Mijn paard eet stro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Mijn paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 09:38

Wie kan mij advies geven mijn paard eet stro als ze de hele dag op stal staat. We merken het als ze op het land heeft gestaan en een dag niet. Wie weet hoe ik dit kan oplossen.

Op stal werd gezegd meer krachtvoer en heel laag in het stro zetten. Maar wij willen juist dat ze meer hooi/ kuil krijgt maar dat mag niet.

Kimdj19

Berichten: 304
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:42

Mijn paard doet dat ook en er is nx aan te doen. Je kan je paard wel op zaagsel (of hoe het ook heet) zetten in plaats van stro. Maar ik zou niet extra voer geven want dat werkt niet.

lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 09:45

Heeft jouw paard ook niet meer koliek daardoor? Die van mij heeft nog nooit koliek gehad maar volgens mijn instructeur ziet ze haar veel stro eten en heeft ze dan heel veel kans op koliek.

sax89

Berichten: 4237
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Bunschoten Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:50

kun je niks aan doen, of zorgen dat ie veel stro heeft dat ie niet op de straat ligt (alleen doen als ie niet koliek gevoelig is)
ofop zaagsel

Kimdj19

Berichten: 304
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:53

Mijn paard heeft geloof ik in haar hele leven en is nu 17 2x koliek gehad dus dat is het niet. Wat ik wel doe is dat ik een half uur langer met haar rijd. dus ongeveer anderhalf uur of langer zoiets.

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Mijn paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:59

lytse2003 schreef:
Maar wij willen juist dat ze meer hooi/ kuil krijgt maar dat mag niet.


Waarom mag dat niet? Hoe meer ze te knabbelen hebben, hoe beter het is. Krachtvoer is binnen korte tijd op, maar met ruwvoer zijn ze wel even bezig. Hang anders een hooinet op.
Het is niet erg dat ze stro eten, als ze de stal maar niet leeg eten.
Die van mij deed het ook, maar hij krijgt nu meer ruwvoer, en van betere kwaliteit, en nu is het al veel minder.

Mag het wel als je wat extra stalgeld betaalt? Stel dat anders voor.

lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:03

Wij staan op een stal waar voor je gevoerd wordt ze hebben daar sportbix en kuil. Ons paard is 3 en we zijn net begonnen met inrijden en rijden haar 2 keer per week een 15 minuten. Wat we wel doen is met haar stappen en haar los gooien in het losgooibakje maar dat mag ook maar 1/2 uur per dag. De andere paarden waarmee ze op het land staat die mogen niet als het te koud is of regend en ze mag ook niet alleen staan van de eigenaar van het land.

Wij zouden ook meer hooi willen geven. Misschien dat we het dan zelf wel gaan kopen en neerleggen in de avond zodat ze in de nacht wat te doen heeft.

lvanbattum
Berichten: 315
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Rijswijk zh

Re: Mijn paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:10

Als je wil dat het stro eten tot een minimum beperkt wordt is onbeperkt ruwvoer toch echt de oplossing. Ze zal altijd wat strootjes knabbelen maar echt stoppen met de stal leeg eten.
Zaagsel zal ik niet doen omdat het paard gewend is heel te dag te eten van zijn vloerbedekking en uit verveling is er kans dat hij aan zijn zaagsel begint en dat wil je echt niet.
Meer krachtvoer heeft geen zin is te snel op, misschien zo`n speelvoerbal?

lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:16

We hebben gister avond een bal gekocht voor in stal maar er kan geen voer in. We hopen dat dat gaat werken.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:22

Mijn haf eet ook bijna zijn hele stal leeg, hebben het geprobeerd met zaagsel maar ook dit eet hij met grote hoeveelheden op, dus snel weer op stro gezet, meer ruwvoer is bij hem ook niet de oplossing want hij blijft echt eten. Dus heb eigenlijk hetzelfde probleem. Moet zeggen, dat hij in de 2,5 jaar dat ik hem heb nog nooit koliek heeft gehad (afkloppen)..!!!

sax89

Berichten: 4237
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Bunschoten Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:24

een paard is wel een dier dat de hele dag eet. je kan een paard niet beperken tot een beetje want dan is de kans op maagzweren ook nog eens heel groot.

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:27

Mijn paard is gek op kwalitatief goed tarwestro of gerstenstro. Hij kauwt dit goed (schrokt niet) en vind het erg lekker. Waaarom dan niet? Hij heeft er nooit koliek door, krijgt voldoende ruwvoer aangeboden en laat voor een verse stal bijna zijn brokken staan!
Ook andere paarden die ik ken zijn dol op gerstenstro.
Maar eentje die zich echt vol vreet: een plantenspuit vol azijn en dit over het stro spuiten. Kost bijna niks en ze eten het niet meer.

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:50

Inderdaad veel ruwvoer.
Verder kun je denken aan speeltjes; een voerbal, lik-it oid.

Kiftje
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Kortrijk

Re: Mijn paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:43

Als je paardje er geen koliek van krijgt, dan zou ik mij geen zorgen maken. Heeft ze wel last van verstopping, dan zou ik dagelijks een scheutje olie bij haar eten doen, ik geef af en toe wat maïsolie om vertopping te vermijden en is bovendien ook goed voor een glanzende vacht. Mijn paard staat op vlasvezels en als de stal ververst is dat eet ze er ook van. Bij vezels kan je ook een klein beetje javel ofzo opdoen en door de geur zouden ze er dan niet van eten, maar 'k heb het zelf ook nog nooit uitgeprobeerd.
Wij voegen regelmatig wat verse vezels toe zodat de hoeveelheid verse vezels beperkt blijft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:12

Ik sluit me bij Ivanbuttum aan.

