Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:56

ik heb een pony is 29. krijgt op 1 dag 3 kilo brok wat hooi en staat buiten verders rij ik best veel behalve met dit wrme weer niet ook omdat het niet te doen is in het bos. verder krijgt ze geen dikmakers of suplimenten en krijgt gewone basisbrok. verders krijgt ze soms zemelen erbij of wat muslie en brood en appels en worteltjes.

HarjoHB105
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: Breda

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:56

Hoi,
Ik heb toevallig een fjord die 20 is, en dat is niet te vergelijken met een groot paard, want die van mij wordt van lucht bij wijze van spreke al dik...
Maar wat ik wel eventueel kan adviseren is dat je zowiezo oudere paarden zowiezo genoeg vitamines bij kan voeren zeker in de winter. Daarnaast zal het gebit in de loop der jaren ook slechter worden, dus makkelijk te eten voer zoals slobber/muesli. Ruw voer is altijd goed (niet teveel natuurlijk) afhankelijk hoe de tanden zijn.
Wij hebben op stal een volbloed staan en deze is ook al 30 jaar, momenteel staan alle paarden dag en nacht in de wei, maar hij heeft geen kiezen meer, en krijgt elke dag een emmer geweekte zemelen gemengd met brok en in de winter krijgt hij extra vitaminen en er wordt nog steeds elke week op gereden.
Succes in ieder geval, ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Anoniem

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:07

Mijn 21 jarige merrie kwam ook erg mager uit de winter en ik voer bij Pavo Slobber met daar in knoflookgranulaat(tegen vliegen) zonnebloem olie en ik geef er een halve schep biks door. En ze staat op gras. Ze is behoorlijk bij getrokken. Ik durf verder niet zo heel veel dingen te voeren, ze is nogal koliekgevoelig.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:12

pavo slobber wil ik inderdaad ookgaan bijvoeren,

de veulenrbrok als standaard brok en dan als bij: slobber( met zomers knoflook)

lore
Berichten: 349
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Deurne (België)

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ pa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:15

Amaai jullie stappen allemaal op zwaardere voeders oer + extra vitaminen. Mijn DA raadt mij aan om meer recreatievoeder (ik kies cavalor) te voederen. Voor de rest moet je ouder paard met rust laten zegt hij, lever en spijsvertering die al vertraagt zeker niet gaan overbelasten met extra middeltjes en vitaminen. Ook geen sportbrok, maar makkelijk verteerbaar eten. Idd voor cavalor in bezit was van seniorix adviseerde men de merriebrok. Makkelijk verteerbaar, paarden werden er niet hevig van ...

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:17

inderdaad werd mij merrie brok of veulenbrok geadviseerd door de DA
dat word morgen gehaald en vanaf morgen word dat ook gevoerd.
De DA raadde me 2 kilo per dag aan.
donderdag word hijgechipt dus zal gelijk even meer info vragen.

Iedereen bedankt.
ook wil ik buc iedere 4 weken een vitamine stootgeven

Juweel
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:31

Even tussendoor off topic ..... maar misschien heeft iemand van jullie interesse in mijn supplement (zie mijn onderschrift).

Verkocht krijg ik het niet, maar daarom ik wil er wel eigenlijk toch iemand blij mee maken Clown gratis en voor niets!

boyke
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: zeist

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:44

Ha mijn paard met ernstige gebitproblemen kreeg het volgende ratsoen op advies van de DA. ik weet niet precies de hoeveelheden want soms kreeg hij iets meer als bijv. er weinig gras was:
Subli slobber ( 2x 1 schep per dag)
Met mineralen van Subli
Bietenpulp brokken geweekt.. Wel goed mee opletten anders krijgen ze een slokdarmverstopping
Verder voerde ik hem in de schrale periodes luzerne bij.
Ook heb ik er een tijd melk en olie bij gedaan omdat dit makkelijk te verteren is en je zo makkelijk dik kunt krijgen. Op het allerlaatst heb ik nog slobbermeel van dommelsche watermolen gebruikt dit is om paarden snel vet te krijgen. dit was omdat hij op het einde helemaal niet goed meer kon eten..
in dit ratsoen zat geen brok omdat hij dat simpelweg niet kon eten

