wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kylah

Berichten: 2739
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Loosdrecht

wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 00:14

mijn paard zweet nog al snel.
zodra hij zich een beetje moet inspannen komt het zweet al op zijn nek te staan.
ook in de winter en zelfs toen ik hem afgelopen winter geschoren had.

ik hoorde nu dat je daar bepaalde vitaminen voor kan geven?
wie weet hier meer over?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:21

Geen vitamines, maar elektrolyten. Om de verloren zouten aan te vullen. Maar dat hoef je alleen te geven als ze echt veel of langdurig zweten. Normaal gesproken vult het paard dit nl prima zelf aan door het eten van gras/ruwvoer en krachtvoer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:28

Uitkijken met electrolyten, nooit zomaar geven, maar in overleg met je DA.
Wat een paard aan zout verliest is normaal met een gewone liksteen op te lossen. Mocht hij de liksteen niet accepteren, wat zout over het voer. Maar niet meteen met electrolyten gaan smijten, die kunnen meer kwaad doen dan goed.

kylah

Berichten: 2739
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Loosdrecht

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 09:47

iemand vertelde mij over de combi vitamine e en electrolyten?
zomers staat hij op het land mar s winters heeft hij een zoutblok ( die hij ook gebruikt) zelf toen ik hem geschoren had was hij zeer nat van het zweet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:05

Werking en gebruik van Vitamine E als supplement:

Bron: www.paardendrogist.nl

Vitamine E
Vitamine E is een voedingsstof die het lichaam helpt bij de afvoer van afvalstoffen, waaronder de spierafvalstoffen (zoals melkzuur). Daarnaast is vitamine E ook belangrijk voor de spierfunctie en de vruchtbaarheid.

Extra informatie over vitamine E m.b.t. paarden:
In combinatie met selenium speelt vitamine E een belangrijke rol bij de bescherming van spiervezels tegen beschadiging door afvalstoffen die ontstaan door grote inspanning (melkzuur). Ze helpen tevens bij het herstel van een dergelijke beschadiging ("stijfstaan" of maandagziekte). Vitamine E zorgt bovendien voor een betere zuurstofopname door de longen en heeft dus een positief effect op de prestaties. De behoefte aan vitamine E is het grootst bij sportpaarden, drachtige merries en opgroeiende paarden (ca. 2000-2500 mg vitamine E per dag). Een overdosering (meer dan 5000 mg per dag) kan schadelijke gevolgen hebben.

kylah

Berichten: 2739
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Loosdrecht

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 14:11

dank je wel voor de informatie!

Anoniem

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:15

Je moet in ieder geval niet standaard elektrolyten geven ofzo; is echt maar tijdelijk en na een wel heel intensieve rit of wat.
Veel slobbermixen vullen de verloren zouten ook aan; en gewoon zo'n groot zoutblok ophangen is het makkelijkst; Regelt je paard het zelf Lachen .

kylah

Berichten: 2739
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Loosdrecht

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 23:48

alleen zo een zout blok helpt dus niet die heeft hij in zijn stal hangen en gebruikt hij ook.

ben nu opzich wel intensief aan het lessen. paar weken geleden was ik klaar met rijden had ongeveer 5 a 10 min uitgestapt, stopte om mijn instructrice te betalen stond hij helemaal te shaken. had ik nog nooit bij hem gezien. snel maar weer gaan stappen en voortaan een zweetdekentje mee.
maar daarom leek het mij misschien beter om iets van vitamine bij te geven. hoorde vandaag van iemand de combi vitamine e en elektrolyten

wat vinden jullie daarvan?

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:23

Ik zou geen electrolyten gaan bijvoeren.Ik denk niet dat jou paard zo heel erg veel zweet dat hij een tekort ergens van krijgt.Je zegt zelf al dat je paard een liksteen heeft en dat hij die ook gebruikt dan vult hij zelf zijn behoefte aan zout wel aan.

Je kunt wel vitamine E gaan bijvoeren er staat heel mooi omschreven door Cassidy waar dat goed voor is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:20

Als je paard de liksteen niet gebruikt kun je ook wat zout over zijn voer/brok/muesli strooien. Krijgt hij het op die manier binnen.

En als je paard te vermoeid is, kan hij na intensief trainen ook gaan shaken. Ik zou dan niet naar Electrolyten kijken, maar aan mijn manier van rijden. Misschien was de intensiteit van het werk in combinatie met het warme weer wel teveel voor hem?

Tessie1981

Berichten: 314
Geregistreerd: 12-04-05

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:33

Mijn paard zweet ook heel snel... Ik voer hem niets bij daarvoor, hij heeft een zout/mineralensteen in zijn box. Verder zit hij super in zijn vel, waarom wil je een supplement geven?

kylah

Berichten: 2739
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Loosdrecht

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 17:00

ik hoorde van iemand dat je door het geven van de supplementen het zweten kon verminderen.
Ik wil de supplementen dus nog niet geven maar wou er eerst wat meer informatie over hebben.

is er wel iets waardoor paarden minder kunnen gaan zweten?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:09

Zweten is gezond, ik zou me zorgen gaan maken als hij niet of minder gaat zweten. Door zweten daalt de lichaamstemperatuur, en koelt hij af. Moet je niet tegen willen gaan, is echt niet goed voor je paard.

Tessie1981

Berichten: 314
Geregistreerd: 12-04-05

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:00

Als je paard verder lekker in zijn vel zit, dan zou ik er geen supplementen bij gaan geven..

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:31

kylah schreef:
alleen zo een zout blok helpt dus niet die heeft hij in zijn stal hangen en gebruikt hij ook.

ben nu opzich wel intensief aan het lessen. paar weken geleden was ik klaar met rijden had ongeveer 5 a 10 min uitgestapt, stopte om mijn instructrice te betalen stond hij helemaal te shaken. had ik nog nooit bij hem gezien. snel maar weer gaan stappen en voortaan een zweetdekentje mee.
maar daarom leek het mij misschien beter om iets van vitamine bij te geven. hoorde vandaag van iemand de combi vitamine e en elektrolyten

wat vinden jullie daarvan?


In Pavo Elyte zit standaard vitamine E
Ik geeft het mijn paard als het erg warm is en ze dus veel zweet

Ze zweet zowieso gemakkelijk en veel (van voor tot achter drijfnat als het 25 graden is..) Door de electrolyten hou ik toch een fit paard Lachen

kylah

Berichten: 2739
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Loosdrecht

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 14:34

dank je wel voor je reactie!

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:36

De merrie die ik rijd zweet ook heel erg.
Mijn instrcuteur raadde me gisteren aan om een zoutblok te geven (die had ze nog niet) en bij heel erg zweten met warm weer wat electrolyten.
Ik heb nu ook die van Pavo gekocht, Elyte geloof ik, en een Hymalaya zoutblok.
Dat moet toch voldoende zijn!

Ze staat trouwens overdags in de wei en 's nachts op stal en ze krijgt weinig krachtvoer.

Myrte_

Berichten: 223
Geregistreerd: 04-09-05

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:43

een zoutblok te nemen, en als hij/zij daar niet aan likt.
zout door het voer doen!
maar niet te veel

kylah

Berichten: 2739
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Loosdrecht

Re: wat voor vitaminen geven aan zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 19:54

dank jullie wel voor de tips!