen moet je dit wel op bouwen. Anders kan hij koliekerig worden of huisproblemen krijgen. Gewoon elke dag ietsje meer geven en daarnaast hooi blijveb geven. MAis poeder helpt ook goed voor het dikker maken van een paard. Je zou ook een kortere singel kunnen kopen, als hij niet te dun is. Zo lang je z'n ribben niet heel duidelijk ziet is het niet erg dat hij dun is. Je mag z'n ribben heel klein beetje zien als hij stil staat. Als hij strekt is dit dus anders...

xxxManegExxx
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:46

mssn als je elke dag rijd een dag ervan afhalen en haar dan in de wei laten staan!

xxxManegExxx
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:48

of haar paarden muesli geven dat helpt bij sommigen ook goed!

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: Haflinger op gewicht houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:17

Maar muesli is toch gewoon paardenbrokken in andere vorm? Het zijn toch geen andere stoffen of iets dergelijks?

We kunnen geen kuilgras geven; dat is hier in de regio helaas niet in kleine hoeveelheden te halen waardoor het een beetje onbetaalbaar word.

Ze staat nu de hele dag op de weide; dat uurtje rijden kan er wel vanaf hoor

Nog meer tips?