wel of geen brokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

wel of geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 12:33

mijn pony staat op het moment dag en nacht op wei omdat de zomer er aan komt. ze krijgt nu alleen maar kuil en normaal gras. af en toe mag ze op de "verse groene" wei staan. ze is in de warmte tijd iets minder energiek maar heeft een normaal gewicht (je kunt de ribben voelen maar niet zien) in de winter staat ze 's nachts op stal. ze krijgt dan maïs erbij. en ook keul en gras. moeten we haar nu brokken bij voeren?? zoja welke? of is ander voer beter? onze pony is nu net/ bijna vier. welk voer is dan het beste? that's the question

zo ziet ze er uit: niet te dik niet te dun

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:18

Nee, in principe hoef je dan geen brok bij te voeren.
Is of wordt ze al ingereden? Als je daarmee nu flink aan de gang bent, kun je best een kg bijvoeren. Maar in principe, als je pony nu goed fit en op goed gewicht is, hoef dat natuurlijk niet.

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 12:22

we zijn er al flink mee aan de gang. tis een braaf sterk merrie'tje!! iedereen denk dat ze ong. 8 jaar is dat is hoe ze zich gedraagt

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:06

Waarom voer je haar als je iets erbij geeft mais?
Ik zou eerder kiezen, als ik dan toch iets bij zou voeren, voor een basisbrok.
Maar zolang je pony goed gezond is en niet te dun en genoeg energie heeft is het verder niet nodig haar bij te voeren.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:18

? 8 jaar? in bericht een staat net/bijna 4....
Zou haar in ieder geval vitaminen bijgeven; en als je hard gewerkt heb evt. wat krachtvoer. Straks als er minder in het gras zit sowieso.

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 14:43

ze is ook vier!!
iedereen denkt dat ze 8 is!!

Katoo71

Berichten: 861
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: waar ze een kruiwagen voor een beer aanzagen...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:46

Hier krijgen ze wat muesli bij gevoerd, ze hebben deze tijd van het jaar genoeg aan gras en hooi/kuil. (heb wel paarden/pony's die gauw vervetten)

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 12:03

ik wil alleen niet dat ons pony veel dikker wordt... ze is namelijk op goed gewicht en zeker niet te dun... dus een brok waar ze iets xtra energie van krijgen in de ZOMER maar niet te veel van aankomen? by the way. die mais waar ik het over had krijgen ze gewoon bijgevoerd omdat de boer waar we bij staan dat heeft!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:11

Moet je misschien eens kijken op de site van Pavo/Marstall/Havens voor een brok/muesli die jij dan geschikt vindt.
Of je kan kijken naar een supplement..

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:02

ik zou idd geen mais bijvoeren, dan word ze wel dikker. ik zou kijken of ze met rijden wel of niet genoeg energie heeft, anders kan je gewoon een simpele basisbrok bijvoeren naar behoefte.
ook heeft pavo gloof ik een speciale "ponybrok"ontwikkeld als het goed is....

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:07

Ik geef wat extra hooi bij waar mn paard altijd aan kan knabbelen en verder alleen na het rijden een flinke hand musli, dat is om sneller weer te herstellen van het werk en voor spiergroei..

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:42

Muesli zonder haver van Havens is erg fijn voor paarden op wei die sober gevoerd moeten worden.
Kijk anders even op www.paardenvoeders.nl

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 12:36

jep zal ik cker doen. ik, ik ga idd naar dr energie kijken en of het niet te warm word ze staan een paar keer per week op de verse weide dus miss dat ze daar genoeg aan hebben. de rest van de tijd staan ze namelijk op de normale gebruikte weide waar ze altijd op hebben gestaan. ook krijgen ze kuil bij gevoerd (kuilgras heet dat tog?? lijkt op hooi aleen dat ruikt het anders en voelt het wat vochtiger aan..)

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:11

Doe die maïs maar weg als je niet wilt dat je paard dikker wordt

Krachtvoer is hélemaal niet nodig hoor

robbiespaya
Berichten: 36
Geregistreerd: 29-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:17

Misschien een ideetje om de Summerfitkoeken van Pavo bij te gaan voeren. Of de koeken van Aura ook van Pavo. De summerfitkoeken zijn speciaal ontworpen voor paarden die op de wei staan zonder brok. In deze koeken zitten alle benodigde mineralen en vitaminen. 1 Koek per dag is geschikt voor een paard van 400 kg. en kost zo rond de 9,50 euro en er zittten volgens mij 30 koeken in een doos. Succes ermee