voedingsadvies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deborahke

Berichten: 247
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: belgie

voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 11:37

hey,

over enkele maanden heb ik een jonge draversmerrie gekocht van 3 jaar oud,uiteraard niet in training Knipoog
toen ik haar net had gekocht op de stal waar ze momenteel nog staat werd ze 2 maal per dag gevoederd 2 van die plastieken scheppen (winter) kan even niet op het merk komen van het eten Clown toen was het winter ondertussen staat ze nu zo'n 3 maanden op de wei 24/24 en word niet bijgevoederd.( word momenteel niet bereden of gelongeert)

nu gaat ze 1 september naar een andere pensionstal waar we onze eigen weide hebben voor haar ( staat momenteel weinig gras op) en mogen we ook het eten zelf kiezen en hooi onbeperkt
maar het probleem is dat ik niet weet welk eten ik het best voor haar zal gaan nemen ze zal uiteraard wel bereden worden en gelongeert Knipoog

hoe kan ik ook het beste terug over schakelen op het eten ?
en wat kan ik haar het beste geven?

voor mijn vorige paard nam ik altijd pavo en mijn paard nu kreeg een soort van mix dus ik weet het echt niet meer wat ik haar kan geven

Lief_katje
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-05-06

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:48

Het belangrijkste in het begin is om het langzaam aan op te voeren. Haar hele stelsel van binnen weer te laten wennen aan brok.
Maar als allereerste zul je specifieker moeten nadenen over wat je wilt gaan doen met dr.. (Zodat je niet telkens van voer hoeft te wisselen)
Als je alleen recreatief een paar keer per week een uurtje gaat rijden dan zou dit wel eens een voer-schema kunnen zijn voor dr: (vanuitgaande dat ze dus op onbeperkt hooi staat)
-Smorgens een 3/4 schep Havens
BASIS-Sportbrok
Algemene "non-heating" onderhouds- en conditiebrok voor lichte/middelzware prestaties. 11.0 MJ. Basis-Sportbrok bevat naast voloende energie ook alle noodzakelijke vitamines, mineralen en sporenelementen voor een perfekte konditie. Goede smakelijkheid en prima opname.
Basis-Sportbrok is ook zeer goed in te passen in een manege-rantsoen.
-Savonds 3/4 schep Havens (basis sportbrok)
Als extra toevoeging zou je ervoor kunnen kiezen om er Muesli bij te voeren zelf ben ik een enorme fan van de Reform Kruiden muesli van Havens welbekend als de groene dierenarst voor meer info:
http://www.paardenvoeders.nl/page11.html

Mocht je dus echt aan het werk willen met haar onder het zadel straks kun je van de basis geleidelijk aan overschakelen naar de HAVENS Derby-Compactbrok
Lichtverteerbare en eiwit-arme graan-sportbrok (biks) voor paarden in (top)sport (zéér laag eiwit-gehalte; uitsluitend uit granen en lijnzaadmeel). Energie-niveau = 13.0 MJ.
HAVENS Derby-Compact heeft een zeer luxe samenstelling, waaraan een speciale gistcultuur is toegevoegd. Het bevat o.a. veel granen, is lichtverteerbaar en ook qua vitaminering (Vit B, Vit E) zeer geconcentreerd. Daardoor worden spierstofwisseling en vertering gestimuleerd.

HAVENS Derby-Compactbrok zorgt voor een droger beenwerk (het zg. "beter opdrogen"). Spieren worden elastischer, waardoor het paard beter zal presteren.

