zou ze trek hebben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

zou ze trek hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 09:04

Mijn haflingermerrie is te dik......

Ze staat 24/7 op de wei, maar dat is echt pluiswerk, staat erg weinig op. Daarnaast krijgt ze nog 2 keer per dag een plak hooi en een PAVO-koek voor de vitamientjes

Ze kreeg ook nog 2 keer per dag een halve schep muesli/merriebrok (want ze heeft een veulen). Maar omdat ze te dik was heb ik dat afgebouwd.
Maar nu ze geen brok meer krijgt, schreeuwt ze alles bij elkaar. Hinnikt elke keer als ze me ziet lopen.

Zou ze dan toch te weinig krijgen? Of is ze alleen verwend en vind ze die muesli veel te lekker?

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:23

Waarschijnlijk heeft ze een soort hongergevoel, omdat ze gewend is dat ze porties voer kreeg.

Krijgt ze overigens wel genoeg energie binnen nu, want dat veulen moet gevoed worden.
Het is niet verstandig in de zoogperiode een merrie op een dieet te zetten, omdat ze zo veel energie voor haar veulen nodig heeft.
Beter kun je haar meer of intensievere beweging geven.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 16:21

Ja, we zijn haar ook al aan het longeren

de hengstenhouder zei dat ze genoeg aan gras en hooi had en ik beter kon stoppen met de merriebrok. Maar nu ze steeds zo schreeuwt, twijfel ik toch of ze wel genoeg krijgt.

Het veulen is overigens ook "moddervet"

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:18

In ieder geval die koeken blijven geven; is belangrijk dat je dat in ieder geval aanvult. Aangezien ze in de zoogperiode is, heeft ze meer nodig dan anders. Probeer dan als ze op stal staat, in ieder geval hooi tot haar beschikking te geven. Ruwvoer is zeer belangrijk, hooi kan geen kwaad (behalve dat je zit met de zogenaamde 'ruwvoerbuik' ) en het is ook nog eens een goede tijdbesteding.
Daarnaast zou ik het longeerwerk goed opbouwen naar wat intensiever.