yostrasammer

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:40

jennifer87
oudere paarden moet je goed dik houden als ze eenmaal mager zijn willen ze moeilijk weer dik worden.
De optie om Veulenbrok te gaan voeren is zeker niet verkeerd daar zit heel veel voedingsstoffen in en slobber is ook goed voor een ouder paard
he veel succes

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:44

@jennifer87

Mijn paard is 25 en is 1.75.
Ik heb ook van mijn dierenarts dat je de lever en de nieren niet teveel mag belasten met onnodige stoffen die bijvoorbeeld in sportbrok/veulenbrok zitten. Het paard neemt die stoffen niet meer goed op.
Mijn paard staat nu op het volgende dieet (en hij is ook aan de schrale kant) per dag:
3/4 kg Herbasan
1/4 kg 5 granenmix
1 kg slobber aangevuld met plantaardige olie OF 1 kg Nature's best.
Bij dit rantsoen werkt hij ongeveer 45-60 min. per dag. Hij krijgt twee keer per dag kuil, een hele berg.

Wanneer ik met rijden extra veel heb gedaan, geef ik bovenop de slobber nog 1/2 kg Nature's Best extra.
Met een rustigere periode laat ik de 5 granenmix weg en vervang deze door Herbasan.

Ik moet met mijn paard goed op letten voor problemen in de stofwisseling (o.a. spierbevangenheid) dus krijgt hij de volgende supplementen:
- Pavo e-plus (vit. E+selenium)
- Calcium.
Ik bepaal per dag hoe het gaat en bekijk ik welk supplement hij krijgt, zo hou je de prikkel voor selenium, anders wordt het lichaam gewent eraan en is de werking minder.
Succes!

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 23:04

maar wat voor brok kan ik hem dan geven?
want alleen musli wil ik niet.
gewoon sportbrok? of basis brok?
want hij werkt nog vrij veel

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:56

Ik zou kiezen om zijn lever en nieren niet teveel te belasten en een basisbrok te kiezen. Waarom wil je niet alleen muesli?
Als je bang ben dat hij energie te kort komt zou je dit ook kunnen aanvullen met een 5 granenmix. Zo zie je tenminste wat je voert.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ pa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:23

Ik heb sinds een paar dagen de seniorenmix van subli. Ponto vind het heerlijk en eet het heel goed. Er zit meer in dan alleen zemelen en pulp hoor! Sportbrok of merriebrok zou ik niet doen, dat is niet geschikt voor die ouwetjes.
In die seniorenmix zit ook ruwvoer in, dat is veel beter voor de spijsvertering. Wel moet je natuurlijk nog wat hooi bijvoeren voor het natuurlijk gedrag van paarden om de hele dag met eten bezig te zijn.

Granenmix is geen optie, die ouwe kiezen en tanden krijgen dat niet meer fijngemalen. Zonde van het geld, het gaat er net zo uit als dat het erin komt.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:30

Dat ligt eraan in welke staat het gebit is, die van mij heeft een bebit zoals een 8-jarige! ondanks dat hij 25 is.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:30

Ik zou zelf beslist geen sportbrokken voeren omdat de verhoudingen in deze brok gericht zijn op paarden die zware prestaties verrichten.
Het zelfde geldt voor de veulenbrokken/merriebrokken, dit is speciefiek samengesteld voor deze paarden en dus niet voor een ouder paard.

Zlf denk ik dat je op zoek moet naar een seniorenbrok of een goede onderhoudsbrok.
Voldoende hooi geven en indien nodig wat supplementen.
Vaak is dat niet eens nodig.

