Paard wordt dun. Tips???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 23:25

Ik rijd endurance met mijn merrie en dit is ons eerste seizoen. we hebben nu 5 wedstrijden er op zetten. Elke maand een ongeveer. Nu wordt ze na een wedstrijd steeds een stukje dunner. Nu is ze al geen dik paard maar meer een super rank model, maar ze gebruikt wel erg snel haar vetreserves.

Ze eet:

1,5 schep brok (pavo energy control)
Een hele boel kuil
handje bietenpulp (wordt een halve emmer door het water)
Slobber
musli (handje)
Gehakseld mais (volle voerschep )
ruime hoeveelheid olie (half kopje )
Ze is ook nog eens een moeilijke eter als ze geen trek meer heeft of het zint haar niet eet ze gerust niet meer.
Bietenpulp en slobber krijgt ze niet dagelijks. Verder trekt ze wel weer redelijk snel bij maar je ziet toch naarmate je naar het eind van het seizoen toe werkt ze steeds iets dunner wordt. heeft iemand tips voor ons? O ja ze staat ook nog op het land.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:50

Voor de zekerheid zou je de dierenarts langs kunnen laten komen, daar zou dan uit moeten komen dat het paard niets mankeerd of dat het paard wel wat mankeerd.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:53

slobber zou ik in iedergeval niet te veel geven. Dat werkt laxerend. Lijnzaad brok worden ze wat dikker van. Maar als je het niet vertrouwt even laten checken door Da.

Phant0m

Berichten: 2240
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: noord brabant

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:58

zoals hierboven ook gezegt word
laat ff controleren door de DA
blijkt er niks aan de hand te zijn kun je altijd nog paardenmeel geven
daar is mijn paard een stuk dikker van geworden en die is nu mooi op gewicht
en merk ik dat ie wat dunner word na het harde werken Bloos
geef ik hem gewoon weer een paar dagen wat meel bij zn voer
succes der mee, en laat weten hoe het is afgelopen Haha!

liefs Daisy

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 00:22

mankeren doet ze een hoop, ze is atactich en dat kost haar ook kracht. 4 september komt voor haar de osteopaat al om haar weer te behandelen. Ze heeft al heel wat DA bij haar gehad. Ze is geopereerd aan ocd en sinds die operatie is alles misgegaan en is ze gaan compenseren. Ze had voor de operatie veel pijn en was toen erg dun (gratenpakhuis) en groeide niet of nauwelijks. Na de operatie is ze in een keer 5 cm de lucht in geschoten. Ze is niet te dun maar ik merk dat ze het moeilijker trekt. Ook door haar handicap heeft ze het moeilijker dan de rest. Op de wedstrijden worden we allemaal voor tijdens en na de rit uitgebreid gecontroleerd en tot nu toe was alles goed. Paardenmeel zat ik al aan te denken, waar haal ik dat eigenlijk?
Je ziet haar gewoon iets meer terug getrokken bij de flanken en de billen zijn ook wat minder vet geworden.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 00:24

Lijnzaad kook ik trouwens eens in de zoveel tijd en slobber krijgt ze 2 xp/w ongeveer

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:34

Paardenmeel, is dat ook maismeel?
Maismeel haal ik hier in zakken van 25 kg bij de Discus (van eck) dierenwinkel, ik weet niet of ze het in lle dierenwinkels verkopen eigenlijk, maar je ou het eens na kunnen vragen.

(Ik heb hier een paard dat snel af valt en moeilijk aankomt. Dit is wat ik haar geef:
1,5 kilo basis/sportbrok
1 kilo Slobber mash (muesli) (van havens)
1 maatschep maismeel
2 volle bekertjes zonnebloem olie
En dan onbeperkt gras
Ik merk dat zij dit toch wel nodig heeft, ze staat niet in zware training, mocht dit wel zo zijn voer ik het schema wat op).


Je zou kunnen proberen om een paar dingen uit je voerschema met mate op te voeren. Lachen
Lastig probleem is dit, succes!

Anoniem

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:50

VSW --> VS.

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:34

wormenkuur en even het gebit na laten kijken, als ze niet goed kan kouwen verloopt ook het verteringsproces niet goed.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 14:34

bruine schreef:
wormenkuur en even het gebit na laten kijken, als ze niet goed kan kouwen verloopt ook het verteringsproces niet goed.



