Stofwisseling o.i.d.??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Stofwisseling o.i.d.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 14:00

Naar aanleiding van dit toppic:

viewtopic.php?f=110&t=593766&hilit=

Ben ik op zoek naar supplementen... voeding... weet ik het wat! Die ervoor zorgen dat haar stofwisseling goed op gang komt!

Andere ideeeën en tips ook heel welkom.

Ze is gewoon echt te dik, vandaag twee proeven gereden, na de eerste proef was ze gewoon helemaal kapot. Ze krijgt haar eigen gewicht simpelweg niet mee.
En ze krijgt al zo weinig, maar ze is en blijft dik.

Nu is het zo dat haar conditie niet op en top is (logisch), maar zo lang zijn we ook nog niet aan het werk. Maar ik vind het toch wel heeel érg als een van een paard na 5-10 minuten intensief werken de pijp al helemaal leeg is.
(Met losrijden had ik veel gestapt, toen degene voor mij de ring in moest ben ik gaan draven/galoperen).

De DA komt regelmatig langs voor het vee en neemt dan ook vaak het paard mee. Maar verder is ze gewoon hartstikke gezond.

Het is niet MIJN paard dus ik kan ook geen hemel en aarde verschuiven om alle goed bedoelde adviezen uit te voeren.

Maar ik wil er wel mijn best voor doen! Dit is niet fijn voor het paard.

Dus alle tips, adviezen, voedingssuplementen zijn welkom!

Nu staat ze op een zandweggetje met in de berm een beetje gras (dat is normaal een doorgaand pad voor de tractoren van de boerderij). 's Ochtends krijgt ze 'n halve kilo brok. En 's avonds wat hooi.

(tsjek mijn profiel om haar buikje te tsjekken )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:00

Ik zou sowieso die brok verlagen naar een kwartschep of over gaan op Summerfit koeken, zijn koeken speciaal voor sobere rassen waar alles in zit. Ideaal dus om te voeren naast weidegang.
Een supplement dat de spijsvertering verbetert is bijv : http://www.degroeneos.com/index.php/pro ... bio_forte/ . Je moet maar even kijken.
Misschien ben ik scheef dat ik erover heen gelezen heb, maar hoeveel train je nu per dag? Ik denk dat het sowieso belangrijk is die condititie maar eens te gaan verbeteren, want dat is op het moment zo te horen barslecht..

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 17:45

Ik rijd haar nu iets meer dan een jaar. Ze wordt altijd, hoe dan ook, om de dag bereden.
Als het kan vaker natuurlijk. Zeg maar gemiddeld 5x per week dat ze beweging heeft.

Vanaf nu heb ik veel tijd (tentamens komen eraan, dus hoef niet zoveel meer naar school). Dus nu ga ik:
Ene dag rijden, andere dag 5 km stappen of intervaltraining in het bos of longeren (daarvoor wil ik nog een pessoateugel aanschaffen, zodat ik er zeker van ben dat ze ook aan de longé haar spieren goed gebruikt. Het liefst gebruikt ze haar spieren op de makkelijkste manier, en dat is dus niét haha )

Om even terug te komen op de brok. Als ik dadelijk echt iedere dag hard ga trainen met 'r (natuurlijk wel met opbouw erin) is een kwartschep dan niet weinig energie?

Ik ga die link die je gaf nu meteen even doorlezen!
Bedankt!

Edit: een uur per dag.
Twee uur per dag red(de) ik echt niet, omdat ik vaak tot 6u op school zit.

Chivance

Berichten: 822
Geregistreerd: 03-09-05
Woonplaats: België

Re: Stofwisseling o.i.d.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:30

Sorry maar als ik eerlijk moet zijn vind ik haar niet zo dik.
WIj hebben hier een paard dat er soms uitziet alsof er elk moment een veulentje achter kan liggen, maar zij heeft geen enkel probleem met haar conditie. Misschien vragen om eens bloed te trekken? Door eenzijdige voeding (en dit bedoel ik niet verwijtend naar jou of zo) kan het soms zijn dat ze wel verdikt, maar niet de juiste stoffen in de juiste verhouding binnen krijgt.

