zonnebloemolie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

zonnebloemolie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 22:41

Waarvoor gebruiken jullie zonnebloemolie voor?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:01

Heel veel geven het voor een glanzende vacht, of ik hoor over een flinke scheut bij bijv. maismeel als dikmaker.
Een vriendin van mij geeft het ipv lijnzaadolie, zij vindt het qua glans hetzelfde effect hebben en je betaalt in de supermarkt zo'n 80 cent per fles

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 14:01

oke! Zonnebloemolie is bijna hetzelfde als lijnzaad?

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:06

Als dikmaker??
VERTEL....Dus als ik mijn pony maismeel met zonnebloem olie geef word ie wat dikker ??

Hoeveel van wat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:44

Th0mas schreef:
oke! Zonnebloemolie is bijna hetzelfde als lijnzaad?


Ja, als je het echt puur voor de glans geeft heeft het wel hetzelfde effect. Dat is in ieder geval wat ik hoor van vriendinnen met paarden..

En als dikmaker, ik heb het eerst gelezen ergens [juiste hoeveelheden zou ik zo uit m'n hoofd niet meer weten] en iemand in een ander topic over dikker maken zei het ook:

viewtopic.php?f=110&t=598715

Kun je die misschien een PB'tje sturen over de juiste hoeveelheid.

hesterve

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:18

Hoi,

Als mijn paard volop in training staat krijgt ze het als extra voor energie .Ze krijgt dan per dag +- 400 ml over haar hardvoer.
Bouw de hoeveelheid wel op , begin met een paar eetlepel en dan steeds een scheutje extra.(van niks naar 400ml in 4 weken).

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:19

Volgens mij is het ook goed om olie te geven ter voorkoming van zandkoliek. Zoiets heb ik weleens gehoord. Ik durf alleen niet mijn handen ervoor in het vuur te steken dat het geen bakerpraatje is.

ikar_

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:29

Ze komen er goed mee door de vacht

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 00:01

voor de doorstroom in de darmen, de glans, het verharen en het is een goede energie bron

Tessie1981

Berichten: 314
Geregistreerd: 12-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:05

ik geef het vooral voor het verharen. Elke dag een scheut door zijn voer.

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:26

Over die dikmaker,, Maismeel, als je daar een beetje water bij doet word het kei hard. Ik heb wel eens op TV gezien dat je er zelfs op kan gaan staan!
Dus dat lijkt me niet zo lekker voor het paard

Brammetje16
Berichten: 6284
Geregistreerd: 01-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:41

ik gebruik het in combi met knoflook en thijm! werk super!

Anchieee_

Berichten: 287
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Zaandam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:43

als je pony licht hoefbevangen is mag ze dan wel zonnebloemolie hebben? en zoja waar moet ik het doorheen doen ivm dat ze geen dikmakers mag

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 00:23

het is een energie bron.
Toevallig zei laatst de DA het nog.Hij was bij mijn paard omdat die spierbevangen was.noui was mijn paard het niet door teveel voer.Maar vaak is dat wel.Hij zei dat hij mensen dan adviseerde die hun paarden veel brok gaven.Zeg 4 of 5 kilo af zo.Over te stappen op 1 kilo en dan een 1/2 liter zonnebloem olie erover.
Zonnebloemolie geeft dan wel energie maar wordt niet omgezet in melkzuur.

Lenie

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Dronten

Re: zonnebloemolie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:17

Ik geef mijn paard ook al jaren een flinke scheut zonnebloem olie per dag over het eten. Het is goed voor de smering van de gewrichten en ook voor de glans van de huid is het prima.
Alleen heb ik onlangs een verhaal gelezen, dacht bij de Paardendrogist, over Omega zuren, dat er in zonnebloem olie een bepaald Omega zuur veel voorkomt en de andere 2 varianten weer niet. Dat is in Lijnzaadolie weer wel goed in balance. Ik weet het niet precies meer maar het ging over Omega 3,6 en nog een nr.
Denk nu om toch maar Lijnzaadolie te gaan geven, ook omdat mijn paard maag/darm klachten heeft momenteel.

SelindeR
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Heinoo!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:57

Ik geef m'n paard ook zonnebloemolie, voor d'r vacht ed. en 't bevalt me wel goed eigenlijk..

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 12:26

hmm.. ik ga ook zeker een fles zonnebloemolie pikken uit de voorraadkast van mijn ouders

dus een flinke scheut is toch 3 eetlepels ongeveer??

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:58

Wij geven het ook aan onze pony's. Vooral voor een goede vacht en (als er een pony wat dun wordt) om wat dikker te worden.

Ik ben met mijn pony bij een magnetiseur geweest(na lang dokteren), die vertelde mij dat juist zonnebloem olie erg goed was voor mijn pony.

AnitaJoeri
Berichten: 66
Geregistreerd: 29-05-06

Re: zonnebloemolie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:28

Voor de vacht en rui, schijnt ook goed te zijn voor de spijsvertering maar daar gebruik ik het dus niet voor.

Anoniem

Re: zonnebloemolie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:49

Lenie schreef:
Ik geef mijn paard ook al jaren een flinke scheut zonnebloem olie per dag over het eten. Het is goed voor de smering van de gewrichten en ook voor de glans van de huid is het prima.
Alleen heb ik onlangs een verhaal gelezen, dacht bij de Paardendrogist, over Omega zuren, dat er in zonnebloem olie een bepaald Omega zuur veel voorkomt en de andere 2 varianten weer niet. Dat is in Lijnzaadolie weer wel goed in balance. Ik weet het niet precies meer maar het ging over Omega 3,6 en nog een nr.
Denk nu om toch maar Lijnzaadolie te gaan geven, ook omdat mijn paard maag/darm klachten heeft momenteel.


Omega 9
Als je een mengsel er van wilt geven in de juiste verhoudingen, kun je ook kijken naar bijv. Omega Olie van NAF , of Trias Omega Olie van de Groene Os

Cer

Berichten: 30172
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:46

Van de lijnzaadolie is het het beste om van de 1ste persing te geven...

euh.. een halve liter zonnebloemolie? Gaat je paard dan niet vreselijk aan de dunne?

Ik voer s-winters ook maismeel/olie bij tegen het afvallen. Wel eerst aanmaken met water!

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Re: zonnebloemolie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:54

Lenie schreef:
Ik geef mijn paard ook al jaren een flinke scheut zonnebloem olie per dag over het eten. Het is goed voor de smering van de gewrichten en ook voor de glans van de huid is het prima.
Alleen heb ik onlangs een verhaal gelezen, dacht bij de Paardendrogist, over Omega zuren, dat er in zonnebloem olie een bepaald Omega zuur veel voorkomt en de andere 2 varianten weer niet. Dat is in Lijnzaadolie weer wel goed in balance. Ik weet het niet precies meer maar het ging over Omega 3,6 en nog een nr.
Denk nu om toch maar Lijnzaadolie te gaan geven, ook omdat mijn paard maag/darm klachten heeft momenteel.


Heb ik ook gelezen, er staat bij dat het beter is om olijfolie te geven omdat daarin Omega 3, 6 en 9 wel in balans zijn in tegenstelling tot zonnebloemolie.

Marrke

Berichten: 3679
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:59

ts1981 schreef:
ik geef het vooral voor het verharen. Elke dag een scheut door zijn voer.


Ja daarvoor doe ik het ook vooral

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:02

als goedkope variant om zadel, hoofdstel en hoeven in te vetten

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:07

Voorheen deed ik er een gelijk deel azijn bij en smeerde dat op de hoeven van mijn pony.