Knoflook geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbel_24
Berichten: 964
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Gelderland

Knoflook geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:51

Zijn er hier mensen die hun paarden knoflook geven tegen de vliegen? Zo ja hoevaak geef je het en hoeveel?
en geven jullie het ook aan merries die zogende zijn?

Dribbel_24
Berichten: 964
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 17:59

is er hier helemaal niemand die dat aan zijn pony geeft?

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:01

Ik ken iemand die het haar paard geeft, 1 keer per dag een schepje.

_Lisanne

Berichten: 3719
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:02

Mijn vz ponies krijgen het elke dag 1 schepje door het voer heen

Maaikiemaaik
Berichten: 93
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:03

ik ken ook iemand die dat geeft, maar weet niet zeker of dat tegen de vliegen was, want ze gaf het ook in de winter... zal het eens aan haar vragen waarom ze dat geeft en hoeveel

Dribbel_24
Berichten: 964
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 18:07

Maaikiemaaik schreef:
ik ken ook iemand die dat geeft, maar weet niet zeker of dat tegen de vliegen was, want ze gaf het ook in de winter... zal het eens aan haar vragen waarom ze dat geeft en hoeveel


Je kunt het voor meerdere dingen geven het is goed voor de luchtwegen en nog wat dingen heb het ergens gelezen misschien dat ze het daarom geeft.. ben benieuwd..

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:16

Ik vind nu opeens dit op een site, beetje vreemd:

Knoflook
Omdat knoflook voor mensen goed lijkt te zijn denken velen dat dit dan ook wel goed voor paarden zal zijn. Uit onderzoek is echter gebleken dat knoflook voor paarden giftig is en het wordt dan ook in verband gebracht met een bepaalde vorm van bloedarmoede (zie internet met de zoekwoorden horse garlic blood). Of een kleine dosis gevaarlijk is daar zijn de meningen nog over verdeeld, maar waarom zou je risico gaan lopen? Knoflook wordt door paarden van nature niet gegeten en dat zou wel eens een reden kunnen hebben...

Weet iemand hier iets meer over?(als de topicstarter het niet erg vind..)

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:52


Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:03

Ja, er zijn al vele topics gestart. Dit is op gegeven moment gebleken uit een wetenschappelijk onderzoek, dat op lange termijn en hoge hoeveelheid de rode bloedlichaampjes aangetast worden, die weer zorgen voor de toevoer van zuurstof, dus dat is niet de bedoeling.
Als je je echter gewoon aan de juiste hoeveelheid houdt, is er niets aan de hand.
Zelf geef ik gewoon de aanbevolen hoeveelheid zoals gegeven op de verpakking.

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:13

Ik geef mijn paard ook twee keer per week wat knoflook door haar voer. Dit doe ik slechts twee keer en soms zelfs maar een keer omdat ik het vergeet.
Waarom? Nou omdat ik gelezen heb dat het goed is voor de bloedsomloop, ze minder last van mok hebben !!!!(was voor mij een goede reden om het te proberen) Vliegen schijnen ook niet zo dol te zijn op knoflook dus zomers schijnt het ook een voordeel te hebben. Mocht het zo zijn dat het echt niet goed is, zou ik er natuurlijk mee stoppen. Maar momenteel heb ik daar nog niet genoeg bewijs voor gezien. En mijn merrie reageert er erg goed op, ze heeft geen last van mok gehad deze winter. (misschien toeval ??? wie zal het zeggen???)
Ik gebruik het slechts twee maal per week en ook niet veel, klein handje vol door haar voer dus ik denk dat ik zeker de max niet geef.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:16

Nee, bij overdoseren en al helemaaal op lange termijn, dan pas schijn je van ellende te kunnen spreken.
Maar zoals jij het geeft, en als je gewoon in de 'insectenmaanden' dagelijks een schepje geeft en niet de aanbevolen dosering overschrijdt, moet er niets aan de hand zijn.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:17

Opa krijgt 1 schepje, de aanbevolen hoeveelheid, op een dag door zijn muesli heen
Opa krijgt voornamelijk voor bloedzuivering en tegen de vliegen

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:22

Miirthe schreef:
Nee, bij overdoseren en al helemaaal op lange termijn, dan pas schijn je van ellende te kunnen spreken.
Maar zoals jij het geeft, en als je gewoon in de 'insectenmaanden' dagelijks een schepje geeft en niet de aanbevolen dosering overschrijdt, moet er niets aan de hand zijn.


Die lange termijn bij overdoseren is nog geen 2 weken. En tegen vliegen helpt het niet bij alle paarden.
Lees maar wat deze Amerikaanse DA ervan zegt:
http://equisearch.com/horses_care/feeding/feed/eqgarlic528/

Jade91
Berichten: 1001
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:24

Nee, eerst smeerden we altij citroensap over het lichaam heen, maar bij onzebonte pony begonnen de witte vlekke ook bietje geelig te worden maar het hielp wel Leuk hoor zo;n kleur

Dribbel_24
Berichten: 964
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:28

horse_girl schreef:
Ik vind nu opeens dit op een site, beetje vreemd:

Knoflook
Omdat knoflook voor mensen goed lijkt te zijn denken velen dat dit dan ook wel goed voor paarden zal zijn. Uit onderzoek is echter gebleken dat knoflook voor paarden giftig is en het wordt dan ook in verband gebracht met een bepaalde vorm van bloedarmoede (zie internet met de zoekwoorden horse garlic blood). Of een kleine dosis gevaarlijk is daar zijn de meningen nog over verdeeld, maar waarom zou je risico gaan lopen? Knoflook wordt door paarden van nature niet gegeten en dat zou wel eens een reden kunnen hebben...

Weet iemand hier iets meer over?(als de topicstarter het niet erg vind..)


Nee hoor ik vind het niet erg... wil er zelf ook wel wat meer informatie over weten als het echt zo is...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:17

Er zijn inderdaad al meerdere topics over knoflook geweest (kijk maar eens in de laatste 3 of 4 pagina's) en ook links gegeven naar onderzoeken over de gevolgen van veel knoflook voeren. Deze gaat dus op slot.