De situatie die jij dus omschrijft zou ik het als het bovenstaande aanpakken. Het staat er wel heel erg zwart-wit geschetst nu, maar in grote lijnen kun je dit wel hanteren.

deborahke

Berichten: 247
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: belgie

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 13:05

ik weet niet direct een verdeler zijn van havens brokken, heb ook gezien dat ze bij aveve verschillende voeding hebben enzo

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:09

Ik zou een mail sturen naar Pavo (daar heb je al ervaring mee) en naar nog een andere paardenvoederfabrikant, Havens bijvoorbeeld. Daar werken mensen die écht verstand hebben van paardenvoer (zij produceren het tenslotte) en zij zullen je dus ook een goed advies kunnen geven. Mijn ervaringen ermee zijn erg positief in ieder geval.

deborahke

Berichten: 247
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: belgie

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 13:33

Maar wat is nu het verschil met pavo en havens enzo... owja ik weet de naam van haar vorige eten weer ( mijten)

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:36

Kijk eens op de websites, daar staat precies wat er in per voersoort voor voedingsstoffen inzitten. Zo kun je vergelijken.

deborahke

Berichten: 247
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: belgie

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:17

Mijten GERSTE MIX

Is een smakelijke mengeling voor jonge en opgroeiende paarden, drachtige merries en recreatiepaarden.

Is bijzonder geschikt voor zenuwachtige paarden met een hevig temperament.

Is een volledig voeder dat wordt gevoederd naast kwaliteitsruwvoeder.
Naarmate het paard hogere arbeidsprestaties moet verrichten zal er minder ruwvoeder en meer krachtvoeder worden verstrekt.


GERSTE MIX

Klik op foto voor vergroting

Bevat alle nodige voedingselementen, vitamines, en mineralen om aan de behoefte van het paard te voldoen.


Gebruik
Wordt verstrekt tegen 0,6 à 0,8 kg per 100 kg levend gewicht
Verminderd met 100 à 200 gr/100 kg LG bij lichte arbeid
Vermeerderd met 100 à 200 gr/100 kg LG bij zware arbeid.


Verpakking
25 kg (recycleerbare verpakking)

Gehaltes
Ruw eiwit
12 %

Ruw vet
4 %

Ruwe as
7 %

Ruwe celstof
12 %

Vitamine A
15.000 IE/kg

Vitamine D3
3.000 IE/kg

Vitamine E
50 mg/kg

Vitamine K3
0,5 mg/kg

Vitamine C
15 mg/kg

Vitamine B1
1 mg/kg

Vitamine B2
4,5 mg/kg

Vitamine B3
10 mg/kg

Vitamine B6
2 mg/kg

Vitamine B12
0,1 mg/kg

Vitamine PP
20 mg/kg

Biotine
0,12 mg/kg

Choline
250 mg/kg

deborahke

Berichten: 247
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: belgie

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:18

dit is de waarde van de mijten gerstemix

Lief_katje
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-05-06

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:39

Wat mij in het bijzonder opvalt is dit zinnetje:
Citaat:
Naarmate het paard hogere arbeidsprestaties moet verrichten zal er minder ruwvoeder en meer krachtvoeder worden verstrekt.

+ dat er nog best wat eiwitten in zitten...

deborahke

Berichten: 247
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: belgie

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:41

mja ik begrijp er niets van hoor... ik weet het echt niet wat het beste is
maar het zal waarscheinlijk de keuze worden tussen aveve paardenvoeder,mijten of pavo of cavalor

Anoniem

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:43

Nouja, van heel veel hooi krijgen paarden al gauw een bollere buik, niet zozeer omdat het vet is; Maar echt handig met een sportpaard is het niet, de één zegt dat het geen kwaad kan, weer de ander zegt dat het paard veel meer gewicht moet 'meeslepen' .
En meer krachtvoer denk ik om de energie uit te halen, maar goed..

Lief_katje
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-05-06

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:00

Niet zozeer een gewicht meeslepen, maar dat gaat om uiterlijk..
Maar als jij jouw paard maar een paar keer per week wilt gaan rijden en wellicht hier en daar een wedstrijdje meepikken.. is op onbepert hooi helemaal niet verkeerd.
Een buikje kun je er zo aftrainen.. En als je dus ziet dat je paard erg "dikker" wordt (en je je hier om een hele rare reden aan stoort) kun je ook de overstap maken naar minder voedend hooi (waar dus minder in zit en het als tijdverdrijf dient)
Maar een ieder paard is anders natuurlijk..

