Te dik maar niet minder voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25459
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 11:45

Mijn pony is al een tijdje niet netjes op gewicht. Ik heb al een keer een topic geplaatst dat hij steeds óf te dun was óf te dik. Nu blijft hij wel op 1 gewicht maar dat is nu dus te dik.

Het probleem is dat hij voor het werk dat hij doet echt de hoeveelheid voer nodig heeft die hij krijgt.

Hij krijgt dit:
's Ochtends: 3/4 biks + 1/4 haver + hooi
's Middags: 3/4 biks + 1/4 haver
's Avonds: 3/4 biks + 1/4 haver + Hooi

Ook krijgt hij na het werk een handje muesli met vitamine E + Selenium en neutradex. eerst kreeg hij gewoon een schep muesli en appels, maar dat heb ik maar terug gevoerd naar een handje.

Dit doen we per week aan werk:
Maandag: 10 minuten instappen op het harde, 60 minuten dressuurles, uitstappen op het harde.
Dinsdag: 10 minuten instappen op het harde, 60 minuten dressuurles, uitstappen op het harde.
Woensdag: 30 tot 45 minuten longeren aan de pessoa, soms met balkjes erbij
Donderdag: 10 minuten instappen op het harde, 60 minuten les vooral voor de ontspanning,
uitstappen op het harde.

Vrijdag: 30 tot 45 minuten longeren aan de pessoa, soms met balkjes
Zaterdag: 10 minuten instappen op het harde, 60 minuten dressuurles, uitstappen op het harde.
Zondag: Minstens half uur stappen aan de hand, of losgooien

Hij heeft wel veel spieren maar zijn buik is echt gewoon te dik. Iemand nog een iedee wat ik hieraan kan doen?

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:52

ik zou s'middags is alleen hooi gaan geven ipv de biks en haver. Laat de handjes muesli ook zitten na het rijden. Neem aan dat je dat handje geeft om te belonen na het werk. Geef bv een appeltje om het toch als beloning te zien.

MyWishMax

Berichten: 25459
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 11:54

smit_ilse schreef:
ik zou s'middags is alleen hooi gaan geven ipv de biks en haver. Laat de handjes muesli ook zitten na het rijden. Neem aan dat je dat handje geeft om te belonen na het werk. Geef bv een appeltje om het toch als beloning te zien.


Hij kan tussen de middag niet minder voer, dit heeft hij nodig om de lessen vl te houden. Het handje muesli geef is om zijn medicijnen te geven, dat staat er ook Lachen

Anoniem

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:31

Als mensen te dik zijn is dat omdat ze meer eten dan dat ze verbranden.
Bij paarden ook lijkt me.

Persoonlijk vind ik dit veel voer voor een pony.
Dit kreeg mijn paard niet eens toen hij M sprong of Z dressuurde

MyWishMax

Berichten: 25459
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 12:53

runningkawa schreef:
Als mensen te dik zijn is dat omdat ze meer eten dan dat ze verbranden.
Bij paarden ook lijkt me.

Persoonlijk vind ik dit veel voer voor een pony.
Dit kreeg mijn paard niet eens toen hij M sprong of Z dressuurde



Wat lijkt jou beter dan om te voeren? Bij ons op stal is hij juist 1 van de pony's met het minste voer Knipoog Maar hij reageert er heel sterk op als hij minder voer krijgt, dan is hij veel sneller moe en heeft veel minder energie.. Is er misschien een supplement wat ik hem bij kan voeren waar jij wat van afweet?

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:00

Als je dressuurt zou ik eens gaan kijken voor een vetrijker rantsoen, van pavo bijvoorbeeld heb je allemaal van dat gespecialeerde spul.
Met vetten zorgen voor langzaam vrijkomende energie, dus hij wordt er niet heet van, maar kan het werk makkelijk lang volhouden. Kijk maar eens op de website van PAVO, daar staat vanalles uitgelegd daarover. Ook op de site van havens en andere voerleveranciers hebben ze speciale mengsels. Dan kun je minder voeren maar wel evenveel blijven rijden, en zal ie ook gaan afvallen.

