*** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDAANTJEE

Berichten: 402
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Sint Michielsgestel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:03

3 kilo op een dag, hij komt wel in de wei maar meestal een uurtje per dag en de rest van de dag in en bak met zand, ik rijd & longeer vrij veel dus hij heeft het wel nodig mischien dat ie binnenkort nog wel meer krijgt maar op het moment gaat het perfect!

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:05

Noukie schreef:
je mag die van mij komen rijden met 5 granen mix in zn lijf hoor
maar ik raad het je af..
en daarnaast zit er in 5 granenmix geen extra's als mineralen.

In overleg met een hele dierenkliniek zijn we tot deze manier van voeren gekomen, zodat hij hanteerbaar blijft en voldoende binnen krijgt. Van hen mag ik hem echt geen brok met meer erin gaan geven, juist omdat we dan in de hoeveelheid moeten gaan minderen, waardoor hij gewoon dingen mist die wel nodig zijn. Het spijt me vreselijk, maar lijkt me duidelijk dat ik dan toch naar mijn paard en DA luister.
Kan zijn dat hij minder voer beter verwerkt, maar ik zag een ongelukkig paard terug dat continu honger had (want extra hooi wordt hij veel te dik) en van pure ellende niet meer wist wat hij met zn energie aan moest (terwijl hij ook toen hard moest werken)

en dan de eerste voersite waar ik op keek (havens)
Citaat:
Heel globaal kun je zeggen: bij lichtere prestaties: ca. 2 tot 3 kilo krachtvoer per paard per dag en bij grotere prestaties 4 tot 5 kilo p.p.p.d..



Oke, ik begrijp het nu.

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:52

Ze staan nu 24/7 in de wei en worden niet bijgevoerd, behalve de haflinger die een veulen heeft van 3 weken, die krijgt elke dag 1/2 kilo merriebrok, maar mijn eigen merrie met veulen (inmiddels bijna 11 weken oud) krijgen alleen gras, tenslotte eet mijn veulen ook al aardig mee. Als het gras echt van mindere kwaliteit wordt, krijgen ze wat hooi erbij en aan het eind van de zomer krijgen ze weer een beetje brok bijgevoerd.

spekkiejnfu

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:06

1 smorgens, 1 savonds maar ze staat nu op stal..de andere krijgt helemaal niks..staat nu op de wei en komt er 2 uurtjes per dag uit..maar de singel kan nu al niet dicht

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:28

Mijn paard staat nu halve dagen op de wei en krijgt een halve kilo muesli, volgende week gaat hij hele dagen en krijgt hij geen voer, alleen kuil en Summerfit.

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:04

Mijn paard krijgt geen krachtvoer, alleen gras, goede! kwaliteit hooi en kan stro knabbelen als ze op stal staan.

Een normaal paard kan aan zijn energiebehoefte voldoen als hij voldoende gras en goede kwaliteit ruwvoer ter beschikking heeft (=onberperkt!) Ook als ze gereden worden en zelfs als ze op wedstrijd gaan (net of dat zoveel extra energie kost...).

En natuurlijk schrijven ze op de site van Havens dat je paard minimaal een hoeveelheid brok nodig hebben. Je denkt toch niet dat ze hun eigen handel kapot gaan maken....

Anoniem

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:13

M'n paard staat momenteel in Lunteren waar ze wordt ingereden, weet nog niet precies wat ze daar krijgt .

Oliebollie

Berichten: 1842
Geregistreerd: 22-01-06

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:14

euh ,, de boer geeft haar een beetje hooi ,, en als k klaar ben met haar een beetje bix ,, daar blijft het bij ,, gelukkig hoeft ze ook nog niet te werke !!:)

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:18

die van mij (anglo arabier op pensioen en 4 jarige andalusier) staan nog niet op gras (ivm hooien) en krijgen kuilgras en 1 koek summerfit, ieder een half brood en wortelen. Mijn anglo krijgt ook nog een schep paardenmeel.

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:21

Maroush krijgt 2x een kwart biks en 2x een halve schep granenmix, twee keer hooi en ze staat een paar uurtjes per dag op het land.
En ze is veels te dik

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:25

Mijn paard was in de winter wat mager, ben bij dat hij nu wat dikker is door de wei .
Eerst kreeg ze 2 kilo (2x 1kg) en nog een kilo extra biks van mij (natural van equral), en een kilo muslie...
Nu heb ik die extra kg bix weg gelaten.

Noukie
Berichten: 10946
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:56

Esther schreef:
Een normaal paard kan aan zijn energiebehoefte voldoen als hij voldoende gras en goede kwaliteit ruwvoer ter beschikking heeft (=onberperkt!) Ook als ze gereden worden en zelfs als ze op wedstrijd gaan (net of dat zoveel extra energie kost...).

