koliek door te weinig ruwvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

koliek door te weinig ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 22:29

Mijn toekomstige paard kan door een gebroken kaak slecht eten. Hij staat al bijna drie weken op een dieet van biks met een beetje lucerne en slobber. Zie viewtopic.php?f=110&t=605513&hilit= voor meer details.

Helaas heeft hij op dit moment koliek omdat hij te weinig ruwvoer binnen krijgt. Het paard staat op Vlieland, waar geen voerhandelaar, dierenarts of dierenwinkel aanwezig is. Speciale brokken of slobbers zijn dus niet makkelijk te krijgen. De huisarts heeft uiteraard alle middelen in huis om koliek e.d. te kunnen behandelen.

Hij komt dinsdag naar Groningen zodat hij hier in de wei kan staan om te revalideren. Als hij dan nog leeft... Tot die tijd zijn alle ideeën over hoe ze hem zouden kunnen voeren welkom. Hooi in stukjes knippen hebben ze al gedaan, dat hielp niet. Hij krijgt dagelijks een handje lucerne, maar dat is onvoldoende.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: koliek door te weinig ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:34

je hebt ook totaalvoeders voor paarden die moeilijk kunnen kauwen (vaak senioren-voeding genoemd) weet niet of ze dat wel kunnen krijgen?

en 1 handje lucerne lijkt me aan de weinige kant...kan je daar niet meer van geven? want een paard heeft echt genoeg ruwvoer nodig!

vind de situatie trouwens wel een beetje raar...als je paard niet kan kauwen zorg je toch dat ie het juiste voer krijgt! wat je er ook voor moet doen! je kan het beestje moeilijk iedere keer koliek laten krijgen door zoiets of ligt dat aan mij?

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 22:39

Nee, dat ligt niet aan jou. Ze hebben lang gewacht om de dokter erbij te halen omdat er in eerste instantie niet veel aan de hand leek. Er zat een oppervlakkig wondje wat een beetje dik was en hij at wat moeilijk. Pas na een aantal dagen werd een gebroken kaak geconstateerd. De dokter (huisarts) heeft telefonisch overlegd met een dierenarts aan de wal en besloten om hem een antibiotica kuur te geven omdat de wond ontstoken was en dagelijks slobber (kreeg hij al). Biks kan hij kauwen en aangevuld met slobber moest dat voldoende zijn tot de infectie weg is en hij weer hooi kon kauwen. Dat laatste duurt veel langer dan verwacht. Hij heeft zaterdag zijn laatste antibiotica injectie gehad en de dokter vertelde toen dat hij binnen een paar dagen weer hooi zou moeten kunnen eten.

Voor de duidelijkheid: ik zit niet op het eiland. Ik weet dus ook niet hoe ernstig het allemaal is op dit moment.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:56

Volgens mij heb je al bijna alles geprobeerd wat in je mogelijkheden ligt. Wat vreselijk dat ie nu koliek heeft, hopelijk komt ie er door heen!!

Even een beetje gezocht, maar kon niet echt wat meer verzinnen of vinden. Behalve dat van veel luzerne een paard ook koliek kan krijgen.
http://users.pandora.be/Gerbert/paarden ... eders.html

Als je hem gewoon hooi geeft maakt ie proppen zei je, maar kan ie er wel wat van binnen krijgen? Want anders zou ik proberen dat dit wel altijd beschikbaar is.

Ook vond ik dit: http://www.cavalor.be/Nutri/Nutrition/P ... waarborgen
Maar ik heb er totaal GEEN ervaring mee, weet dus ook niet hoe het er uit ziet...misschien iemand anders wel??
Verder kan het ook "verwarrend"zijn voor de darmen om steeds van voedsel te veranderen toch?

Bij Pavo hadden ze onder de senioren ook nog wat tips:
http://www.pavo.be/voeding/voeding-senioren.html

Igg...heeeeel veel sterkte en ik hoop echt dat het goed komt!

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 23:06

Bedankt voor het meedenken! Ik kreeg vanmiddag van ieman de tip om senioren slobber van Van Cooten te voeren, dat is een volledige ruwvoer vervanger. Informatie

Ik kreeg net een sms dat het weer wat beter gaat. Meneer vond het wandelen zelfs leuk.

Hij krijgt trouwens wel gewoon hooi en hij probeert het te eten, maar hij maakt er inderdaad proppen van.

