Paard wordt dun. Tips???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 15:37

Ze krijgt een een pagen voor de wedstrijd rust en een week erna. Hoe langer de ritten worden hoe meer vrij ze krijgt. Ik heb met een voedingsdeskundige gesproken en zegt dat ik naar 4 kilo brok moet gaan en veel heel veel kuil.

Thijs14

Berichten: 57
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: Venlo

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:45

niet te veel slobber..
laten checken door de DA

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 18:27

Ze krijgt dat 1 tot 2x in de week niet vaak dus.

julie11
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:53

sorry ik kan je echt niet helpen

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:06

Foto's zijn helaas weg, maar is ze echt magerder aan het worden of is het dat de spieren minder ruimte innemen dan vet?
Gebruik anders regelmatig een meetlint om bij te houden hoe zwaar ze is. Of als je een weegbrug in de buurt hebt gebruik die dan.
Laat de DA eerst eens bloedprikken en kijk wat daar uitkomt.
Kijk ook eens naar een kuur om de darmen optimaal te laten werken. Kan zij nu de voedingsstoffen wel goed opnemen? Anders hebben kunstgrepen geen zin.

Veel paarden in NL zijn te dik, en veel mensen hebben snel het idee dat een paard te mager is terwijl ze dan netjes op gewicht zijn.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:13

Thijs14 schreef:
niet te veel slobber..
laten checken door de DA

Waarom niet te veel slobber, ik denk juist er goed aan te doen om mijn wat te dunne paard een paar keer p.w slobber te geven.........

Vailant

Berichten: 10
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:52

mijn paard is ook aan de dunne kant en krijgt elke dag na het rijden slobber vind hij heerlijk!! daarbij krijgt hij 4kilo sportbrok en heel veel hooi. mocht jou paard van meer voer niet aankomen is veulebrok ook een hele goede om je paard aan te laten komen neem dan 3 kilo sportbok en 1 kilo veulenbrok scheint volgens de voedingdeskunigen van pavo zeer goed te werken. een stalgenootje van mij adviseerde mij zonnebloemolie mengen met muslie werkt ook goed dus ff kijken wat bij jou paardje werkt!

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:52

Afbeelding

Hier zakte ze even weg, maar zie je wel goed dat het ook gewoon een erg rank paard is

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier even opnieuw de foto's.

Ze is al wat aangekomen met hetzelfde brok wat ik geef. Dus veel brok heeft ze niet nodig, is ook trouwens veel te zwaar verteerbaar voor een paard dat veel loopt, ze moet lichtverteerbaar voer hebben met veel vetten en kolydraten. Ze is nu aardig goed zo, niet te dun maar geen reserve nog. dat zal nog even puzzelen zijn denk ik. Foto's dat ze staat te grazen was net voor de wedstrijd.

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:57

Zo op de foto's ziet ze er super uit. Mooi op gewicht ook. Als je kijkt naar de menselijke marathonlopers zie je ook slanke, pezige lichaamen. Een langeafstandspaard heeft andere spieropbouw dan een dressuurpaard.

Dit paard is zo op de foto's echt niet mager en er zitten meer reserves op dan je denkt. Als ze dikker wordt komt ze in showconditie en dat is gewoon te dik. Het is wel het algemene beeld van hoe een gemiddeld paard eruit ziet, maar het gemiddelde paard in NL is te dik.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 22:48

Aangezien we maandag naar de kliniek moeten voor een pees scan. Gaan we meteen het een en ander navragen. ook haar vacht vind ik al een poos niet goed, veel te dof en blijft maar verharen

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:41

Ik vind haar niet erg mager.
Heb zelf een Trakehner van het ranke type, die ook vaak mager wordt genoemd.
Hij mag inderdaad wat dikker, maar is in goede conditie en, zoals tamary al zegt, heel veel paarden in NL zijn gewoon te dik.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paard wordt dun. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 22:18

Ik kom net bij de kliniek vandaan voor een peesscan. En ook maar meteen gevraagd over haar volume en haar slecht vacht (is dof en verhaard veel ) Blijkt puur te komen doordat ze in het seizoen dus veel doet en moet haar een supplement moet geven van die energy parels of zo iets. We zijn er niet diep in gegaan omdat het nu niet meer aan de orde is omdat ze een pessblesure heeft en als ze zich nu fitter voelt werkt dat averechts voor de pees. Het dun worden kan ik daardoor voorkomen en haar vacht ook dus volgend jaar/seizoen maar proberen.