Veel succes ermee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:10

Nou, zoals je trainingsschema er nu uit ziet zou ik zeggen: Zet 'em op ! Wel natuurlijk goed opbouwen en opzich heeft een paard waarbij je het oppakt ook niet direct 1kg biks nodig, zeker niet als 'ie er nog sneller dikker van wordt ook!
En als je bang bent dat ze niet alles binnenkrijgt, kun je ook nog over een kwartschepje een kompleet supplement gooien óf zijn de Summerfit koeken van Pavo misschien een optie; Voor het geval je ze niet kent moet je maar even VS doorspeuren, zijn al topics over verschenen.
Is het het eerste paard uit je topic? Zie dat ze al veulen(s) heeft gehad dus, daaraan houden ze meestal ook al meer een buikje over.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Stofwisseling o.i.d.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:22

zeewier geven!!!!

werkt voor veel paarden supergoed, ik ken behoorlijk wat dieren die er zowiezo al wat drukker van worden,waaronder mijn eigen pony

zeewier is niet duur, bevat ontzettend veel mineralen en vitamines en ik vind t echt een aanrader.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 08:59

Komt Ellepel weer hoor
Maar het is wel zo, supergezond én effectief. Niet zo duur trouwens, je betaalt meestal 4 euro voor een kg.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Stofwisseling o.i.d.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:54

kijk anders voor meer info even in het topic over zeewier

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 12:38

oké ga ik lezen!
Ik zal straks/morgen eens wat recente foto's plaatsen.
Begin lente had ik nog een dressuursingel van 65 cm, nu een van 75 cm.... dus kun je nagaan hoe hard dat gaat.

Dit zijn trouwens ook recente foto's:
viewtopic.php?f=10&t=594889&hilit=

Vooral op de laatste rijfoto zie je het goed.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 17:39

@ ellepel.
Ik had gelezen over het zeewier, maar het probleem van dik zijn zag ik daar niet echt in terug.

Sanessa is wel snel moe, maar niet suf of levenloos. Ook zit ze wel ontzettend mooi in haar vacht en ze glanst goed

Dus mijn vraag aan jou is, wat de zeewier dan verder voor toevoeging heeft om haar lijntje weer terug te krijgen?

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Stofwisseling o.i.d.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:29

mijn pony had altijd erg neiging om snel dik te worden...
toen ik hem zeewier ging geven viel het mij op dat hij begon af te vallen, hij werd er zelf ook drukker van en ontieglijk alert op alles wat er gebeurd..

toen ik ging zoeken naar de mineralen etc. in zeewier kwam ik jodium tegen.

ik heb dat daar in dat topic ook gemeld, dat de mijne dus gewoon echt druk word als ik hem elke dag zeewier geef en dat hij naar mijn idee door de jodium die zijn schildklier wat sneller laat werken dus afvalt..

maar....kan natuurlijk heel goed zijn dat t onzin is, en puur toeval dat de mijne er juist druk van word, daar heb ik echt totaal geen idee van.

t is eigenlijk gewoon een vitamine/mineralen supplement ,eentje van de zoveel....
maar in prijs is ie wel heel geschikt vind ik

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:13

Oké dan snap ik 'm.
Baadt het niet dan schaad het ook niet, toch?!
Ik kan het op zijn allerminst proberen.
Kun je dat zeewier bij een gewone ruitersportzaak halen? Of is het bestellen via internet?
Van dat jodium las ik in dat topic ja, ik ben benieuwd hoe Sanessa daarop reageert.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Stofwisseling o.i.d.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:40

bij de ruitersportzaak kun je het kopen,maar de paardendrogist heeft het ook en is een stuk goedkoper.even kijken op hun site

misschien reageerd de jouwe er helemaal niet op door wat drukker te worden ofzo hoor.. maar t valkt te proberen denk ik..
en zeewier kun je volgens mij veilig voeren zonder dat er wat met je paard gebeurd ofzo..

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:53

Oké mooi, dan valt het in ieder geval te proberen! Ik houd je op de hoogte!
Morgen ga ik het bestellen.