Afvallen door groei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Afvallen door groei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 15:47

Mijn twenter is de voorbije maand (na een periode van ziekte) nogal de lucht in geschoten. Door haar ziekte is ze erg mager geworden (hoewel ze altijd goed is blijven eten). Ze begint nu wat bij te komen maar nog niet echt zoals ik het zou willen. Nu vroeg ik mij af of het ook kan zijn door de snelle groei dat ze zo wat mager blijft?

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Re: Afvallen door groei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:09

ja hoor, dat zou goed kunnen.
heb je hem goed ontwormt?
geef je hem genoeg eten?

schijnbaar kost groeien heel veel energie.

en als je er toch niet zeker van bent, laat dan even de vee arts kijken

paardjes___l

Berichten: 1070
Geregistreerd: 02-10-05

Re: Afvallen door groei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:32

carola1 schreef:
ja hoor, dat zou goed kunnen.
heb je hem goed ontwormt?
geef je hem genoeg eten?

schijnbaar kost groeien heel veel energie.

en als je er toch niet zeker van bent, laat dan even de vee arts kijken

hier ben ik het wel mee eens ja

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:06

Als een paard groeit dan heeft hij daar zijn energie voor nodig, die kan hij dan niet gebruiken om dikker te worden.
Zie je veel met jonge paarden, als ze de hoogte in schieten worden ze wat magerder, dan staat de groei even stil en worden ze weer wat breder totdat ze weer een groeispurt krijgen.
Het kan zijn dat jouw paardje even niet gegroeid is door zijn ziekte, is de energie in het herstellen gaan zitten. Nu de ziekte over is steekt ie de energie weer in het groeien. Gewoon goed in de gaten blijven houden dat ze niet té mager wordt, anders voer aanpassen.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: Afvallen door groei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 01:14

Veearts is de voorbije maand ongeveer 5 keer hier geweest voor haar. Bloed laten trekken en dit was in orde. Ook ontwormd, dit was geen tweede keer nodig zei de DA. Daarom dat ik mij wat zorgen maak. Medisch zou ze in orde moeten zijn want de DA vond echt niets. Vandaar mijn vraagje of het ook door de groei kon zijn.

Bedankt voor de reacties!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:00

Ik denk dat dat best wel eens zou kunnen ja. En het is goed dat de DA haar toch even onderzocht heeft!
Onze jaarling had dat namelijk ook, die werd netjes ontwormt, stond op een niet bepaald kale wei 24/7 en is ook een hele tijd aan de magere kant geweest. Nu een jaar verder ook allang niet meer

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: Afvallen door groei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 11:36

Ik hoop het dat ze snel bijkomt. Haar fokker heeft al een keertje laten weten dat ze wil komen kijken en dan zou het ik zo erg vinden moest daar zo een mager paardje staan. Toen ze ziek was ging ze ook heel vaak liggen en had ze echt geen levenslust. Die levenslust is nu zeker en vast terug. Echt een zot beestje! Nu alleen die ribbetjes nog weg!

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:35

hoeveel krijgt ze te eten?
Zal haar anders gewoon op onbeperkt zetten hebben wij ook met onze enters en moet zeggen dat gaat super, ze zijn niet extreem dik omdat ze ook veel energie gebruiken met natuurlijk groeien maar ook spelen enzo.

Ben blij voor je dat ze weer helemaal lekker fit is en weer zin heeft in het leven, wat een ziekte al niet kan doen bij een paard.
En gewoon zeggen tegen de fokkers dat ze erg ziek is geweest en dat ze daar een grote tegenslag van heeft gekregen en dat ze al weer veel beter eruit ziet.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:57

Onze 4 jarige was ook erg schraal, nu ze weer groeit.
Ik geef op advies van de zadelmaker kippenvoer (Mais en graan)?! Ze krijgt ongeveer een kwart schep per dag, ze is inmiddels weer een stuk voller!

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: Afvallen door groei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:43

Ja, had de fokker hier al van ingelicht. Ze zei dat het bij iedereen kan gebeuren. Vond het gewoon jammer. Ze mist haar paardje erg en ik keek er naar uit om haar te laten zien dat alles hier prima gaat. Alleen gaat dat bijkomen zo traag hé.

Ze krijgt zowat vanalles te eten, samen zo een klein popcornemmertje vol. Overwegend juniorix maar ook bietenpulp, zemelen en maisvlokken. Van de bietenpulp en maisvlokken maar een kleine hoeveelheid. De hoeveelheid juniorix is ook ongeveer berekend op haar leeftijd.