ElCamino

Berichten: 8945
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:04

Daarbij is er nog geen enkel paard doodgegaan aan gewone basisonderhoudsbrokken van welk merk dan ook.
Als de gewone voedingsstoffen erin zitten en ze krijgt gewoon haar hooi is daar ook niets mis mee hoor.

deborahke

Berichten: 247
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: belgie

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 15:14

iemand ervaring met mijten gerstemix ?
neen dat bedoel ik ook niet elcamino
het gaat mij er gewoon om dat ik niet weet te kiezen welk eten ik moet nemen pavo,mijten of aveve voeding ?

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:27

Ik denk dat het merk niet zoveel uitmaakt. Misschien handig om te kijken welk voer er bij jou in de buurt verkocht wordt?

Als je je afvraagt wàt je je paard precies moet voeren, dus welke brok of welke granen en hoeveel, daarvoor zou ik dus een mail naar de voederfabriekanten sturen.

Lief_katje
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-05-06

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:33

Maar als je naar de merken kijkt is er een verschil in wat er inverwerkt wordt zeg maar.
En dan zul je toch eerst moeten weten wat je met je paard wilt doen in de nabije toekomst.
Dan kun je ook afwegen van welke merk je welke soort neemt..
Het is wel makkelijk om 3 merken te noemen en daar 1 vanuit te kiezen. Als je dan toch het beste wilt voor je paard kun je beter goed uitpluizen.....

deborahke

Berichten: 247
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: belgie

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 15:47

wel ze is 3 jaar dus ga met haar nu aan het werk gaan, longeren en zo'n 3 a 4 keer per week rijden
geen wedstrijden of heel zwaar sport Knipoog

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:03

Kee, ga ik nog even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Een aantal fabrikanten gebruiken chemische anti-oxidanten. Over het wel of niet schadelijk zijn verschillen de meningen. Wel is duidelijk dat als het niet voor humane consumptie geschikt is (Ethoxiquine in dit geval), het voor dieren ook niet gebruikt zou moeten worden. Dat is mijn mening tenminste.

Dit gaat dus over BHT, BHA en Ethoxiquine.
Van deze 3 E-nummers is Ethoxiquine voor humane consumptie verboden. De andere 2 kun je dus ook terugvinden in je eigen eten...
E 320: Butylhydroxyanisol (BHA)
E 321: Butylhydroxytolueen (BHT)
E 324: Ethoxiquine

Fabrikanten die deze stoffen niet gebruiken zijn:
Mijten
Dodson en Horrel
St Hippolith
Euquisanum
Treurniet
Van Cooten

Merken die deze stoffen wel gebruiken met daarachter de gebruikte stof
Cavalor: E 321 & E 324
Hartog: E 321 & E 324 (niet de lucerne, wel in de mengelingen zoals in de granenmixen, slobber en de muesli de anti-oxidant BHT/Ethoxyquine. )
Equiral: E 321
Fyto Horsecare: E 321
Havens: E 320 & E 321
HippoStar: muesli, reform granenmix, powermix en slobber wordt gebruik
gemaakt van een klein beetje BHA- BHT (E 320 & E 321 dus)
Pavo: E 321

In dit lijstje zijn Hartog en Cavalor de enige die Ethoxiquine gebruiken, dit is voor mij een reden om deze merken absoluut niet te voeren.

(met dank aan Djilan Vork )

deborahke

Berichten: 247
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: belgie

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 16:11

dus mijten is goed of niet ?

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:34

Jep Vork

Anoniem

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:51

Ja, maar BHA en BHT moet je jarenlang brok/muesli voeren met dat erin, wil het de lever aantasten of huidproblemen of iets veroorzaken.
Ik snap die onzekerheid, en als je de keuze hebt doe het niet, nadeel vind ik alleen dat't voer minder lang houdbaar is; mijn dikkiedik krijgt maar een handje per dag Haha!

Anoniem

Re: voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:52

Maargoed. Gaat nu echt om een voerschema natuurlijk. Clown