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:24

Sies schreef:
Maar eentje die zich echt vol vreet: een plantenspuit vol azijn en dit over het stro spuiten. Kost bijna niks en ze eten het niet meer.


Dat werkte niet bij die van mij, de oplossing was een betere kwaliteit hooi voeren en de hoeveelheid vermeerderen.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:06

De meeste paarden kunnen rustig een half pak (niet van die grote natuurlijk ) stro per dag eten. Het is voor hun de (enige) manier om voldoende ruwvezel binnen te krijgen zeker als ze veel jong mals gras krijgen of rijke kuil. Wat je zou kunnen proberen is ze per dag ongeveer een emmer lucerne (den Hartog) bij te voeren. Bij mijn paarden helpt dat enorm goed. Ik heb ook zo'n fanatieke strovreter gehad die daar al heel snel mee is gestopt na het voeren van de lucerne.

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:11

Mijn verzorgpaard doet dat ook, soms eet ze heel haar stal leeg, maar ik denk dat dat ook komt omdat ze zich vervelen ofzo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:14

Mijn verzorgpaard heeft trouwens zo'n Snack a Ball, ook ideaal.
De meeste paarden vermaken zich er lang mee!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re: Mijn paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:20

lytse2003 schreef:
Wie kan mij advies geven mijn paard eet stro als ze de hele dag op stal staat. We merken het als ze op het land heeft gestaan en een dag niet. Wie weet hoe ik dit kan oplossen.

Op stal werd gezegd meer krachtvoer en heel laag in het stro zetten. Maar wij willen juist dat ze meer hooi/ kuil krijgt maar dat mag niet.


Op de wei kan je paard zijn natuurlijke behoefte vervullen: ofwel vrijwel doorlopend kleine hapjes eten. Stro eten hoeft echt geen probleem te zijn. Mijn paard eet ook gewoon stro. Meer krachtvoer heeft totaal geen zin, dat is ook zo op. Veel (ouder) hooi geven is de beste oplossing op dagen dat je paard niet naar buiten kan. Op zaagsel zetten zal haar alleen maar frustreren omdat dit haar natuurlijke graasbehoefte blokkeert.

Vreemd dat je wel meer krachtvoer mag geven en geen hooi. Misschien is dit gewoon wel niet de juiste stal voor jou en je jonge paard.

lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Re: Mijn paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 18:06

ellenlouise schreef:
lytse2003 schreef:
Wie kan mij advies geven mijn paard eet stro als ze de hele dag op stal staat. We merken het als ze op het land heeft gestaan en een dag niet. Wie weet hoe ik dit kan oplossen.

Op stal werd gezegd meer krachtvoer en heel laag in het stro zetten. Maar wij willen juist dat ze meer hooi/ kuil krijgt maar dat mag niet.


Op de wei kan je paard zijn natuurlijke behoefte vervullen: ofwel vrijwel doorlopend kleine hapjes eten. Stro eten hoeft echt geen probleem te zijn. Mijn paard eet ook gewoon stro. Meer krachtvoer heeft totaal geen zin, dat is ook zo op. Veel (ouder) hooi geven is de beste oplossing op dagen dat je paard niet naar buiten kan. Op zaagsel zetten zal haar alleen maar frustreren omdat dit haar natuurlijke graasbehoefte blokkeert.

Vreemd dat je wel meer krachtvoer mag geven en geen hooi. Misschien is dit gewoon wel niet de juiste stal voor jou en je jonge paard.



Daar beginnen we ook steeds meer aan te twijfelen. Ze denken het altijd beter te weten. Hun eigen paarden krijgen wel heel veel biks en zij denken dat dat goed is voor sport paarden. Het is alleen zo jammer dat het moeilijk is om een leuke stal te vinden. Die dan ook niet zo heel ver weg is. We hebben nu de luxe van een binnenbak. We gaan waarschijnlijk zelf hooi bijkopen en dit voeren.

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:42

Mijn fjord eet ook haar hele stal leeg, en daarbij komt nog bij dat ze ook alles onderpoept, zodat ik geen schoon stro meer over hou. Ik heb wel een speelbal in de box maar daar speelt ze niet mee. Een paar op stal hebben zaagsel en daarbovenop stro. Heb ik goede berichten over gehoord en denk dat ik dit ook ga proberen.

Misschien om snelle eters langer bezig te laten met hooi of kuil eten om het in een hooinet te doen. Zo doen ze er langer over met hun hooi of kuil en pakken ze minder snel het stro.

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:17

Memuska eet af en toe ook wel wat stro, gemiddeld een plakje per dag. Daarna pas begint ze aan haar hooi. Zolang ze er geen koliek van krijgt mag ze het van mij blijven doen, anders gaat ze het hele jaar op zaagsel (normaal enkel de winter) en krijgt ze alleen hooi.

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:19

Ik denk dat het een goede oplossing is om zelf hooi bij te kopen en te voeren. Zoals ik het lees is je paard als hij de hele dag op stal staat alleen maar aan het grazen. Er is niks anders voorhanden dan stro dus dan eet hij dat. Meer krachtvoer zou voor mij ook geen optie zijn.
Een andere oplossing kan idd ook een andere stal zijn, die moet dan ook maar net voorhanden zijn...
Een paard heeft wel wat stro nodig trouwens, mijn paard eet altijd ook wat stro, ook al heeft hij zat hooi en staat hij veel in de wei.

lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:26

Iedereen bedankt. We zijn rustig op zoek naar een stal die aan onze eisen voldoet en nu als ze het land niet opgaat pakken we gewoon wat extra kuil.
Van de winter kopen we hooi als ze er nog staat.