Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:19

Lijnzaad heeft geloof ik niet dezelfde werking als Sandclear hoor Verward

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:39

Nee precies, dat was ook mijn reaktie maar het staat wel op de site van homeovet! Ik wacht even hun reaktie af.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:24

geen idee narco, waarom zou ik het nat maken? Lachen

schimmelig, nóg een keer de kwoot:
Pellie schreef:
misschien overbodig maar ik zet mijn reactie nog maar een keer neer
Citaat:
sandclear koop ik in vaste vorm, als het merknaam Linosan, dit is een natuurlijke/pure vorm van sandclear (gele lijnzaad) en strooi je zo over het voer. (te koop bij o.a. www.homeovet.nl)

dus wat cassidy zegt; hierboven staat het antwoord. alleen de gele lijnzaad is geschikt als vervanger voor sandclear. de andere, donkere variant kent deze werking niet.

géle lijnzaad en niet de donkere!!

tekst van de paardenshop.nl
Citaat:
LinoSan: zandeten, zandkoliek linoSan een speciaal geteelde en gepattenteerde lijnzaad-soort (Linola). Deze goudgele gezuiverde en biologisch geteelde lijnzaden bevatten geen blauwzuur; u hoeft deze dus niet te koken! LinoSan is een bijzonder werkzaam product bij; slecht verteren van voedsel, verstoorde darmwerking,matige conditie. Maar de belangrijkste eigenschap van geel lijnzaad is het vermogen om zand uit de darm af te voeren. Linosan helpt paarden die zand eten en koliekgevoelig zijn aan een optimale schone en goed werkende darm.


en voor de mens -> klik dus als je moeilijk kan poepen, aan de linosan! Haha!

oh ja en voor wie zomerdag helemaal wat onkosten wil uitsparen, voer je paard kleefkruid, natuurlijkere zand-weg kan je niet hebben! Lachen

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:34

Pellie schreef:
geen idee narco, waarom zou ik het nat maken? Lachen

schimmelig, nóg een keer de kwoot:
sandclear koop ik in vaste vorm, als het merknaam Linosan, dit is een natuurlijke/pure vorm van sandclear (gele lijnzaad) en strooi je zo over het voer. (te koop bij o.a. www.homeovet.nl)

dus wat cassidy zegt; hierboven staat het antwoord. alleen de gele lijnzaad is geschikt als vervanger voor sandclear. de andere, donkere variant kent deze werking niet.

géle lijnzaad en niet de donkere!!

tekst van de paardenshop.nl
LinoSan: zandeten, zandkoliek linoSan een speciaal geteelde en gepattenteerde lijnzaad-soort (Linola). Deze goudgele gezuiverde en biologisch geteelde lijnzaden bevatten geen blauwzuur; u hoeft deze dus niet te koken! LinoSan is een bijzonder werkzaam product bij; slecht verteren van voedsel, verstoorde darmwerking,matige conditie. Maar de belangrijkste eigenschap van geel lijnzaad is het vermogen om zand uit de darm af te voeren. Linosan helpt paarden die zand eten en koliekgevoelig zijn aan een optimale schone en goed werkende darm.



oh ja en voor wie zomerdag helemaal wat onkosten wil uitsparen, voer je paard kleefkruid, natuurlijkere zand-weg kan je niet hebben! Lachen
[/quote]
Wat bedoel je precies met; Waarom zou ik het natmaken? Daar heb ik toch niets over gezegd.
En de andere info. over de gele lijnzaad heb ik gelezen maar dat wil dan nog niets zeggen. Er zijn ook DA die vertellen dat de bruine lijnzaad precies hetzelfde werkt als de sandclear en dat is ook niet waar.
Ik zou overigens wel heeeeel blij zijn als ik kan overgaan op die gele lijnzaad dat scheelt me zo veel geld iedere maand Haha!
Hoeveel doe jij per dag over het voer geven?
Over kleefkruid heb ik nooit iets gelezen dat dat zand af zou voeren. Kan ik dat ergens op een site opzoeken?

