kuil of hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melissa7
Berichten: 1249
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: den haag

kuil of hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 22:12

mijn pony is stofgevoelig. nu weet ik dat hooi heel stoffig is maar ik weet dit. maar hoe lang moet je het nou weken voordat het echt stofvrij is en dat de bacterieen er ook uit zijn.?

Kan ik hem dan niet beter kuil gaan geven? Alleen bij mij op stal word er geen kuil gegeven en ze leveren het ook niet. Weet iemand waar ik dit kan halen omstreken Den haag, delft, schipluiden etc.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:17

Hooi moet je sowieso niet uren achtereen laten weken; beste is gewoon afspuiten oid.
Kuil is in ieder geval beter. Leverpunten zou ik niet weten; Misschien kan een andere Bokker je daarme helpen; succes !

melissa7
Berichten: 1249
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: den haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 22:19

Miirthe schreef:
Hooi moet je sowieso niet uren achtereen laten weken; beste is gewoon afspuiten oid.
Kuil is in ieder geval beter. Leverpunten zou ik niet weten; Misschien kan een andere Bokker je daarme helpen; succes !


de een zegt dat het een nacht moet weken en de ander zegt weer gewoon ff een half uur of uurtje. waarom mag het niet lang geweekt worden. het gaat mij ook om de bact. die erin kunnen zitten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:00

Je moet niet uren achtereen weken omdat de voedingsstoffen eruit spoelen !

melissa7
Berichten: 1249
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: den haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 23:03

Miirthe schreef:
Je moet niet uren achtereen weken omdat de voedingsstoffen eruit spoelen !


maar in hooi zitten toch niet zo veel voedingsstoffen?

goldflower

Berichten: 2288
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Westland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:13

in hooi zit niet echt veel vergeleken bij kuil,tis dat ze lkkr wat te knagen hebben.
Kuil daarintegen is vaak veel meer eiwitrijk ,en je weet hoe Noxy kan zn met eiwitjes en vitamine enz.
Maar hooi moet in principe om de bacterie (schimmels etc) iets van 4 uur weken.
Wil je gewoon echt een beetje t stoffige eruit hebben dan is t afspuiten om de losse stof weg te krijgen genoeg.

*heeft weer omhoog geschopt*

wheezie

Berichten: 60
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Geldermalsen

Re: kuil of hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:50

mijn paard vind kuil vies... :s maar hooi wel lekker

EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:54

een paard moet schraal ruwvoer hebben, hooi dus.
een paard groeit niet van hooi of kuil, het is een aanvulling op het rantsoen zodat ze zich niet vervelen.
kuil kan puur vergif zijn voor een paard!!

althans dat is mij laatst verteld door een arts.

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:06

mijn paard is bepaalde tijden van het jaar gevoelig voor stof en dan doe ik een plak hooi in een hooinet,spuit het hooi af zodat het van binnen ook goed nat is en laat het uitlekken en hang t zo in de stal,nergens last van!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:38

Ligt aan je paard. Die van mij hoest ook bij droog hooi, maar als ik het onderdompel tot er geen luchtbellen meer vanaf komen en dan uit laat lekken werkt dat voldoende. Bij sommige paarden die allergisch zijn, werkt dat nog niet genoeg. Bij 8 uur laten staan in water wordt het hooi minder smakelijk en de voedingsstoffen zijn eruit. Ik zou dus als ik jou was eerst kijken of nat maken alleen voldoende werkt.

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:04

liliputter schreef:
mijn paard is bepaalde tijden van het jaar gevoelig voor stof en dan doe ik een plak hooi in een hooinet,spuit het hooi af zodat het van binnen ook goed nat is en laat het uitlekken en hang t zo in de stal,nergens last van!


He dat is een goed idee. Een van onze paarden hoest ook af en toe in de zomer, vooral bij warm, droog weer.
Er is ook bijverteld dat hij stofgevoelig is.

