onbeperkt hooi ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woezel

Berichten: 59
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Rotterdam

onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 12:19

In heel veel topics lees ik dat shetjes onbeperkt hooi krijgen
omdat ze dan lekker wat te knabbelen hebben en er niet
dik van worden. Klinkt ideaal, maar ik vraag me af, is dat echt zo.......
kun je een shet een plak of 2 per dag geven zonder dat hij er dik van
wordt ?
Die van mij moet namelijk wel een beetje aan de lijn, maar krijgt
zo weinig krachtvoer (handje) dat dat geen zoden aan de dijk
zal zetten.
Volgens een instructrice die ik pas sprak krijgen ze namelijk
toch wel een dik buikje van veel hooi.
Wie heeft er ervaring mee ?

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:21

die van mij krijgen echt geen onbeperkt hooi, dan groeien ze de pan uit en heb ik eerder hangbuikzwijntjes staan dan shetlanders.
Onze rakkers staan op een strikt voerschema met af en toe een kort uitstapje naar een stuk weide waar de grasprieten wel 5 cm hoog zijn.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:55

Die van mij hebben wel onbeperkt hooi wel hooi waar weining tot niets meer inzit.

Dan onbeperkt hooi hebben ze het hele jaar door. Ze krijgen wel gras maar dat steld niet zo veel voor en elke dag krijgen ze er maar een paar meter bij.

Mijn shetten worden dikker van het gras dan van het hooi.

Tieme
Berichten: 4969
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:03

veel die onbeperkt hooi geven die hebben dan vaak wat ouder hooi. hier zitten nauwelijks tot geen voedingsstoffen meer in dus dat kan je onbeperkt geven. is puur buikvulling.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:31

Die van mij krijgt nu ook onbeperkt hooi, maar is geen shet Clown Als het puur voor de verveling is, moet je wat ouder hooi voeren.. dat bevat minder voedingsstoffen.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:36

Alle paarden krijgen wat meer buik van ruwvoer, gewoon omdat het meer massa heeft dan brok. Als je onbeperkt wil voeren moet je goed opletten dat je heel arm voer geeft, dat kan overjarig hooi zijn, maar ook haverstro of gerstestro. Let ook op dat ze alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgen, anders zullen ze ook alles blijven eten wat ze krijgen, om te proberen het tekort aan te vullen.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:37

Het ligt helemaal aan je paard vind ik. Bij een Shetlander zou ik nooit onbeperkt hooi doen. Zij hebben al erg aanleg om dik te worden. Maar als ik mijn merrie onbeperkt hooi zou geven, zou dat geen enkel probleem zijn. Ze eet tot ze niet meer hoefd, en vaak laat ze nog een hoop staan.

Anoniem

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:40

Een vorig paard van mij (grote KWPN-er) werd al een hangbuikzwijn van veel (en dan nog niet eens onbeperkt hooi) dus het lijkt mij zeker voor een Shet geen handig idee.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:36

Ja, die van mij is nooit dik te krijgen, en nu hij zoveel hooi bij gevoerd krijgt.. Haha! Begint hij eindelijk rond te worden.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:53

Je kunt wel onbeperkt hooi geven, maar dan wel oud hooi. Daar zit namelijk bijna niets meer in.

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:30

als paarden genoeg hebben dan eten ze het niet meer. maar het probleem is bij de shetlanders , die eten gewoon door totdat het allemaal op is.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:23

Die van mij eten echt niet de door totdat het op is.

Het zit al in een ruif dus ze moeten er al moeite voor doen, en heel vaak is er maar een klein beetje uit en kunnen ze een paar dagen met de ruif toe.

Als die van mij ook echt zo waren als ze meeste shetten kregen die van mij ook echt niet de hele dag door hooi.

Anoniem

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:50

Paarden worden niet vet van hooi, maar doordat ze veel hooi eten in zo'n geval als onbeperkt zetten hun darmen meer uit, ze krijgen er een 'ruwvoerbuik' van, behalve het minder mooie gezicht is het verder niet schadelijk of iets dergelijks. Ergens anders lees je weer dat het veel meer extra gewicht is dat ze mee moeten dragen, maar dat zal dan wel schelen in de mate waarin je traint?
Hooi bevat te weinig om kwaad te kunnen.

Ruwvoer is van groot belang en over het algemeen kan je hooi best onbeperkt geven. Houd wel rekening ermee dat je niet met tekorten zit, bijvoeren of een liksteen is dus wel noodzakelijk.

0Rocky0
Berichten: 40
Geregistreerd: 26-05-06

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:35

woezel schreef:
In heel veel topics lees ik dat shetjes onbeperkt hooi krijgen
omdat ze dan lekker wat te knabbelen hebben en er niet
dik van worden. Klinkt ideaal, maar ik vraag me af, is dat echt zo.......
kun je een shet een plak of 2 per dag geven zonder dat hij er dik van
wordt ?
Die van mij moet namelijk wel een beetje aan de lijn, maar krijgt
zo weinig krachtvoer (handje) dat dat geen zoden aan de dijk
zal zetten.
Volgens een instructrice die ik pas sprak krijgen ze namelijk
toch wel een dik buikje van veel hooi.
Wie heeft er ervaring mee ?


Als ze het gewend zijn kan het wel !

Als je het bij gaat hoeden zul je waarschijnlijk zien dat ze niet meer eten dan normaal.