Freya_bokt
Berichten: 208
Geregistreerd: 05-06-06

Re: koliek door te weinig ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:23

Zemelen zijn makkelijk te kauwen en bestaan uit vezel, dus als hij dat wil eten is het misschien een oplossing?

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:43

Je kan ook bolkaf proberen ( bolkaf is een afval produkt van vlas )
Het zijn een soort vliesjes die je een beetje vochtig maakt.
Er zit niet veel in maar is goed ruw voer.
Wij geven het de paarden voor buik vulling en ze gaan er van glimmen. ( Zit lijn zaad olie in ). Meschien dat jou paard het kan eten hij hoeft niet veel te kauwen.

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 07:59

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Klinkt goed!

@ Freya: hij krijgt zemelen in zijn slobber.

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re: koliek door te weinig ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:59

Freya_bokt schreef:
Zemelen zijn makkelijk te kauwen en bestaan uit vezel, dus als hij dat wil eten is het misschien een oplossing?


Teveel zemelen is niet goed voor een paard hoor... hier wel mee uitkijken

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:04

Ik heb een pony zonder tanden en die doet het heel goed op snijmais (liefst een eiwitarme, voor boeren dus van mindere kwaliteit). Ze leeft hier al 4 jaar op en de mest is goed.

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 11:06

Daar was ik nog niet opgekomen! De manege hier in de buurt geeft ook snijmais, ik kan daar vast wel iets regelen! Bedankt voor deze tip.

dimphina
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-10-05

Re: koliek door te weinig ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:41

Le Brick van de paardendrogist

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:50

Hoeveel bolkaf geef je per dag?
Het schijnt nl ook goed te zijn voor de verharing, dus dat wil ik eens proberen
Voor de winter dan he, nu niet

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 07:43

Ik geef ze s,ochtends 2 scheppen en s,avonds ook 2.
Helpt inderdaat tegen verharen en ze gaan er ook van glimmen!

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 09:33

Waar kan je dat spul halen herbey?

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:40

Dat is een goeie vraag!
Er zijn nog maar weinig boeren die dat hebben.
Ik zelf kom uit Zuid-Holland en hier zit 1 boer die dat nog heb.
Onder de trekpaard mensen is er veel vraag naar.
Dus als er iemand in de omgeving woond met een trekpaard kun je het daar aan vragen.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:41

Maar Vlieland is toch niet de andere kant van de wereld, er gaan toch boten? Iemand moet toch een zak Luzerne die kant op kunnen laten gaan?

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Re: koliek door te weinig ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:49

dimphina schreef:
Le Brick van de paardendrogist


Ik zou de paardendrogist bellen en vragen of ze deze Bricks willen laten bezorgen op het adres waar jouw paard staat.

Het factuur (wat je later kunt betalen) kun je op jouw adres laten komen.

Als je de drogist belt zullen ze niet moeilijk doen en het vandaag versturen zodat het morgen bij je paard is.

www.paardendrogist.nl

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 11:07

avanoort schreef:
Maar Vlieland is toch niet de andere kant van de wereld, er gaan toch boten? Iemand moet toch een zak Luzerne die kant op kunnen laten gaan?


Ze voeren al lucerne.

@ Mettetje: ik heb contact gehad met de Paardendrogist, die denken dat Le Brick voorlopig nog te moeilijk zal zijn voor hem en raden het dan ook niet aan.

Freya_bokt
Berichten: 208
Geregistreerd: 05-06-06

Re: koliek door te weinig ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:18

@TheSam: wat is er dan schadelijk aan zemelen? Heb daar nog nooit van gehoord.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:02

Bij ons heeft de voerhandel gewoon bolkaf, ik zou eens gaan rondbellen

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 17:28

Even een kleine update over Jonas:
Het gaat goed met hem. Zijn hooi kan hij alweer iets beter kauwen, hoewel hij nog wel proppen maakt, maar hij krijgt in ieder geval iets binnen. Ze wandelen dagelijks met hem, wat hij erg leuk vindt en zijn mest is in orde. Goed nieuws dus.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:13

Cavalor heeft iets dat "strucomix" heet, het ziet er uit als een soor meusli, maar volgens de zak is het niet meer dan ruwvoer met toegevoegde vitamines. Misschien een idee om dit te weken en als slobber te voeren ?

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:42


Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:18

Bietenpulp en grasbrok (beiden moet je weken) bevatten ook veel vezels en zijn een geschikte ruwvoer aanvulling/vervanging.
Maar goed nieuws dat het hooi eten al wat beter gaat!