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:11

Ik heb de Paardendrogist en Homeovet gemaild. Voor diegene die het interesseert de antwoorden.
De PD; Wij verkopen geen Linosan.We verkopen wel ''normaal'' gedroogd lijnzaad, maar raden aan om aan paarden die zand eten Sand Clear of Sand Gard te geven. Deze producten bevatten psylliumvezels waarvan bewezen is dat ze de darmwerking verbeteren.
Homeovet; Linola is een speciaal geteeld Ras geel Lijnzaad.
Dit Lijnzaad bevat geen blauwzuur , daardoor behoeft deze niet gekookt te
worde zoals bij bruin Lijnzaad.

Het voordeel van dit produkt ten op zichte van het andere Lijnzaad is dat de
slijmvormende werking pas opgang komt na de maag.
Bij het koken van bruin Lijnzaad gebeurt dit reeds bij het koken en wordt
het gevormde slijm grotendeels door de maag verteert.
Het gevaar van zandkoliek rust in de darm !

Physilium en Linola hebben beide een slijmvormende werking in de darm.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:14

Goed. Potjes met daarop Sandclear vind ikzelf duidelijker. Zijn de eigenschappen van 'geel lijnzaad en de zandverwijderende werking daarvan' bewezen? Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:28

Citaat:
als je het nat maakt wordt het dan ook zo kleverig dat er zand aan zou kunnen blijven plakken?

oooh sorry narco, ik dacht dat dit een vraag was, en omdat ik het gebruik dacht ik, laat ik eens antwoorden Lachen

heb je dan ook even gezocht wat physilium is?? Pling dat is dus gewoon kleefkruid. maar voor wie van potjes en wetenschap houdt is dat het beste om te kopen inderdaad.

dat de paardendrogist zegt dat de werking van kleefkruid bewezen is, is mooi maar vind je dat zo belangrijk? als je dan echt een bewijs wilt hebben zou ik met die tekst geen genoegen nemen hoor, ze kunnen wel meer zeggen!!

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:35

@ Pellie: Als zoiets op een etiket staat in NL, moet dat bewezen zijn. Daar is een speciale wet voor Lachen
Helaas kan iedereen zomaar van alles roepen, daar komen geen etiketjes aan te pas.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:55

nou dan kunnen jullie het etiket van linosan ook wel als bewijs accepteren Knipoog

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:15

Zal binnenkort eens op de achterkant van zo'n pot kijken, want zelf heb ik ze niet in het assortiment Lachen Nagelbijten / Gniffelen

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:31

@ Schimmelig; Ik ben ook erg benieuwd wat er op de achterkant van de pot gele lijnzaad staat! Zou je ook even kunnen vertellen wat er over de dosering staat?

Ik moet er maar vanuit gaan dat de werking van o.a. Sandclear bewezen is. Ik neem aan dat mij DA ook geen fabeltjes zit te vertellen?! En ik denk als het niet zou werken dat mijn paardje dan allang zandkoliek zou hebben gehad (ff afkloppen).

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:41

Pellie schreef:
Citaat:
als je het nat maakt wordt het dan ook zo kleverig dat er zand aan zou kunnen blijven plakken?

oooh sorry narco, ik dacht dat dit een vraag was, en omdat ik het gebruik dacht ik, laat ik eens antwoorden Lachen


O ja, dat vroeg ik inderdaad! Maar ik bedoelde meer of je de gele lijnzaad wel eens nat hebt gemaakt om te kijken of het inderdaad een kleverige massa wordt! Dat doet o.a. Sandclear wel.

