magere jaarlinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 10:24

hallo, ik heb een arabiertje een jaarlingertje ruintje van een jaar oud. maar hij is zo ontzettend dun dat je zn ribben kan zien, nu er niks meer in t gras zit van voedingsstoffen voer ik m een kilo biks bij per dag en krijgt hij 2x per dag hooi,overdag loopt hij buiten en s,ávonds gaat hij naar binnen,hij is erg hard gegroeit de laatste tijd, kan het daar aan liggen en hoeveel heeft een jaarlinger nodig van biks.
Hij krijgt nog veulenbrok van pavo.

Mjetje
Berichten: 4
Geregistreerd: 14-08-06

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:27

Jaarlingers horen zowieso een beetje dun te zijn maar zo te horen is die van jou te dun. ik weet zo niet hoveel biks enzo hij dan moet hebben maar het kan komen omdat hij te snel groeit..als het nog lang zo blijft kun je bij jou in de buurt vragen of iemand dat weet en anders moet je aan een dierenarts vragen die kan je misschien wel tips geven..meer weet ik niet sorry. succes

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:58

jaarlingers horen idd wat dunner te zijn.. Van het groeien zou het prima kunnen komen!
Zou als ik jou was een mengeling maken van brok& een handje muesli.... & dat hooi lekker bij blijven voeren.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:21

Jongens, het is jaarling, geen jaarlinger, hoe kom je dr op Nagelbijten / Gniffelen
Van een jaarling mag je de ribben net kunnen zien, als je geen ribben meer ziet is hij te dik.
Als een jaarling een groeispurt heeft, kan hij wel vaker wat mager wordn, dat trekt vanzelf wel weer bij Haha!

Timmie2000

Berichten: 627
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:16

myrtheJ schreef:
jaarlingers horen idd wat dunner te zijn.. Van het groeien zou het prima kunnen komen!
Zou als ik jou was een mengeling maken van brok& een handje muesli.... & dat hooi lekker bij blijven voeren.

Hier ben ik het helemaal mee eens en die Pavo veulenbrok is een goedebrok en daar mag hij best een kilo op een dag van.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:22

Voeren doe je op het oog, niet op boekjes of tabelletjes. Wat voor de ene jaarling een goede hoeveelheid is, kan voor een andere veel te veel of veel te weinig zijn.
Als je ziet dat je jaarling dunner wordt, bijvoorbeeld door een groeispurt, dan geef je even wat meer. Als hij dan weer goed eruit ziet ga je weer wat terug in het voer.

Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 16:02

bedankt, hij heeft een enorme groeispurt gehad, dus vandaar dat hij wat aan de dunne kant is hij krijgt een 1,5 biks per dag en door zn biks zit musli gemengd, daarbij krijgt hij dan zn hooi, maar veel dikker worden doet hij niet. maar ik wacht het even af.

astritos

Berichten: 539
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Zeeland

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:24

Hoi,
Ik gaf mijn paard en dat doe ik nog steeds, wat meer voer als hij een groeispurt heeft. Hij heeft dan ook veel meer honger, valt echt bijna aan op zijn eten dan.
En als de spurt over is geef ik hem weer wat minder. Op het oog dus en natuurlijk op gevoel en waarneming.
Groetjes astrid. Ach gut

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:43

Misschien heeft je jaarling wel wormen! Hoef je niet raar van op te kijken en ook niet voor te schamen want die van jou loopt ook in het land. TIJDIG ontwormen ben je zeker van je zaak dat het ETEN van je veulen niet wordt gegeten door de wormen in de darmen. Mocht ie inderdaad wormen hebben (kan je zien als je hem 1,5 dag op stal laat staan en de drollen controleert) dan moet je hem binnen een week even WEER ontwormen.
Liever voorkomen dan genezen. (bij wormen al helemaal moeilijk te genezen)
succes

Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 19:57

hij wordt om de 2 maanden ontwormt en is pas nog gedaan, dat hou ik altijd netjes bij

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:37

Onbeperkt hooi voeren, goede kwaliteit, liefst eerste snede. Verder veulenbrok blijven voeren. Mijn veulen van 5 1/2 maand krijgt al 2 kilo per dag, dus zou het toch gezien jouw verhaal wat gaan opvoeren. Probeer het wel over de dag te verdelen, om de darmen een beetje te ontlasten. Verder is slobber ook goed of bietenpulp weken. Een beetje lijnzaadolie over het voer wil ook wel helpen.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:26

jaarlingen kunnen heel goed wormen hebben, zelfs al ontworm je netjes op tijd Ja
het is bewezen dat veel veulens resistent zijn geworden voor Ivermectine
vorig jaar kwamen er van mijn mini veulen zeker 30 grote dikke witte spoelwormen af Nagelbijten / Gniffelen
en dat, terwijl ik altijd netjes op tijd ontworm, alleen gebruikte ik niet het juiste middel (ik wist niet dat veulens resistent kunnen zijn voor ivermectine Bloos )
geef hem eens Pyrantel en na 2 weken een Equest
het kan iig geen kwaad, en wie weet wat je te zien krijgt Haha!

Anoniem

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:45

Wij hebben ook een Arabiertje gehad van 1 destijds die ook ontzettend mager was. Stond op een wei met niet superveel gras, maar toen voor haar in der eentje behoorlijk wat. Ze kreeg dagelijks 1 kg biks erbij. Hielp simpelweg niet.
Maand later werd ze met een andere jaarling gezet op een land met veeel gras, daarnaast hooi; Ze was in no time op gewicht Knipoog
Als aanvulling kwamen we altijd een schep biks 'brengen' .
En uiteraard: Ontwormen!

yostrasammer

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: magere jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:24

veulenopfokbrok geven dit kan je tot drie jaar door voeren.
ik voer mijn jaar ook brok en hooi bij.