knoflookolie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 13:43

Ik heb een vraagje over knoflook olie..Melody heeft heel erg last van vliegen en daarvoor heb ik knoflook olie gehaald voor door het voer.

Het is hele sterke en je raad het mischien al ze weigert het op te eten.
Door haar brokken niet,diir de muesli niet,en ook niet op een stukje brood.

Nu zat ik te denken:ik heb nog een klein spuitje(zonder naald)wat ik bij de okozon kruidenvloeistof heb gekregen(wat je gewoon net als een wormen spuit in de mond moet spuiten)

Zou ik dit ook met een beetje knoflookolie zo kunnen toedienen?
Ik heb namelijk erg goede reacties gehoord over deze olie en het verminderen van zomerexceem omdat die mugjes en vliegen erdoor wegblijven...

Wat denken jullie kan ik gewoon wat olie op haar tong of in ahar mond spuiten??

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:47

MelodyT sorry ik weet dat dit geen antwoord is op jouw vraag, maar waar kan je bij jullie (aan jullie zijde van de grens Haha! ) vloeibare look kopen ? Ik wil dat namelijk onder het vliegenspul mengen maar kan het hier in de buurt niet vinden, nu heb ik van die capsules gekocht, maar dat is zo n geknoei om die open te knippen!

Bedankt alvast!

PS je zou ook poeder kunnen kopen die ruikt nooit zo sterk als olie zelf!

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 13:52

Ik heb de knoflookolie van Grand National en die is gewoon te koop bij de boerenbond maar ruikt echt heel erg sterk..

Poeder had ik ook al geprobeert want een stalgenootje had die maar wil ze ook niet..

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:54

Dit soort geconcentreerde olie nooit puur geven! Alleen mengen met voer of een andere 'drager'.

Ik vraag me trouwens af hoeveel druppels olie je per keer over het voer doet? Het is nl héél erg geconcentreerd, dus 2 a 3 druppels is genoeg.

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:55

Ok dankjewel, hier bij de boerenbond hadden ze m niet, dan ga ik even de grens over rijden, bedankt!

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 13:56

Op het flesje zelf staat dat je voor een pony 2 pompjes moet geven.En bij erge vliegenplaag de dosis verdubbelen...

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 13:58

Misschien issie ook ergens te bestellen...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:22

Pompjes? Mag ik vragen wat voor merk het is? Dan kan ik misschien uitvinden hoe geconcentreerd het is.

Anoniem

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:31

Grand National, staat boven al gegeven. Die met pompdosering hebben ze bij de Paardendrogist ook.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:32

Sorry, overheen gelezen Knipoog

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:35

Ah, dan snap ik nu ook waarom het met pompje is! Het is geen pure knoflookolie maar met lijnzaadolie ed gemengd.
Pure knoflookolie is nl echt werken op basis van druppels (max 2x daags 2 druppels) ipv pompjes.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 15:40

Als dit niet zo geconcentreerd is als je dacht denk je dan nog steeds dat het niet zonder voer of dergelijke gebruikt kan worden of geld dat ook voor dit soort olie?

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:46

Knoflook is erg slecht voor paarden. Ik gaf mijn tinker ook knoflookolie, maar toen werd ik hier op gewezen en ben er gelijk mee gestopt!

Knoflook
Omdat knoflook voor mensen goed lijkt te zijn denken velen dat dit dan ook wel goed voor paarden zal zijn. Uit onderzoek is echter gebleken dat knoflook voor paarden giftig is en het wordt dan ook in verband gebracht met een bepaalde vorm van bloedarmoede (zie internet met de zoekwoorden horse garlic blood). Of een kleine dosis gevaarlijk is daar zijn de meningen nog over verdeeld, maar waarom zou je risico gaan lopen? Knoflook wordt door paarden van nature niet gegeten en dat zou wel eens een reden kunnen hebben...

bron: www.paardnatuurlijk.nl

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:47

Je weet dat knoflook niet zo goed is voor paarden? Breekt de witte (of rode) bloedlichaampjes af na langdurig(2-3 maand) gebruik.

Het is maar dat je het weet.

Mocht je het alsnog gaan voeren, succes!

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:49

oké, was net te laat met mijn melding....

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:51

MelodyT schreef:
Als dit niet zo geconcentreerd is als je dacht denk je dan nog steeds dat het niet zonder voer of dergelijke gebruikt kan worden of geld dat ook voor dit soort olie?