Om even op dat kleefkruid terug te komen! I heb notabene vorige week nog heel veel kleefkruid uit de tuin gehaald.........en in de kliko gegooid. Had ik dus niet moeten doen
Verward

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:28

ooh dat is idd erg zonde!! ik had van de winter een zak gedroogde kleefkruid gekocht en was erg blij toen ik het dit voorjaar overal in mijn tuin zag groeien. ze hebben dus de hele zomer elke dag een flinke pluk gehad. wel bijzonder dat het bij jou nog groeide, hier was alles al uitgebloeid en foetsie. Verdrietig

Citaat:
etiket linosan in het kort:
speciaal geteelde en gepatenteerde lijnzaadsoort (linola) bevat geen blauwzuur, hoeft niet gekookt te worden. wordt gebruikt bij; slecht verteren van voedsel, verstoorde darmwerking met matige conditie. helpt paarden die zand eten en koliekgevoelig zijn aan een optimaal schone en goed werkende darm. draagt bij een een goede conditie en glanzende vacht.

natuurlijk aanwezige vitamines: B1, B2, biotine en lécitine.
gebruik: 4 á 5 volle maatschepjes dagelijks over het voer.

ruw vet: 31%
ruw eiwit: 15%
ruw vezel: 18.5%
vochtgehalte: 4.8%

de schepjes zijn ongeveer ter grote van een desertlepel.

ik heb dat idd niet geprobeerd, ik wacht op mijn nieuwe emmer en dan zal ik dat eens doen.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:57

Bedankt voor het opzoeken!
Geef jij het je paard dagelijks? Of in een kuur net als Sandclear?

Dat kleefkruid groeide bij mij onder de Hortensia's op een donker plekje, vandaar misschien Knipoog Wist trouwens ook niet dat ze dat lekker vinden?!

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:58

Ik heb het trouwens vanmorgen besteld en ga het ook eens proberen!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:28

dank je, geen moeite hoor Lachen
ik geef het elke dag, omdat ze hier weinig weide hebben en ook in de bak lopen en een zandpaddockje hebben waar ik hooi voer. weliswaar in netten maar ze knabbelen ook van de grond. ik wil het risico gewoon zoveel mogelijk vermijden. en ze vinden het lekker. volgens mij kunnen wij het ook gerust eten, ik vind het ook wel lekker ruiken Lachen

over het kleefkruid, toen gam nog in pension stond moesten we door een bosje naar de wei lopen. hier liet ik hem altijd zelf zijn dingetjes opzoeken, favo van hem was toch ook de kleefkruid als dit groeide. des te leuker was het om er achter te komen dat het ook nog eens deze werking had. Ja

bij jordenshippo.nl kun je nog meer kruiden vinden, die je zelf eventueel ook kunt plukken voor je paard.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:15

Die van mij at ook zijn voer niet met opkikker erin.
Die is er ook erg kieskeurig in.

De druppels zou ik ook gewoon rechstreeks via spuitje in mond inbrengen.
Dat werkt echt het beste.. Misschien als je dat al verandert dat hij dan wel zijn voer gaat eten. Met alleen de opkikker erin.

moonsking
Berichten: 34
Geregistreerd: 19-03-02

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:12

ik meng het met appelmoes, werkt prima. vaak zijn de suplementen wat bitter namelijk. succes!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:56

mijn paard houdt ook niet van losse poedertjes door het voer en at het dan ook niet als ik het zo op zijn brok deed. ik voer het nu samen met zemelen of slobber of maak de brok nat en roer het er dan doorheen.

Anoniem

Re: Mijn paard eet zijn voer niet meer ivm suppelementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:57

Lief_katje schreef:
Het is echt in samenwerking met de dierenarts en de PD.. Geef dit niet omdat ik het leuk vind.. dan had hij wel een lekkere extra liksteen gehad ofzo..
Maar hij heeft het allemaal nodig.. *helaas*


ik wil niet bot doen maar ik denk dat de portemonnee van de DA en de PD het meest gebaat zijn bij al die "piaffepoeiers" die je paard terecht niet wil niet eten Bloos