tying up...of toch niet....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StOoRzEnDeR
Berichten: 616
Geregistreerd: 01-05-05

tying up...of toch niet....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 13:20

mijn paard ziet er de laatste tijd een beetje lusteloos uit maar dat is ook een deel te wijten aan het warme weer hij heeft het al snel warm en krijgt in de winter ook geen winter vacht
hij zweet verder niet veel tijdens het rijden alleen een beetje op zijn nek en een beetje onder het zadel......

vorige week zondag heb ik wedstrijd gehad en om spierpijn te voorkomen ben ik maandag met hem naar buiten geweest (alleen stappen)
dinsdag in de les was hij echter helemaal aan het zweten....van de oren tot aan de staartwortel was hij kletsnat het droop zo van hem af...
ok het was warm maar omdat hij normaal minimaal zweet dacht ik dat hij ergens last van had omdat hij ook erg lastig was....
daarom heb ik hem woensdag op de wei gezet en eventjes gelongeerd (omdat er op de wei weinig actiefs gebeurt)
donderdag en vrijdag ben ik weer met hem naar buiten geweest

donderdag heb ik hem ook een vitaminestoot gegeven omdat hij er erg lusteloos uitzag....
ook heb ik woensdag een poedertje gehaald dat elektroforte heet (van hoba)
helpt deze poeder wel ???
er zou binnen 2 dagen duidelijk verschil zijn en ik voer het nu 4 dagen en zie nog niks...
hij is niet magerder geworden en ook glimt hij nog steeds...
ik maak me zorgen omdat het paardje van een vriendin van mij tying up had en ook zo erg aan het zweten was....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:38

Vitamespuit heeft op zich weinig effect voor zoiets eigenlijk..
Elektrolyten zijn het neem ik aan die je voert, dat is altijd goed voor aan het einde van je dag als je paard veel heeft gezweet of hard heeft gewerkt, het vult alle verloren zouten weer goed aan.
Ik zou je paardje maar eens laten onderzoeken door een DA, want het klinkt niet al te best allemaal..

Anoniem

Re: tying up...of toch niet....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:43

Denk niet dat het een echte tying up is, bij een tying up kan het paard nog maar amper lopen en is compleet "verstijfd".
Als ik jou was liet ik even bloed trekken om te kijken hoe z'n bloedwaarden zijn en wat hij evt. tekort komt/te veel heeft.

StOoRzEnDeR
Berichten: 616
Geregistreerd: 01-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 16:35

ik heb al bloed laten afnemen en daar zou vandaag of morgen de uitslag van komen, en ik weet ook dat bij tying up het paard amper kan lopen maar omdat ik ook iemand ken die een aantal maanden met een paard met spierverzuuring heeft gereden....was ik toch wel een beetje bezorgd.....en ja ik voer electrolyte
en vandaag liep hij weer iets beter...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:41

Ok, laat je de uitslag even weten? Ben wel benieuwd!

StOoRzEnDeR
Berichten: 616
Geregistreerd: 01-05-05

Re: tying up...of toch niet....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 19:15

de DA belde net op ze hebben de uitslag vandaag al binnen gekregen
en er is wel iets met zijn spieren maar dat is ook iets met vitamine en nou komt ie morgen een vitamine suplement brengen dat ik hem iedere dag een maand lang moet voeren en dan nog een keer bloed prikken om nogmaals te controleren maar dan moet eigenlijk alles weer goed zijn....(ik hoop het maar)
de DA zei een naam voor dat met de spieren maar die kon ik niet onthouden was best een moeilijke naam miss weet hier iemand iets wat er op lijkt dan zal ik het wel weer weten
nouja miss schiet het me nog wel te binnen

meisje23
Berichten: 1064
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: in de buurt van enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:30

misschien een stomme vraag, maar hoe merk je dat je paard spierverzuring heeft??
ik heb namelijk met de merrie die ik rijd wel vaak dat ze sommige dagen heel fijn en soepel loopt en andere dagen weer heel stijf en stug, dat ze slecht wil buigen en de rug weg drukt...
ik wissel de trainingen wel af, na een spring wedstrijd doe ik de dag erop rustig dressuur werk of een buitenrit, 2 keer in de week les, 1 dag vrij enz enz