Zeewier, wie geeft het? ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IvysToeter

Berichten: 11893
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Zeewier, wie geeft het? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 10:00

Hoi hoi,

ik vroeg me af wie er hier zeewier geeft aan zijn of haar pony.
wat zijn er de voordelen van? en zijn er ook nadelen?
Ik heb al wel gelezen dat het ook voor de glans is en het verharen.
Maar kan het geen kwaad om het te geven ofzo?
ik wil graag ervaringen weten hiermee.

Paradox_

Berichten: 548
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:01

ik ken mensen die geven het en die zijn er blij mee

IvysToeter

Berichten: 11893
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 10:39

helemaal niemand verder?

Annemijn
Berichten: 789
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Hilversum

Re: Zeewier, wie geeft het? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:39

Ik geef mijn paarden gedroogde zeewier.. Maar ik merk er eerlijk gezegd nog niets van Ik geef het nu ong. 2 maanden, en ze vinden het best lekker! Toen mijn pony's nog muesli kregen, deed ik bij de muesli en de zeewier een paar scheutjes appelazijn of een beetje water, dat de zeewier bleef plakken.. Anders aten ze eromheen
Mijn pony's kwamen wel beter uit hun wintervacht, Pablo begint meestal pas met verharen als het 30 graden is

IvysToeter

Berichten: 11893
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 10:47

hihi zou ik het ook gewoon kunnen vermengen met lijnzaadolie?
dus de benodigde hoeveelheid zeewier met een beetje lijnzaadolie?
Mijn ene pony is namelijk zo gek op lijnzaadolie dat ze het zo uit het flesje drinkt als het ware.

Annemijn
Berichten: 789
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Hilversum

Re: Zeewier, wie geeft het? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:51

Kan idd vast wel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:57


IvysToeter

Berichten: 11893
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 11:03

bedankt.

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:27

Ik voer nu zo'n half jaar zeewier.
Mijn paard kreeg gauw witte vlekjes, en sinds ik zeewier voer zijn er geen plekjes meer te bekennen.
Hij zit ook fijn in de vacht en krijgt zo de nodige vitamines binnen, vooral omdat hij geen enkele liksteen aanraakt.

Ik ben erg tevreden en blijf het zeker voeren.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:22

Ik ben ook zeer tevreden over zeewier.
Je moet wel oppassen bij drachtige merries er zit iets in wat bij teveel misvormde veulens kan geven stond een keer in de bit, dus daar ben ik nu wel voorzichtig mee.
Ik mix het altijd met een beetje olie door het voer, plakt het mooi.

Charaz

Berichten: 24324
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:25

Ik voer sinds pas ook zeewier, heb nog geen verschil gemerkt, maar daarvoor moet je het volgens mij ook langer voeren.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Zeewier, wie geeft het? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:16

@Meavey, dat is jodium, maar niet alleen bij teveel maar ook bij te weinig kun je misvormde veulens krijgen

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:31

Geen ervaring mee Weet wel dat er in vissenvoer een bepaald wier zit (spirulina) wat de kleur van de koi versterkt Wie weet worden de kleuren van het paard ook wel versterkt

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:14

Duvel krijgt nu ongeveer twee weken zeewier, dus ik kan nog niet vertellen of ik er echt effect van merk, behalve dat er mensen op stal is opgevallen dat hij weer zo mooi glanst. Dat is inderdaad pas weer de laatste paar dagen/laatste week dat hij dat gaat doen, maar ik vind het te vroeg om te zeggen dat het daarvan komt.