Onze oude knollies krijgen gewoon de onderhoudsbrokken zolang ze dat goed eten.
Anders krijgen ze granenmix, maismeel en veel slobber.
Dat moet okee zijn.

Ik zou geen andere voeders geven wat voor andere types paarden bestemd is...

Anoniem

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:22

In veulen- of merriebrok, van pavo tenminste, zit meer eiwit dan in de basisbrok. Voor een oud paard op pensioen zou ik dan toch liever basisbrok voeren, naast slobber en in de winter bijvoorbeeld wortels. Muesli worden ze nog wel es heet van.

Anoniem

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:24

Dus wat dan te doen met een oud koliekgevoelig paard, van veulenbrok heeft ze al koliek gehad, werd ook afgeraden door DA. Bij de mijne tenminste Haha! In merriebrok zit nog meer eiwit geloof ik.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 16:13

hmm ik denk toch dat ik het op t advies van de DA hou.

jacqp
Berichten: 587
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: wenum wiesel

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:28

er is mij verteld bij mijn merrie van 22 dat subli sportbrok teveel eiwit bevat.
ipv subli voer ik nu pavo conditioner (geloof dat het zo heet).
ik maak het aan met wat water, want haar gebit is slecht.
na het werk krijgt ze altijd een halve schep slobber en af en toe een biertje erdoor.
voor de aankomende verhaarperiode heb ik opkikker gekocht bij de paardendrogist, ik ben benieuwd.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:50

in jou geval zou ik gewoon basisbrok gan voeren. is lekker hard om te kauwen goed voor de tandjes. mijn merrie krijgt het ook en loopt ook best veel min 2a3x per week. verder staat ze overdag ook heel de dag op het gras.

Anoniem

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:06

Ik heb een kennis met 2 oude pony's, die ik eens in de zoveel tijd wel eens verzorgd.

De één is een Shetlander van ruim 25 , die is goed grijs, maar nog altijd dikkedik. Staat de hele dag op schraal land en heeft de toegang tot hooi, that's it.

De ander, is een kruising Welsh/New Forest iets, een witje van onderhand 37. Die heeft de typische bouw van een oud paard; je ziet de ribben, maar toch dat buikje. Haha!
Staat op een landje met een stuk sappiger gras, krijgt in de avond ruim hooi (eet ze alleen wat moeilijker), dagelijks een 1 kilo biks (gewoon basisbrok van Hippostar) en een bak slobber (Hippostar) aangeboden. Ze is verder op en top fit Lachen !

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:36

Het hele jaar door gras en hooi en stro. In de winter wortels en Slobbermash van Havens ( is voor koliek gevoelige paarden heel goed) bijvoeren.

Kaat_E

Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ pa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:47

Nog even een aanvulling. Mijn ouwetje is 23, die van mijn vriendin was (helaas overleden) 32.
Allebei krijgen/kregen gewone mengeling zolang de tanden het toelaten, anders Cavalor Senior. Merriebrok heeft die van mij ook gehad, maar nu doet ze het prima op de sportmengeling die ze bij ons allemaal krijgen op stal.
Ze heeft haar magere periodes gehad, waaruit ik geleerd heb dat
- tanden goed onderhouden moeten worden
- voor sommige paarden melkpoeder (cavalor) goed werkt, voor anderen maïsvlokken of maïsmeel
- voor die van mij bietenpulp een goede dikmaker is (uiteraard goed geweekt), ze lust het graag en kan het makkelijk eten

For what it's worth...

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ pa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:39

dank jullie wel.

DE fysio komt zaterdag voor zijn rug.
en de DA komt maandag voor verder advies, wat betreft ontworming,voeding enzo en we doen gelijk een geheel onderzoek.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Advies gevraagd aan alle oude paardenbezitters... 20+ pa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:50

Ik ben met mijn ouwetje vorige week naar de mensenhomeopaat geweest. De korreltjes die ze kreeg voor haar oude gewrichten lijken iets te helpen. Ben benieuwd naar het verloop.....