Los van het feit dat ik zelf inderdaad ook nooit knoflook zal geven (ivm het risico op bloedarmoede) is de olie die jij hebt evt zonder voer te geven. Maar ik denk dat je paard je niet dankbaar zal zijn als je dit zo in zijn mond spuit....

Wat je evt zou kunnen doen is de dosering heel langzaam opbouwen. Dus beginnen met zo min mogelijk over het voer en hem er aan laten wennen en dan iets opvoeren.

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:53

Aha, dat wist ik niet!

Dat geldt toch niet als je het alleen maar op m spuit he, dus dan kan het voor mij geen kwaad, maar dan heb ik weer iets bijgeleerd...

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:37

Ow dat wist ik zelf ook niet..wist via een oud stalgenootje dat dit hielp want zij voerde altijd knoflookgranulaat.

Anoniem

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:01

Nouja, je moet gewoon niet meer voeren dan de aanbevolen hoeveelheid en niet maaaaanden achtereen, maar zo'n kuurtje tegen de insecten is echt niet zo dramatisch dat ze bloedarmoede krijgen.

Marije_jiplover

Berichten: 25359
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:17

Er is niet eens bewezen dat knoflook wel tegen insecten werkt. Sterker nog er zijn eerder proeven die aangeven dat het geen effect heeft.
Als je paard het niet wil eten, zal hij daar zijn redenen wel voor hebben, neem ik aan. Ik ben blij dat er op dit moment bij ons op stal niet meer zoveel knoflook wordt gegeven, is niet goed voor de paarden en ook niet goed voor mij, als ik in die knoflook stank les moet geven...

Zwerver
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-08-06

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:49

Marije_jiplover schreef:
Er is niet eens bewezen dat knoflook wel tegen insecten werkt. Sterker nog er zijn eerder proeven die aangeven dat het geen effect heeft.
Als je paard het niet wil eten, zal hij daar zijn redenen wel voor hebben, neem ik aan. Ik ben blij dat er op dit moment bij ons op stal niet meer zoveel knoflook wordt gegeven, is niet goed voor de paarden en ook niet goed voor mij, als ik in die knoflook stank les moet geven...


Je moet zeker niet te veel geven en daar gaat het vaak fout.

Annemijn
Berichten: 789
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Hilversum

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:41

Geniet, maar geef knoflook met mate Bloos Haha! Ik denk dat het geen kwaad kan als je het idd niet te lang achter elkaar en niet teveel voert. Of het werkt tegen vliegen vind ik eigen ervaring, net zoals de middelen tegen zomereczeem die bij ieder paard een andere uitwerking hebben.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:33

Marije_jiplover schreef:
Er is niet eens bewezen dat knoflook wel tegen insecten werkt. Sterker nog er zijn eerder proeven die aangeven dat het geen effect heeft.


Mijn paarden krijgen al een jaar of 4 in de zomermaanden de sterk geconcentreerde knoflookolie van de Silverlinde.
Puur vanwege het ongedierte.
Zodra ze tijdens het rijden flink gaan zweten, geen daas meer te zien. Echter andere paarden die de olie niet krijgen en erbij zijn worden lekgestoken.
Het werkt helaas alleen als de paarden zweten.

mai
Berichten: 82
Geregistreerd: 15-05-05

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:03

Ik heb deze zomer ook Grand national knoflookolie gekocht voor mijn schurende jaarling. Ze wilde het eerst niet opeten, maar na een paar dagen aanbieden op broodje met kleine beetjes, hapt ze het inmiddels zo weg.
En ik heb wel het idee dat de knoflookolie, naast een paar andere maatregelen heeft bijgedragen aan verbetering.
Mijn andere merrie is trouwens gek op een broodje knoflook Vingers aflikken de stinkerd.
Haar geven we het dan soms voor de vitaminen en mineralen.

Anoniem

Re: knoflookolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:42

henny_w schreef:
Marije_jiplover schreef:
Er is niet eens bewezen dat knoflook wel tegen insecten werkt. Sterker nog er zijn eerder proeven die aangeven dat het geen effect heeft.


Mijn paarden krijgen al een jaar of 4 in de zomermaanden de sterk geconcentreerde knoflookolie van de Silverlinde.
Puur vanwege het ongedierte.
Zodra ze tijdens het rijden flink gaan zweten, geen daas meer te zien. Echter andere paarden die de olie niet krijgen en erbij zijn worden lekgestoken.
Het werkt helaas alleen als de paarden zweten.


Jep, dan heeft het zeker wel effect. Is bij de meeste natuurlijke middelen hebben een sterkere werking bij inspanning. (Openen vd porien)