Het gevaar van een liksteen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:18

Mijn andere verzorgpony krijgt af en toe zo'n drop-liksteen maar die mag ze maar heel even want die kan er ook niet afblijven. Vreselijk ding is het, hij ruikt heel sterk en maakt alles smerig. Ook weet ik niet wat de goede 'stoffen' zijn die in dat ding zitten. Bij dit soort likstenen ligt vaak de nadruk op het smaakje, niet op de belangrijke stoffen.

Nienke_a

Berichten: 289
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Roosendaal[NB]

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:08

Ik heb een keer zo'n boredom breker, lik-it bal gekregen, waar ik eerst dus gewoon lik-its in deed, maar daar deed ze 2/3 dagen mee en het was weg, nu doe ik er altijd een himalaya liksteen in, en soms krijgt ze voor "het lekker" wel eens zo'n halve likit, wij eten ook wel is een snoepje toch? Tong uitsteken

Maar zitten er ook mineralen in de himalaya stenen?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:11

drop liksteen zit volgens mij wel wat stoffen in hoor .

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:34

ik heb zelf ook een himalaya liksteen, en men paard likt er af en toe aan niet vaak controleer het wel altijd het is gewoon eigenlijk routine ik kijk even naar de liksteen en even naar haar waterbakje..

zelf zou ik ook geen lik it steen nemen..

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:35

Hallo,


Ik heb nu weer een rode liksteen erin hangen .
Maar mijn pony likt erbest veel aan maar ze staat niet lang in de stal hoor rest gwn in de wei tot nu toe, heeft dat ook gevolgen ?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:06

Onyx88 schreef:
Mijn andere verzorgpony krijgt af en toe zo'n drop-liksteen maar die mag ze maar heel even want die kan er ook niet afblijven. Vreselijk ding is het, hij ruikt heel sterk en maakt alles smerig. Ook weet ik niet wat de goede 'stoffen' zijn die in dat ding zitten. Bij dit soort likstenen ligt vaak de nadruk op het smaakje, niet op de belangrijke stoffen.


Als je de respiratory Horselyx bedoelt dan is dit 1 van de weinige likstenen die je paard van zowel de nodige olien, mineralen en spoorelementen als vitamines, proteines en aminozuren voorziet die hij elke nodig heeft.
Die dropsmaak is te wijten aan het gebruik van menthol, anijszaad en eucalypthus wat is toegevoegd voor de luchtwegen.
Maar dit is echt 1 van de compleetste likstenen, vind het jammer dat hij zo duur is ik koop hem maar heel af en toe, al denk ik eraan om over te schakelen op een combinatie van deze liksteen met onbeperkt hooi en het krachtvoer te laten vallen.
Overigens moet je paard héél veel van deze steen eten wil het schadelijk worden. Overconsumptie is eigenlijk vrijwel uitgesloten van 1 exemplaar. Vind het dus raar dat dat voor dat ene paard zo fataal is afgelopen. Die kreeg misschien ook erg rijk en vrij veel krachtvoer naast die steen?

KNZ
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:37

Geruststellend nieuws:

Wanneer je een liksteen neerlegd of ophangt voor je paard moet je altijd zorgen dat er ook genoeg water beschikbaar is voor je paard om te drinken. Wanneer je hiervoor zorgt zal je paard niet ziek worden of doodgaan door het gebruik van een liksteen. Bij teveel inname van zout zullen de nieren dit afbreken en met de urine afvoeren. Er moet dus wel genoeg water zijn om urine te maken.

Een paard likt normaal gesproken naar behoefte aan een liksteen. heeft het paard zout nodig (omdat het veel gezweet heeft, er te weinig zout in het voer zit of om een andere reden) dan zal het gaan likken aan de liksteen. Het is daarom van zeer groot belang dat er geen smaakjes aan de liksteen zit. Immers gaat het paard dan likken omdat het de smaak lekker vindt en niet omdat het zout nodig heeft. Zorg er dus voor dat je een liksteen koopt zonder smaak.

Een tekort aan zout kan er juist voor zorgen dat je paard ziek wordt of dood gaat.
Zorg er dus voor dat je een natuurlijke liksteen (zonder smaak) in de stal hebt hangen of liggen, en zoals eerder gezegd: zorg voor voldoende water!