En met zo'n hooinet heb je niet zo'n gedoe met badkuipen ed....Ik geef hem ook liever geen kuil omdat ik ook vind dat hooi het enige echte voor paarden is

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: kuil of hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:10

De hoeveelheid eiwitten in hooi of kuil hangt helemaal af van de manier van oogsten.

- bemesting van de weide waarvan wordt geoogst
- aantal dagen droogtijd
- de snede

Dus hooi van eerste snede van een rijk bemest weiland bevat veel meer eiwitten dan kuil die vijf dagen gedroogd heeft van tweede snede van een niet bemest weiland.

Paarden reageren allergisch op bepaalde schimmelsporen in hooi, als je het hooi gewoon nat maakt, worden die even "geblust" maar terwijl het paard eet, gaat het hooi drogen en kunnen die schimmesporen weer door de lucht gaan zweven.
Het komt er dus op aan het hooi zo nat te hebben dat het niet droogt terwijl het paard eet.

In Belgie hebben wij Horsedinner van Jopack en dat kan je op heel veel plaatsen kopen. Het is 20kg voordrooghooi, vacuum verpakt waarbij er speciaal op gelet is qua grassoorten en bemesting, dat de eiwitten zo laag mogelijk gehouden worden.
Handig in gebruik als je maar één paard hebt, maar wel kostelijk. Ik koop zo'n pakken om mee op wedstrijd te nemen en als ik me goed herinner kosten ze 6.5 euro voor die 20 kg.
Ter vergelijking, heb vorige week verse baaltjes hooi gekocht, super kwaliteit, van een 13 kg per stuk en die kostten ... 1.3 euro.

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:50

Franka_Vosje schreef:
liliputter schreef:
mijn paard is bepaalde tijden van het jaar gevoelig voor stof en dan doe ik een plak hooi in een hooinet,spuit het hooi af zodat het van binnen ook goed nat is en laat het uitlekken en hang t zo in de stal,nergens last van!


He dat is een goed idee. Een van onze paarden hoest ook af en toe in de zomer, vooral bij warm, droog weer.
Er is ook bijverteld dat hij stofgevoelig is.

En met zo'n hooinet heb je niet zo'n gedoe met badkuipen ed....Ik geef hem ook liever geen kuil omdat ik ook vind dat hooi het enige echte voor paarden is



vind ik ook,bij mij hangt er een idee bij dat hooi beter is waar je meer van kunt geven dan kuil omdat ze er minder dik van worden en in de zomer gaat het ook niet schimmelen en het is ideaal om te voeren.en met zo,n net heb je idd weinig werk ik hang er meestal 3 tegelijk klaar voor 1 dag,en dan savonds weer voor de volgende dag,werkt perfect

en ik voer mijn paard nu al weer hooi zonder het nat te maken!

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: kuil of hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:59

Wij voeren onze pony ook nat gemaakt hooi. Het staat ongeveer 15 minuten in het water, dat gieten we het af en voeren het.

Nu is mijn vraag: weet iemand of er dan veel voedingsstoffen/mineralen etc. weggespoeld worden?

Ik moet zeggen dat de pony het goed doet en ze krijgt 2 scheppen biks per dag.

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: kuil of hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:38

kuil maakt dik, de meeste paarden vinden het wel heel erg lekker, het is dus goed voor een mager paard

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: kuil of hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:37

CarolineP schreef:
Wij voeren onze pony ook nat gemaakt hooi. Het staat ongeveer 15 minuten in het water, dat gieten we het af en voeren het.

Nu is mijn vraag: weet iemand of er dan veel voedingsstoffen/mineralen etc. weggespoeld worden?

Ik moet zeggen dat de pony het goed doet en ze krijgt 2 scheppen biks per dag.


Stel dat je iets zou wegspoelen wat me met 15 minuten weinig waarschijnlijk lijkt, dan krijgt je pony dat zeker en vast binnen via zijn krachtvoer.