Dat is het niet ze eet goed en de tandarts is een paar maanden geweest, wormen kuur heeft ze ook op een goed schema. Ze eet wel dat is het probleem niet. Ze staat zwaar in training en moet haar op conditie houden

Anoniem

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:35

Niet als aanval; Maar kan ze al die wedstrijden nog wel aan?
Zo te lezen mankeert ze een hoop, ze is dus al onderzocht door een DA, gebit goed, ontworming goed, voer goed..

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 22:47

Ook dat is ok. op de wedstrijden worden ze dus uitgebreid gecontroleerd en ook dan vinden zxe haar een paard ervoor. Nu is ze een marathon loper dus en die zijn niet stevig maar ik moet de juiste proportie zien te vinden, wat dus nog nu niet het geval is. Mijn huidige DA is er zelfs van onder de indruk dat sinds ik endurance met haar loop ze enorm vooruitgegaan is. Lees: ze kon niet meer bereden worden en mocht er nooit meer op zitten. En nu kan ik weer gewoon een ding doen wat ze wel kan. Ver zal ze uiteraard niet komen maar dat is ons doel ook niet. Hier een paar foto's van haar tijdens de laatste wedstrijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laaatste kan je goed zien dat ze erg rank is qua bouw. Ook is de foto een beetje raar geworden ze zakte even weg van achter( zwaar terein)

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:06

Mooi paard! krijgt ze ook hooi? Ik zou het ruwvoer wat opvoeren. Verder overgaan op een muesli met ontsloten granen en een hoog maisgehalte zoals Marstall type E. Mijn ervaring is dat ze daar goed van aanzetten. Havens heeft geloof ik ook wel een goed muesli waar ze meer van aanzetten.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 22:39

Ik ga dat even opzoeken. Het leuke is dat ik al wat aan mais geef en wel gewone maiskorrels (hele) voor het kouwen en gehaseld mais wat ook vet is. Ik ga het even verder bekijken.

tessacheyenne
Berichten: 627
Geregistreerd: 02-07-02

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 02:45

Waar paarden ook veel aan hebben is EM mix van Subli. Dit is op basis van vetten. Paarden kunnen heel goed vetten verteren en je loopt ook niet zo snel het risico dat je paard teveel koolhydraten e.d. binnen krijgt met het gevolg dat ze misschien spierbevangen wordt. Mijn paard was ook enorm mager geworden en ze doet t hier enorm goed op! Ze moeten wel effe wennen aan de smaak maar ik weet zeker dat je je paard hiermee op gewicht kan houden. Helaas is het wel wat prijzig ongeveer 15 euro voor 7.5 kg maar je hoeft er dan ook geen kilo's van te voeren. Veel succes met je paardje. Groetjes Tessa.

panterbont

Berichten: 74
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 03:58

Ik heb ooit eens meegemaakt dat een paard van mij ook niet aan wou komen toen kreeg ik van een ander persoon een tip de normale Pavo brok te vermengen met een halve schep grasbrokjes....hier groeide dat paard enorm van...wel moet je er om denken dat er voldoende drinkwater ter beschikking is...als je namelijk een paard hebt dat nogal pruimt op de brokken...dan wordt de grasbrok vochtig en kan het in de mond of hals blijven kleven..daarom vermengde ik het dan ook met andere brokken(Pavo) en Hartog Granenmix zodat het paard beter de voeding naar binnen kan krijgen...bovendien vond mijn paard het ook nog super lekker.....het hielp echt en was veel goedkoper dan alle andere dingen die ik had geprobeert....te proberen dus!!!

panterbont

Berichten: 74
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 04:12

Daarnaast voerde ik het paard trouwens ook een hoeveelheid hooi(droogvoer).....in grasbrokken zit een behoorlijk hoeveelheid zetmeel...laat het paard er eerst een paar dagen aan wennen,zodat de darmen niet overstuur raken...bijv;
s'ochtens;1e dag 1/2 schep (pavo) brok
en de andere 1/2 helft granenmix(hartog)/grasbrokken
hou dat ongeveer 3 a 4 dagen aan..verschild per
paard!!!
s'avonds;voer precies hetzelfde....kan het paard wel gebruiken!!

