hoefbevangen door suikers en niet door eiwit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Topoverkonte

Berichten: 170
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: België

hoefbevangen door suikers en niet door eiwit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 14:35

Hallo,
Een paardje dat ik rij is nu serieus hoefbevangen. Het gras is niet zo hoog, zeker niet in vergelijking met vorig jaar.
De veearts zegt dat het zou komen van teveel aan suikers. Hij heeft een algemeen schrijven gehad dat men begint te vermoeden dat niet de eiwitten maar de suikers bevangenheid zou veroorzaken.
Is er nog iemand die daar van gehoord heeft? En hoeveel suikers zit er in gras?

Voor de rest hangt er al een blad aan de stal 'Verboden de paarden te voederen', maar blijkbaar vinden de mensen dat een appeltje (of twee) en een worteltje (of drie) geven niet valt onder "paarden voederen". Dus we weten gedeeltelijk al waar ze een teveel aan suikers zou kunnen halen. Naast dat paard opvoeden moeten we nu ook beginnen aan de buurt op te voeden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:46

Dat heeft te maken met het fructaangehalte in het gras.
Google maar is op!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:49

Is idd al een tijd bekend. Ook op de site van bijv. Pavo staat het.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:50


Topoverkonte

Berichten: 170
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: België

Re: hoefbevangen door suikers en niet door eiwit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 16:49

Ok, dan ben ik een eindje achter op de nieuwe informatie. Bedankt voor de info!

Maar naast fructaan, kunnen de suikers in de appels en wortelen ook 'geholpen' hebben bij de ontwikkeling?

Hoe lang mag ik rekenen dat er niet op gereden mag worden? Vrees dat de eigenaar zich niet gaat kunnen inhouden. Wat is het effect als je ze te vlug weer berijdt?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:50

Zodra ze weer helemaal pijnvrij lopen is het helemaal niet slecht om ze weer wat licht aan het werk te zetten. Dat zorgt voor een goede doorbloeding. Maar niet meteen een uur dressuren oid.

Kiftje
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Kortrijk

Re: hoefbevangen door suikers en niet door eiwit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:45

Hier heb ik ook een goeie site over fructaan en hoefbevangenheid. Je komt er niet meteen op terecht, maar via de menu's kom je er wel.

www.paardnatuurlijk.nl

Wat suikers betreft zou ik het echt niet weten,maar ik probeer ook nog altijd zo goed en zo kwaad het kan de eiwitten te beperken.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: hoefbevangen door suikers en niet door eiwit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:31

Topoverkonte schreef:
Maar naast fructaan, kunnen de suikers in de appels en wortelen ook 'geholpen' hebben bij de ontwikkeling?

Hoe lang mag ik rekenen dat er niet op gereden mag worden? Vrees dat de eigenaar zich niet gaat kunnen inhouden. Wat is het effect als je ze te vlug weer berijdt?

Ja, alles wat het paard 'extra' krijgt naast wat er zegmaar in hooi zit kan teveel zijn geweest.
Niet elk paard reageerd op alles, dat is een kwestie van achterkomen...


Een bevangen paard moet wel met mate blijven bewegen, anders geneest het niet. Als het paard eenmaal goed loopt (niet super gevoelig) kan een rustige rit niet veel kwaad, zolang zijn hoeven maar wel goed bij gehouden worden en het paard wel op dieeet blijft. Reken er wel op dat ie nog mintens een half jaar gevoelig blijft op sommige ondergronden. Met een goed bekapping en een goed dieet zou dit iig na een jaar niet meer zo mogen zijn!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:29

Fruit is gevaarlijk m.n. appels en wortels ook. Als paarden gevoelig zijn (al eens eerder bevangen zijn geweest), kan dit een aanval tot gevolg hebben. Banaan kan je wel geven (1tje per keer). Geen krachtvoer geven, alleen wat voor de vitamine. Let ook op dat je oud hooi geeft. Kuil/voordroog is gevaarlijk.
Op de sites die hierboven genoemd staan vind je heel veel info. Als ze pijnvrij zijn, kan je weer licht wat beweging geven. Belangrijk is rechtuit en op zachte bodem. Eerst alleen stappen, gaat het goed dan een klein drafje enz. Als ze niet graag lopen, hebben ze er nog last van.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:56

Kyona schreef:
Fruit is gevaarlijk m.n. appels en wortels ook. Als paarden gevoelig zijn (al eens eerder bevangen zijn geweest), kan dit een aanval tot gevolg hebben. Banaan kan je wel geven (1tje per keer). Geen krachtvoer geven, alleen wat voor de vitamine. Let ook op dat je oud hooi geeft. Kuil/voordroog is gevaarlijk.
Op de sites die hierboven genoemd staan vind je heel veel info. Als ze pijnvrij zijn, kan je weer licht wat beweging geven. Belangrijk is rechtuit en op zachte bodem. Eerst alleen stappen, gaat het goed dan een klein drafje enz. Als ze niet graag lopen, hebben ze er nog last van.

Met mate beweging op harde bodem is essentieel voor de genezing, en dus juist heel belangrijk! Zeker niet áltijd harde bodem ontwijken; draven pas doen als ze écht goed lopen.

Als ze alleen bevangen zijn en het hoefbeen nog geen tekenen van kanteling vertoont, zou ik ze zelf op een verhard paddock zetten met hooi zeg 5 meter verwijderd van het water, waardoor ze wel verplicht worden om heen en weer te lopen, en ze verder even een 2 tot 4 weekjes totaal met rust te laten, maar wel goed blijven bekappen, zodat de hoefwand niet verder los kan geraken (maar dan wel in het paddock, paardje niet ergens heen slepen). Daarna gaat het meestal heel snel en lopen ze op zachte bodems alweer goed; maar niet harde bodems gaan ontwijken, dit met mate wel consequent opzoeken. Pas als het paard op het harde (zonder ijzers uiteraard) weer goed loopt, en niet gevoelig, is hij/zij echt genezen van bevangenheid.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:24

Tja, 2 dierenartsen adviseerden mij toch echt om in het beginstadium de harde boden te ontwijken omdat dit heel pijnlijk voor het paard is. Nat zand is het beste en anders een zachte ondergrond.

Topoverkonte

Berichten: 170
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: België

Re: hoefbevangen door suikers en niet door eiwit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:02

Thx voor de info.
Sjach, appeltjes en worteltjes krijgt ze in overvloed,... van allerlei mensen die er passeren. Er hangt nochtans een bord 'Verboden de paarden te voederen'. Vrees ervoor dat het moeilijk is om dat tegen te gaan, want de eigenaren willen niet streng optreden. Ze staan allemaal moddervet, twee staan bevangen en er is dus zo goed als n i e t s veranderd. Als ik suggesties doe om iets te veranderen dan is het van 'er is toch geen zeggen aan.'
Ook zal het moeilijk zijn om te zien wanneer het nog pijn doet en wanneer ze gewoon geen goesting heeft. Faken kan ze als de beste, vanaf ze ook maar ruikt dat het effect zou kunnen hebben Slim is ze wel.
Alleen niet slim genoeg om zich aan haar dieet te houden