hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 14:27

Bij ons in de stal staat een veel te dik paard.

> 1,70m
kwpn

echt heel erg dik. (ik heb geen foto, maar over zijn hele lijf heeft ie een flinke vetlaag. stel je een erg dikke haflinger voor)

ontlast ook een van zijn voorbenen.

Ik zou graag willen weten wat jullie zo'n paard voeren aan biks, musli en hooi.

Het paard wordt dagelijks licht gereden. (niet zoveel dus) en heeft geen weidegang

mandy13

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Ochten

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:34

ik heb niet te maken met een veel te dik paard, maar als je rijd zou ik half schepje biks ofzo geven rijd je niet of hoeft ie niet te werken ook geen biks heeeeeeeeeeeeeeel veel rijden of longeren niet meerdere keren op een dag maar wel veel en niet te veel in de wei kan ie niet in een bak staan ofzo en dan s'ochtends en s'avonds een plukje tot plak hooi Koe

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:38

niets... als je een paard genoeg hooi voert hebben ze geen kracht voer nodig... genoeg ruw voer is echter wel heel belangrijk

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 14:43

momenteel krijgt ie 2x per dag 1 1/4 biks (equiral stud) 2x per dag 1/4 equiral (musli, graan) en 2x een dikke plak weidehooi van de nieuwe oogst.

Naar mijn idee is dit vrij ruim momenteel vanwege zijn omvang.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:45

Als hij dagelijks licht gereden word is dit inderdaad een beetje veel.
Zou hem eerder 2 keer daags een halve schep biks geven. Je zou ook kunnen kijken naar wat ouder hooi.

mandy13

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Ochten

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:49

dekoezegtboe schreef:
niets... als je een paard genoeg hooi voert hebben ze geen kracht voer nodig... genoeg ruw voer is echter wel heel belangrijk


als een paard rijd heeft het wel voer nodig!!

Anoniem

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:52

Nee hoor, niet met licht werk.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:04

als je een paard voldoende ruwvoer geeft heeft hij in princiepe niets nodig... vooral niet als hij alleen licht werk doet! en al helemaal als hij te dik is. er zijn paarden die endurance wedstijden (klasse 2) rijden op alleen gras en hooi en soms een pavo summerfit koek

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:10

pandabeertje schreef:
momenteel krijgt ie 2x per dag 1 1/4 biks (equiral stud) 2x per dag 1/4 equiral (musli, graan) en 2x een dikke plak weidehooi van de nieuwe oogst.

Naar mijn idee is dit vrij ruim momenteel vanwege zijn omvang.

Jemig, moet ie dood of zo??
Nee, da's een flauwe opmerking, maar met dergelijke hoeveelheden is het niet vreemd dat ie dik wordt.
Voorop gesteld dat ie goed hooi (geen kuil!!!) krijgt en weidegang heeft, dan heeft ie verder echt niks nodig, hooguit een klein handje om voernijd in een groep te voorkomen als de hele groep tegelijk wordt gevoerd.
Maar pas op, adder onder het gras: let erop dat ie niet TE snel afvalt, dat is ook gevaarlijk en kan in een extreem geval zelfs dodelijk zijn. Ook moet je een grasbuik niet verwarren met te dik zijn, dat zijn twee heel verschillende dingen!

Persoonlijk zou ik 1/4kg verdelen over twee porties en dan eens een maand aankijken wat er gebeurt. Valt ie af, dan is dat mooi en zou ik op die voet verder gaan. Valt ie niet af, dan krachtvoer weglaten. Valt ie dan nog steeds niet af, dan minder hooi en eventueel minder weidegang (liever niet!)

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 15:23

Hij staat de hele dag op stal, we hebben geen weiland.
Hij wordt ongeveer een uurtje gereden per dag in het bos.
Hierbij wordt ie niet in het zweet gereden.

Hij komt net van het kuilgras af (daar was ie ook erg dik van geworden omdat er extra werd gevoerd omdat hij anders het stro zou opeten)

Het vet zit op zijn hele lijf.

Een grasbuik/strobuik ken ik dan hebben ze een dikke buik, maar zijn ze niet vet en kan je de ribben nog voelen als een paard goed op gewicht is.

Een strobuik heeft ie ook wel, maar daarbij is dus ook nog eens moddervet.

Zelf zou ik hem 3/4 biks voeren en wat extra beweing, maar ik ben de eigenaar niet.
Ik kan het alleen overleggen.

mandy13

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Ochten

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:40

nielsd schreef:
Nee hoor, niet met licht werk.


ik vind gewoon dat een paard wel eten moet hebben als ie rijd en ook al is het maar weinig dat ie heeft gedaan je kan niet ene werkend paard niks geven en het hoeft helemaal niet veel tezijn maar wel wat! Vork

Duhelo

Berichten: 28576
Geregistreerd: 29-05-03

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:45

geen rkachtvoer (of maximum een halve schep/dag voer, als de andere krijgen, indien mogelijk overgaan op ponyvoer, dat is wat armer, er bestata geloof ik ook "surrogaatvoer", het poaard heeft het gedacht van krachtvoerte krijgen, maar er zit nauwelijks energie in oid)
verder een halve baal arm droog hooi per dag, een hele dag op de paddock met een maatje (een jaarling ofzo, die zijn nog speels, en kunnen hem uitnodigen om te spelen)
en iedere dag beweging onder het zadel.

delete

Berichten: 607
Geregistreerd: 31-07-06

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:14

ik zou hem niet meer dan een halve biks per dag geven
en voor de rest goed beweging
en geef hem veel hooi inplaats van biks!