Succes.

http://www.knz.nl

eleonorav
Berichten: 79
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: hengelo(o)

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:25

Mijn paard heeft vorige week nog een hele lick-it in 1 dag weggewerkt,volgende dag zat hij in zijn hals helemaal onder de bulten........ik schrok me dood!
Dat doe ik dus nooit meer weer Frusty

Anoniem

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:35

Volgens mij kan een gezond paard echt niet dood gaan aan een liksteen als er voldoende water ter beschikking is (zoals KNZ ook zegt). Zelf heb ik altijd die grote likstenen of de kleinere ophanglikstenen gebruikt van KNZ en nooit problemen ondervonden.

Wel kan ik me situaties indenken waar het mis kan gaan. Zoals bij een paard met slechte nieren dat een zoutblok opeet en dan bijvoorbeeld ook nog eens niet kan drinken omdat er geen water is.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:53

Citaat:
Bij teveel inname van zout zullen de nieren dit afbreken en met de urine afvoeren. Er moet dus wel genoeg water zijn om urine te maken.

Het is echter wel zo dat het toch de nieren aan kan tasten als het teveel is. Dit is echter wel een effect van de lange termijn.

Wat ik ook veel om me heen zie gebeuren zijn mensen die de liksteen in de voerbak leggen. Op deze manier krijgt het paard met elke voerbeurt zout binnen terwijl hij dat misschien wel helemaal niet nodig heeft op dat moment.

Wat betreft die Himalya liksteen, ik heb er vorig jaar november een gekocht voor mijn paardje en hij is nog niet eens halverwege. Hoe snel ging die bij jullie op?

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:45

wsundayl schreef:
Wat betreft die Himalya liksteen, ik heb er vorig jaar november een gekocht voor mijn paardje en hij is nog niet eens halverwege. Hoe snel ging die bij jullie op?


Mijn paard heeft rond februari/maart zijn eerste steen gekregen. De derde is nu bijna op.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:49

mijn pony EET ze.. als ik zo'n gewone baksteen achtige liksteen in haar stal hang is het binnen een dag weg.. de KNZ grote likstenen heeft ze in een week op.. nu heb ik een Horselyx, die ze af en toe mag toetakelen.. zo om de 2 dagen een half uurtje. Hij gaat langer mee, maar indd een smeerboel wordt het!
Ik ben gestopt met het geven van echte zoutstenen.. ik vind het gevaarlijk, zoals mijn pony die dingen verslind..

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:57

wsundayl schreef:
Citaat:
Bij teveel inname van zout zullen de nieren dit afbreken en met de urine afvoeren. Er moet dus wel genoeg water zijn om urine te maken.

Het is echter wel zo dat het toch de nieren aan kan tasten als het teveel is. Dit is echter wel een effect van de lange termijn.

Wat ik ook veel om me heen zie gebeuren zijn mensen die de liksteen in de voerbak leggen. Op deze manier krijgt het paard met elke voerbeurt zout binnen terwijl hij dat misschien wel helemaal niet nodig heeft op dat moment.

Wat betreft die Himalya liksteen, ik heb er vorig jaar november een gekocht voor mijn paardje en hij is nog niet eens halverwege. Hoe snel ging die bij jullie op?



Mijn pony kreeg rond 9 oktober zijn eerste en de tweede is nu redelijk aan zijn eind... Ik denk dat hij met 1 per half jaar aardig rond komt.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:29

Dan vindt ie van mij dus niks aan haar Himalaya steen. Hij is alleen wat kleiner geworden door vocht naar mijn idee.

Maar even van het weekend kijken of iemand van stal hem wilt hebben.

Anoniem

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:32

armyhorse schreef:
drop liksteen zit volgens mij wel wat stoffen in hoor .


Ik wou net zeggen. Ik heb zelf zo'n 15kg ding voor mijn steen, ruiken naar drop, ziet eruit als stroop, maar kijk maar eens wat erin zit! Is absolúút geen vergelijking met Lick Its, dát is puur snoep.

Het maakt idd de boel smerig, maar gezond is deze liksteen zeker! Ook toegevoegde Biotine en extra vitamine E; ideaal.

Anoniem

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:34

wsundayl schreef:
Citaat:
Bij teveel inname van zout zullen de nieren dit afbreken en met de urine afvoeren. Er moet dus wel genoeg water zijn om urine te maken.

Het is echter wel zo dat het toch de nieren aan kan tasten als het teveel is. Dit is echter wel een effect van de lange termijn.