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:00

Ik geef nu bijna een jaar zeewier. Mijn paard zit goed in haar vacht glanst mooi en verhaart snel. Of het nu door de zeewier komt ik weet het niet zeker helaas. Ze is wel iets donkerder kwa kleur dan vorige zomer.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:02

Ik heb het ook geprobeert bij mij paard, maar ze laat haar eten gewoon staan. Ze is dol op meusli maar raakt het niet aan als er zeewier in zit (zo'n poedertje) zelfde met knoflook, ze eet gewoon niet meer. Ben er maar weer mee gestopt en zit nu met een grote bak zeewier

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:56

Ewald krijgt sinds dik half jaar zeewier en hij ziet er geweldig uit

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:04

ik voerde mijn ene paard zeewier in de winter om hem wat meer mmineralen binnen te laten krijgen waardoor hij iets vlugger werd ( in de zomer kon ik het hem niet geven omdat hij dan door het dak naar buiten vloog) en omdat hij in de winter inspannings snot ( wit schuim uit de neus) uit zijn neus had Met voeren van zeewier had hij dat niet
En mijn andere 5 jarige voerde ik zeewier omdat hij dus zijn eigen drollen at met zeewier bleef hij daar vanaf
Heb het voor de rui of de glans nooit gevoerd maar als ik merk dat ze dus ergens aan likken ( zand stof ) en dat blijven doen of net als die andere ontlasting eten of wit schuim uit de neus vloeid dan voer ik het

IvysToeter

Berichten: 11893
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 09:24

worden ze er echt zo overactief van dan?

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:50

die ene van mij wel maar een kennis voerde het haar paard ook juist om hem wat rustiger te krijgen
Het is maar net hoe ze er op reageren
Ik kon het bij die ene ruin heel goed merken hij kreeg er echt meer energie van daarom kon ik het hem in de zomer niet geven omdat hij dan al veel meer energie had en het niet nodig had
Maar mijn merrie word er niet veel energieker van die krijgt het als ze weer eens de stal wanden aan het schoon likken is dan komt ze wat mineralen te kort die in zeewier zitten en dan is het over maar ik kan niet merken dat het bij haar ook op haar energie werkt
Mijn ruin werd er in de zomer niet over actief van maar je had dan heel wat minder kontrole over de snelheid en was het de eerste 10 minuten zo dat ik mee kon liften en hij in een hoog tempo rondjes liep
Hij ging niet bokken of zo ( tenminste niet erg deed dat wel eens in een wedstrijd tijdens de midden galop als hij heel jolig was maar het paard was niet gemeen dus die bokjes waren leuk) alleen heel hard lopen zonder terug te willen in tempo, en als ik het hem niet gaf in de zomer deed hij dat niet

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:26

Die van mij wordt er absoluut niet overactief van.
Staat zeewier in principe ook niet om bekend, maar ieder paard kan andere reacties op een product hebben natuurlijk.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Zeewier, wie geeft het? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:30

het gekke is dat mijn pony bij regelmatig voeren van zeewier ook drukker word.

wat ik denk is dit:
in zeewier zit een natuurlijke bron van jodium, jodium is nodig voor het functioneren van de schildklier

Een tekort aan schildklierhormonen kan leiden tot geestelijke traagheid, vermindering van de aandacht en het geheugen, terwijl een teveel ervan aanleiding kan geven tot verhoogde onrust en geprikkeldheid.

mijn idee, is dat de schildklier van mijn pony door de jodium sneller gaat werken waardoor hij dus onrustiger word.
meer info over jodium en zeewier staat hier:

http://www.vegetarisme.be/php/EM10_over ... ss=2&sss=1

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:41

Hmm Ellepel, dat is wel interessant om te weten. Tycho krijgt ook zeewier om mooi zwart te blijven.
Ik gaf het die van mij ook. Ik heb nog nooit een schimmel zo mooi zien glanzen (echt helemaal zo'n zilverglans).
Overigens vond ik de zeewier van de paardendrogist minder. We hebben nu zeewier van het merk Global (volgens mij, moet ik nakijken).
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 01-06-06 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:42

Ik geef mijn vz pony ook IJslands zeewier. Hij kwam moeilijk door zijn vacht maar nu is hij mooi verhaart en glimt als een spiegeltje

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Zeewier, wie geeft het? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:48

ik vond het zooo vreemd dat die van mij echt nerveus ervan werd als ik elke dag zeewier ging geven, dat ik ging zoeken naar de ingredienten ervan.
toen kwam ik uit bij de jodium, en heb echt het idee dat dat de veroorzaker is.

geef ik namelijk minder, om de dag dan is mijn pony veel rustiger