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:21

ik zou hem helemaal geen brok geven.
heb zelf een te zware merrie gekocht, een fjord, toen ze kwam was ze zegmaar stijf van het vet overal.
loopt de hele dag op een kaal weiland, graast per dag een paar uur (een strookje gras per dag erbij), en krijgt naar behoefte heel arm hooi, alleen als bezigheid/ buikvulling/ ruwvoer.
ze heeft ook een veulen die zoogt, dat scheelt ook wel, maar ze valt dus wel af, heel mooi geleidelijk.
oja ze werkt een half uurtje per dag en krijgt elke avond een pavo summerfit koek.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:28

Gewoon van de krachtvoer af en van stal af met dat dier!
Een beetje in het bos lopen en dan de hele dag op stal, logisch dat ie dik is...
Zorg dat hij niet te snel afvalt, dan voedzamer hooi gaan voeren, té is nooit goed!

Veeeeeel meer oud hooi voeren, en meer bewegen, overdag in paddock/weiland, of 2x per dag aan het werk.
Mijn paard was ook echt wáy te dik toen ze kwam, maarja, ze voerde bijna 2 kilo krachtvoer op een dag aan een paard wat niets deed? Bij mij is ze dag en nacht het land op gegaan met goed gras (meer kreeg ze niet) en aan het werk gezet; na 5 maanden was ze 100 kilo kwijt, en goed op gewicht.

*krachtvoer is lang niet altijd nodig, je moet kijken naar het paard. Is deze echt te dik, of heeft ie veelste veel energie haal deze dan gewoon van het krachvoer af. Pas gaan voeren als het echt nodig is.
Mijn paarden lopen/liepen toch ook echt 2 tot 4 uur per dag intensief (o.a. endurance) op een enkelt hooi en een liksteen.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:33

Ik heb in februari een erg dik paard gekocht Haha! Ik heb zijn krachtvoer toen afgebouwd naar 1/2 schep biks per dag en hij kreeg 3 plakken hooi en overdag stond hij op een kale wei. Ik heb toen het rijden opgebouwd naar 6 dagen per week gemiddeld een uur. Dit was in de winter, als hij nu nog zo dik was zou ik hem op een kale wei zetten en 1/4 schep biks geven.

Anoniem

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:50

VSW --> VS.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 01:09

Het krachtvoer moet je geleidelijk afbouwen naar alleen ruwvoer evt. met een totaalsupplement en haal zoveel mogelijk het paard van stal voor belaste of onbelaste beweging.

Anoniem

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:54

Simpel.
Zoals Opala aangaf; Krachtvoer in ieder geval afbouwen. Bij voorkeur naar niets. Hang dan een mineralliksteen op, lust je paard die niet, geef dan een handje muesli met een vitaminesupplement als aanvulling.
Alstie weidegang krijgt > Zo schraal als mogelijk, maar in ieder geval niet stallen. Dan nog evt. afzetten.
Ruwvoer moet je in ieder geval wel blijven geven, dat is van groot belang.
Heb zelf een paard die ook werkelijk nog nooit een grammetje te weinig heeft gehad (behalve toen ze 6 weken ongelukkig stond te zijn met inrijden en trainen voor de keuring) en met 24/7 weidegang krijgt ze daarnaast een kwartschepje muesli met aanvullende kruiden. Met de stalperiode heeft ze eigenlijk toch wel altijd hooi tot haar beschikking, met dezelfde hoeveelheid muesli. Volslank is ze niet, maar ook niet moddervet.
(Friese merrie van 1.60 trouwens)

Thijs14

Berichten: 57
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: Venlo

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:17

De enige oplossing om aftevalen is bij paarden hetzelfde als bij mensen:

veel beweging !
niet Té veel eten! (niet verhongeren natuurlijk Knipoog)

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:19

Maarre, waarom het paard licht trainen als het op stal al zijn voorbenen ontlast? Dan moet 'ie toch ook niet lekker lopen, of misschien wel kreupel zijn? In dat geval: indien hij in iets als een longeerring of bak mag lopen, dit maar eerst, in combinatie met erg weinig krachtvoer en (in dit geval) ook enigszins beperkt ruwvoer. Hiermee bedoel ik nog steeds dat het dier BIJNA de hele dag hooi met weinig voedingsstoffen erin.
Wanneer hij zijn benen niet meer ontlast en goed loopt, dan volgens een goed opbouwschema flink laten bewegen.

Succes!

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: hoeveel voeren jullie een veel te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:36

Mijn paard was ook veel te dik toen hij kwam. Hij is 1.75m en had volgens de da 150 kg overgewicht. Hij krijgt 3 a 4x daags hooi en ong 1 kg biks per dag. Daarnaast loopt hij dagelijks dressuurtraining en staat hij een aantal uren per dag op de wei of paddock.