Wat ik ook veel om me heen zie gebeuren zijn mensen die de liksteen in de voerbak leggen. Op deze manier krijgt het paard met elke voerbeurt zout binnen terwijl hij dat misschien wel helemaal niet nodig heeft op dat moment.

Wat betreft die Himalya liksteen, ik heb er vorig jaar november een gekocht voor mijn paardje en hij is nog niet eens halverwege. Hoe snel ging die bij jullie op?


Bij mij ligtie ook in de voerbak (lag dan, heb nu Horselyx), ze likt er verder niet aan en hij leeft nog steeds na al die tijd; zeker een jaar Haha! .
De andere paarden op stal veroberen dat ding gewoon, die eten er letterlijk van Verward Hele brokken; dat lijkt me écht niet gezond. En net als bij mensen zal zo'n gigantische hoeveelheid zout ook niet gezond te noemen zijn.. Ondanks de toegevoegde mineralen.

Nimmy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:57

Die van mij eet die knz dingen ook in op alsof t snoepjes zijn... die vind ie lekker ofzow...
maar heeft nu een van excelent (geloof ik, hij is gelig van kleur) en daar doet ie wel onwijs lang mee, zo nu en dan lebbert ie er 2 keer aan en dan weer een periode niet. (dit is trouwens ook 1 met toegevoegde vitamine e/ biotine en nog wat mineralen)
en idd altijd voldoende water als een paard een liksteen heeft, dan kunnen ze onder normale omstandigheden niet dodelijk zijn.

lik its doe ik ook niet aan, vind ze schandalig duur en ze blijken ook binnen een dag op te zijn...

Anoniem

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:17

Ik begin er ook niet aan

oililly88
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-10-04

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:23

Ik zou zeggen geef u paard een Rockies mineralen liksteen, en ze krijgen alle nodige mineralen en vitaminen binnen!. Ja
En die Lick Its zijn echte snoepjes en daar zitten veel calorieën in.

Anoniem

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:31

Rockies raakt mijn paard niet aan, de orginele versie zeg maar (rode dus).
Integendeel tot der Horselyx nu; Die vindt ze héérlijk! Daar gaat het in principe niet om, maargoed. Ze zit in ieder geval goed in der vel. Clown

oililly88
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-10-04

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:47

heb je dan al eens de gezondheidlliks van Rockies geprobeerd?
Of de Rockies Five Star??
Het paard neemt het op na behoefte, en alle zoete snoepjes likstenen lusten ze altijd wel!

Anoniem

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:28

Ik bedoel ook gewoon de mineralenlikstenen, de gezonde dus. Dan heb je die rode, naturel is dat gewoon volgensmij, een gele (appel), een groene (mint) en een beige.achtige, das die met Knoflook.
Wij hebben ze allemaal op stalgehad, mijn paard zat er niet zoveel aan, heel af en toe wel is. In die zin wel een goed teken denk ik zo. Lachen

RyantJ
Berichten: 466
Geregistreerd: 03-04-05

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:26

Dat ze er echt dood van gaan heb ik nog nooit gehoord dus.. Maar iig, paarden eten kwa zouten en mineralen meestal wat ze gewoon nodig hebben.. en ja sommige gaan der aan likken misschien uit verveling..Maar als ze er gelijk eentje opeten, lijkt me 1tje dat t niet kwaat kan? Maar mijn paard krijgt altijd zo;n lik-it met zo'n smaakje en die hebtie binnen t uur op en hij krijgt er niks van, daarnaast ligt er ook altijd nog een mineraal of zout blok in z'n stal.. en gaat gewoon goed, duss

Halina
Berichten: 419
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 01:42

Mijn paard ging er ontzettend veel van drinken waardoor ze enorme buikpijn had.
Die dingen komen er bij mij niet meer in dus!

Anoniem

Re: Het gevaar van een liksteen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:11

De boer had laatst in het grote land waar momenteel alle 7 paarden en ezel staan zo'n Horselyx (15kg) neergelegd waaraan dus zo'n paard bezweken scheen te zijn. Twee paarden hebben dit ding samen in 3 dagen veroberd, die stonden er, scheelde niet veel, afwisselend de hele dag bij. Geen ander paard kon erbij komen.
Hoe het ook zij, we zijn een week verder; En ze leven dus nog Vork