En natuurlijk schrijven ze op de site van Havens dat je paard minimaal een hoeveelheid brok nodig hebben. Je denkt toch niet dat ze hun eigen handel kapot gaan maken....

nee, wedstrijd kost inderdaad geen extra energie.. daarom zijn de meeste paarden die ik ken de dag (of soms paar dagen) na concours opvallend moeier dan anders...

en ik denk dat als Havens echt wilde verkopen ze wel zouden zeggen dat je minstens 5 kilo moet voeren aangevuld met dure muesli's.. niet?

Los daarvan, de artsen op mijn kliniek hebben niet direct aandelen bij een voerhandel en toch gaven ze een bepaald advies.
Nog opvallender dat mn paard toen hij op wei liep zonder extra bijvoer (en echt voldoende gras) toch duidelijk terugviel.

natuurlijk is goed ruwvoer de basis, dat ben ik absoluut met iedereen eens, maar net als dat topsporters anders moeten eten dan amateur sporters, en die weer anders moeten eten dan mensen die weinig tot niet bewegen, zit er bij paarden ook verschil in voer behoefte.
Laatst bijgewerkt door Noukie op 19-05-06 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:58

Die van mij krijgt geen brokken meer, het gras is voedingrijk zat.
Als ze weer op stal staat krijgt ze weer 1 3/4 tot 2 kg per keer.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:21

4 kilo per dag en hij wordt 2x per dag gevoerd

Patriesja

Berichten: 3187
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:35

3 kilo voor de ruin
4 kilo (muesli, ivm geen brokken kunnen krijgen) voor merrie
3 kilo voor het jonge paard

Patriesja

Berichten: 3187
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:37

Noukie schreef:
Esther schreef:
Een normaal paard kan aan zijn energiebehoefte voldoen als hij voldoende gras en goede kwaliteit ruwvoer ter beschikking heeft (=onberperkt!) Ook als ze gereden worden en zelfs als ze op wedstrijd gaan (net of dat zoveel extra energie kost...).

En natuurlijk schrijven ze op de site van Havens dat je paard minimaal een hoeveelheid brok nodig hebben. Je denkt toch niet dat ze hun eigen handel kapot gaan maken....

nee, wedstrijd kost inderdaad geen extra energie.. daarom zijn de meeste paarden die ik ken de dag (of soms paar dagen) na concours opvallend moeier dan anders...

en ik denk dat als Havens echt wilde verkopen ze wel zouden zeggen dat je minstens 5 kilo moet voeren aangevuld met dure muesli's.. niet?

Los daarvan, de artsen op mijn kliniek hebben niet direct aandelen bij een voerhandel en toch gaven ze een bepaald advies.
Nog opvallender dat mn paard toen hij op wei liep zonder extra bijvoer (en echt voldoende gras) toch duidelijk terugviel.

natuurlijk is goed ruwvoer de basis, dat ben ik absoluut met iedereen eens, maar net als dat topsporters anders moeten eten dan amateur sporters, en die weer anders moeten eten dan mensen die weinig tot niet bewegen, zit er bij paarden ook verschil in voer behoefte.


als wedstrijden geen extra energie kosten, waarom zijn die van ons redelijk vermoeid na zo'n dag?? omdat ze zo'n slechte conditie hebben??
neej dat is het niet, puur omdat een concours veel opwinding geeft en ze gwoon moeten presteren... dat alles bij elkaar kost zéker wel energie

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:38

1,5 's ochtends, 1,5 's avonds Ze is namelijk drachtig.

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:49

mijn pony staat met nog 1 andere pony op stal, ze krijgen samen alleen s'avonds 2 scheppen brokken. ongeveer 1/2 kilo

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:20

De paarden krijgen omdat ze in de wei staan 's morgens geen eten, maar in de middag wel een schep biks en een bergje kuilgras. De paarden die in de ochtend les hebben krijgen wel gewoon eten voor het rijden en daarna weiland.

Noukie
Berichten: 10946
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:42

@Patries: krijgen die van jullie sport of basisbrok?

LinOnie
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-05-06

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:13

[b]Mijn Pony[/b] Krijgt nu een Halve Schep Sportbrok .. !

Hij loopt gwOon ook op de Weii !

LinOnie

Patriesja

Berichten: 3187
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:38

Noukie schreef:
@Patries: krijgen die van jullie sport of basisbrok?

uiteraard sport
je merkt dat ze dat nodig hebben, anders worden ze veels te snel dun, en de conditie is stukken beter!! dat mérk je gewoon..

paardjes___l

Berichten: 1070
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:31

mijn vz-paard krijgt een half blikje (waar de perzikken altijd inzitten) voer en 1/4 pak hooi .

VLC
Berichten: 1566
Geregistreerd: 17-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:35

Mijn paarden staan een de hele dag in de wei, en savonds met het vangen krijgen ze allebei een handjes brok, meer niet. Anders worden ze veel en veel te druk en is er niks met ze te beginnen.

amannnnnn
Berichten: 155
Geregistreerd: 10-02-06
Woonplaats: Hoorn

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:36

een volle schep ofzo of minder de baas doet het ik let er niet op hij krijg wel kuil ook er bij