Heb een keer gekeken wat ze bij ons op stal voerde. Die hoeveel heid gedeeld door het aantal paarden.

Daarna een kudde bij mensen die ik ken 19 paarden. Gekeken wat die weg werkten.

Conclusie ze aten even veel.

woezel

Berichten: 59
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 16:55

Thanks voor jullie ervaringen allemaal !

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:55

Winter;
overdag onbeperkt hooi (zo'n 4 plakken)
1 kilo basisbrok per dag.

Zomer;
Op de wei
1/2 kilo basisbrok per dag
1 a 2 plakjes hooi savonds, om zichzelf warm te houden met die regen van nu Nagelbijten / Gniffelen

Mijn welshjes staan met zn 2en, eentje met 'pensioen' en de andere wordt 4a5 dagen in de week intensief gereden.
Ik merk er overigens in de winter weinig van dat ze dikker worden van onbeperkt hooi.

idd, stengelig hooi waar weinig meer in zit, houdt ze alleen maar warm. Van teveel brok komen ze wel aan...

woezel

Berichten: 59
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 13:46

Ik heb trouwens net de pavo-voedingsdeskundige gebeld,
en mijn hele situatie verteld. Dan krijg je advies wat
specifiek is afgestemd op jouw dier.
Ze vertelden dat onbeperkt hooi helemaal niet dik maakt of kwaad kan.
Je zou zeggen dat ze je proberen wat te verkopen, maar ik
moest juist nog meer minderen met krachtvoer en lekker
veel hooi geven vertelden ze me......

Anoniem

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:17

Mijn Shet krijgt onbeperkt hooi, telkens een nieuwe baal in de wei als het bijna op is en hij stopt met eten als hij genoeg heeft gehad. Hij is ook zeker niet te dik. Het is wel overjarig hooi wat de boer speciaal voor mijn pony heeft liggen.
Hij heeft verder een liksteen en gaat af en toe op een (koeien)weiland waar nog wèl gras staat.

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:25

woezel schreef:
Ik heb trouwens net de pavo-voedingsdeskundige gebeld,
en mijn hele situatie verteld. Dan krijg je advies wat
specifiek is afgestemd op jouw dier.
Ze vertelden dat onbeperkt hooi helemaal niet dik maakt of kwaad kan.
Je zou zeggen dat ze je proberen wat te verkopen, maar ik
moest juist nog meer minderen met krachtvoer en lekker
veel hooi geven vertelden ze me......


Ik heb ook een pavo voedingsdeskundige een mail gestuurd, kreeg ook netjes een antwoord zonder mooie verkooppraatjes *LOL*

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:16

Ik heb net wat informatie opgezocht over dat voerding van hartog, ik kan het even niet goed omschrijven. Dan kunnen ze minder snel eten, ik zal even een plaatje plaatsen:

Afbeelding

Een stalgenootje heeft het, het is erg handig! En dan verkopen ze er gedroogd gras bij, klinkt ideaal!

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:31

mijn 2 (trekpaard en shet) krijgen behoorlijk wat hooi.... das dan ook het enige wat ze krijgen in de winter en af en toe een handje muesli zonder eiwitten en ze zijn beiden tonnetje rond, dus dat hooi niet dik maakt, geloof ik niets van. dat het geen kwaad kan geloof ik dan weer wel, tenslotte eten paarden in de natuur ook de hele dag...gras weliswaar maar tenslotte is hooi gedoorgd gras

Vailant

Berichten: 10
Geregistreerd: 15-08-06

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:28

Hooi is buikvulling waardoor dus de buik voller is als dat beetje biks dat ze krijgen, ik geloof ook niet dat het veel kwaad kan maar met trainen moeten ze het idd wel meeslepen. daarbij moet je het voer altijd aftasten op de beweging van het paard, ik heb pas een paardje en die beweegt nu meer als bij zijn vorige eigenaar en hij valt dus erg af hij zit nu ok 4 kilo sportbrok, heel veel hooi en na het rijden lekker slobberen, en hij komt langzaam maar cker aan en dan te bedenken dat hij eerst een halve kilo basis en een halve kilo muslie kreeg omdat hij snel dik zou worden. dus dat is een heel belangrijke, daarbij zit in muslie weinig vet maar wel energie dus handig als je paard snel dik wordt, wat ik ook doe is wat voer in een tonnetje kan hij daar mee spelen, hij had het heel snel door en had het eten er allemaal uit gekregen erg leuk!!

why_not

Berichten: 100
Geregistreerd: 26-07-06

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:09

Yep die van mij ook.. Doet het er prima op...

hildetc

Berichten: 664
Geregistreerd: 05-01-06

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:11

mijn paard staat nu met een peesblessure op stal en krijgt bijna alleen maar hooi, maar heb dit net vandaag laten minderen, omdat ze ook dik wordt en omdat ze niets doet en 24 uur stalrust heeft met de kans op hoefbevangenheid houd ik daar toch wel rekening mee. wel valt me op dat toen ze op vlas stond ze het hooi wel kon hebben, maar nu we weer overgegaan zijn op stro wordt ze toch wel dikker. ze knabbelt ook op het stro dus dat zou het kunnen zijn....

naugthytjhu

Berichten: 1719
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Nederland -zuid Holland - Rotterdam - Hoogvliet

Re: onbeperkt hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:42

Mn VZ shetlander krijgt ook gewoon een 'schema'