Na die 3 a 4 dagen kun je overgaan van 1/2 schep grasbrok op 1/2 schep (pavo,havens..) vermengd met hartog granenmix!!!
Wissel het type brok(havens..Pavo...hartog..masters..subli..etc)
weleens af want in de ene brok zit weer een andere samenstelling dan de andere!!!!
Afwisseling brengt tevens variatie aan in het voedingspatroon!!!!

panterbont

Berichten: 74
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 04:17

Verder kun je ook nog veel wortels bij voeren...zit boordevol vitaminen...en werkt tegen wormen...zo heb ik eens gehoord!!!!
s'avonds laat gaf ik mijn paard trouwens nog wel eens slobber en als ik dat niet deed zowiezo een halve schep grasbrokjes!!!

panterbont

Berichten: 74
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 04:19

Mooi paard trouwens...ziet er verder wel gezond uit...glanst mooi ziet goed uit de ogen!!!!

Lara_
Berichten: 1160
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 04:39

Mijn vriendin der paard krijgt puur vet tussen zijn eten. Dit is speciaal gemaakt daarvoor. Ik zal eens vragen hoe het heet.

Nicky_

Berichten: 3745
Geregistreerd: 22-12-04

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:12

Ik weet niet of het al gezegt is geworden, maar misschien de tandarts eens laten komen?
Wie weet heeft ie pijn aan zn tanden en kan het eten niet goed aan ????

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 23:48

tessacheyenne schreef:
Waar paarden ook veel aan hebben is EM mix van Subli. Dit is op basis van vetten. Paarden kunnen heel goed vetten verteren en je loopt ook niet zo snel het risico dat je paard teveel koolhydraten e.d. binnen krijgt met het gevolg dat ze misschien spierbevangen wordt. Mijn paard was ook enorm mager geworden en ze doet t hier enorm goed op! Ze moeten wel effe wennen aan de smaak maar ik weet zeker dat je je paard hiermee op gewicht kan houden. Helaas is het wel wat prijzig ongeveer 15 euro voor 7.5 kg maar je hoeft er dan ook geen kilo's van te voeren. Veel succes met je paardje. Groetjes Tessa.


Was ik er vergeten bij te zetten, geef ik ook al Bloos

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 23:57

Nicky_ schreef:
Ik weet niet of het al gezegt is geworden, maar misschien de tandarts eens laten komen?
Wie weet heeft ie pijn aan zn tanden en kan het eten niet goed aan ????


dat is inderdaad al eenkeer gezegd. Dat is het niet naelijk, ze eet wel gewoon, totdat ze niet meer hoefd en vol zit. De tandarts is in maart geweest en zag er prima uit op een paar kleine haakjes na dan.

Ze begint trouwens al bij te trekken. Het is dus puur na een wedstrijd dat ze invalt. Op zich wel logisch na een prestatie. Maar de afstand wordt langzamerhand steeds groter en dus moet ze wel vetter worden. Ze moet het voornamelijk op vetten en kolydraten doen. weinig suikers. Dik zal ze niet worden. Er zit ook engels volbloed in wat duidelijk te zien is en deze wordt niet echt dik. maar voller mag wel.

Mooi is ze zeker. Verder vond ik haar vacht dat het er beter uit kon zien. Maar ik ben een zeikerd Haha!

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 23:58

Ze zit ook vol looplust en wortels gaan er altijd wel in. Appels niet trouwens maar die bevatten weer suikers. (doet ze het onbewust goed )

floor01

Berichten: 3301
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:04

Wortels schijnen ook weer veel suikers in te zitten.
Zo te zien ziet ze er verder glanzend uit, dus last van maagzweren oid lijkt me neit echt waarschijnlijk.
Wij hebben een volbloedje op stal staan die sgw's loopt.
Die krijgt 's morgens 3 scheppen hoogwaardige sportbrok en 's avonds nog een keer. VErder staat ze op het land en anders krijgt ze veel ruwvoer.

ik zou even geen optie kunnen vinden voor je..behalve misschien toch iets omhoog met krachtvoer. en ik weet niet hoe je wedstrijdschema eruit ziet..maar misschien na de wedstrijd een weekje rustiger aan of zo dat ze tijd heeft om bij te eten.