MyWishMax

Berichten: 25459
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 17:06

Hij mag van mij wel heet worden hoor Knipoog

Het probleem is dat ze bij ons gewoon het biks krijgen wat elk paard op de manege krijgt, weet dus ook niet wat het is. Of we moeten zelf tonnen muesli voor de box zetten maar vrees dat dat te duur wordt.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:15

En zou je die medicijnen niet bij het avondeten kunnen stoppen? Dit scheelt dan alweer een handje per dag. Zoals al eerder geschreven vind ik dit ook vrij veel voer op een dag. Ga is uitzoeken wat voor merk voer hij krijgt en ga daar is mee verder uitzoeken wat beter bij hem past. Wie weet krijgt hij nu gewoon een basis brok en past het beter als hij een sportbrok krijgt.

MyWishMax

Berichten: 25459
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 10:46

Nee, hij krijgt er ook iets bij(weet niet heo het heet, maar van de DA) en dat moet ná het rijden. Ze krijgen tussen 5 uur en half 6 hun avond eten en ik heb les van 6 tot 7. En 5 van de 10 keer ben ik op tijd en krijgt hij laat eten dus eet hij na zijn les, maar de andere 5 keer heeft hij al gegeten.. Dat is dus geen optie.

Ik ga inderdaad uitzoeken wat voor brok hij krijgt,.

Anoniem

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:48

Ik vind het wel veel biks, alstie al te dik is. Tis dus 3/4 x 3 aan biks.. Kun je het niet proberen eens af te bouwen naar bijv. 3 x een 1/2 desnoods?
Of gewoon eens ander voer proberen, ik sluit me zeker bij de bovenstaande tip aan van mrietjesueel!
En je moet natuurlijk niet kijken naar 'hij krijgt nog het minste van stal' , maar naar je paard zelf. En voor hem is het blijkbaar teveel, want Runningkawa al 'wijs' zei. Knipoog

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:50

In biks zitten ook allerlei stoffen die een paard kan gaan opslaan.

Anoniem

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:51

Oja; Want jij zei dattie dus niet goed reageer op minder voer, maar heb je dat ook wel eens geprobeert voor die medicijnen die hij bij dat handje muesli krijgt? Want die handjes zijn wel extra, in die zin zou je dus ook minder biks kunnen geven dan, krijgt hij evenveel; in kilo's voer uitgedrukt dan.

Anoniem

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:53

mijn zogende merrie van 20 (paard!) krijgt niet eens zoveel biks en haver, dus daar zou ik in gaan snijden.
heb je geen mogelijkheid tot buitenrijden? in ieder geval 1 keer in de week een flinke lange buitenrit helpt ook meer vet te verbranden dan een half uur longeren.

Butter
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:53

Waarom krijgt hij neutradex?

Ik zou gaan voor een halve biks en een plak hooi extra. Of nog meer beweging, twee keer per dag een uur lopen is voor een paard echt niet veel hoor.

MyWishMax

Berichten: 25459
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 12:02

Hj krijgt neutradex omdat hij last heeft gehad van verzuring en op aanraden van de DA moest ik dit even geven tot de fles op is.
Ik dacht juist altijd dat ze van hooi dikker worden.

Nog meer beweging kan niet, ik ga maandag weer naar school (HBO) en dan red ik dat niet.

Buitenrit kan hier niet, wij zitten midden in een woonwijk. Wel hebben we van de zomer bijna elke dag over de akkers gecrosst.

Anoniem

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:26

doe eens een recente foto van hoe dik hij is.

MyWishMax

Berichten: 25459
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te dik maar niet minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 14:26

hmm even zoeken Knipoog

Afbeelding Van de keuring, stond ook te vet op zijn keuringsrapport

Hoewel het hier minder lijkt omdat hij loopt..