Lijnzaad, geplet. Wel of niet voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Lijnzaad, geplet. Wel of niet voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 13:04

Kan iemand mij op basis van expertise vertellen of ik geplette lijnzaad zonder risico aan mijn paarden kan voeren?

Ik heb altijd geleerd dat alleen heel lijnzaad een risico vormt in verband met blauwzuur maar dat dat vervliegt zodra het lijnzaad geplet of gekookt wordt.

Wie kan dit bevestigen danwel ontkennen?

Groetjes,

Aline

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:05

Ik eet geplette lijnzaad door mijn ontbijtgranen 's morgens. Ik ga er vanuit dat het niet schadelijk is, anders was ik wel dood geweest ofzo

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:08

Ongebroken lijnzaad mag per dag max 200gr van worden gegeven zonder dat het gevaar oplevert. Zodra het is geplet of gebroken komt het blauwzuur eerder vrij en is het max 100gr. (gegevens op basis van een paard van zo'n 600kg)
Alleen door koken krijg je het blauwzuur eruit.

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:48

Op de site van de paardendrogist hebben ze ook lijnzaad. Bij hun producten staat altijd heel veel informatie. Misschien is het een tip?

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 21:59

Djilan schreef:
Ongebroken lijnzaad mag per dag max 200gr van worden gegeven zonder dat het gevaar oplevert. Zodra het is geplet of gebroken komt het blauwzuur eerder vrij en is het max 100gr. (gegevens op basis van een paard van zo'n 600kg)
Alleen door koken krijg je het blauwzuur eruit.


Als dat zo is, wat is dan het voordeel van pletten want de houdbaarheid wordt er niet beter van. Ik heb juist altijd geleerd dat het blauwzuur kan vervluchtigen als het lijnzaad geplet is en dat het dan dus weg is uit het lijnzaad. Is dat niet zo dan?

Freya_bokt
Berichten: 208
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Lijnzaad, geplet. Wel of niet voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:59

Waar kun je trouwens lijnzaad kopen? De olie vind ik wel, maar niet het zaad op zich...

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:02

Ik koop het wel eens van Zonnatura in de supermarkt. Vast niet het goedkoopste, maar wel handig als je geen ruiterwinkel om de hoek hebt

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:05

mijn paard heeft wel eens gewoon zo lijnzaad gegeten. moest van de dierenarts omdat ze enorm veel zand in haar maag had heel af en toe krijgt ze het nog wel eens. lijnzaad kan je bij de boerebond kopen staat bij de vogel zaden.kost net een euro voor een kilo d8 ik

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 12:28

ikke20 schreef:
mijn paard heeft wel eens gewoon zo lijnzaad gegeten. moest van de dierenarts omdat ze enorm veel zand in haar maag had heel af en toe krijgt ze het nog wel eens. lijnzaad kan je bij de boerebond kopen staat bij de vogel zaden.kost net een euro voor een kilo d8 ik


Ja, daar haal ik het normaal ook en dan maar lekker koken tot ik een pannetje snot heb.
Da's allemaal wat lastig en bewerkelijk (moet je je pannetje eens niet meteen afwassen ). Nu kan ik voor weinig geld aan geplet lijnzaad komen van goede kwaliteit. Vandaar mijn initiele vraag.

Groetjes,

Aline