help!! wat voeren jullie je shetlander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 11:49

ik heb een shetlander die van bix gelijk achterop der hoefjes staat! maar ik wil haar niet zomaar niks meer geven in de winter dat lijkt me ook niet helemaal ok. nou heb ik geen enkel idee wat ik haar wel moet geven.. misschien hebben jullie wat tips? ( wortels brood en appels krijgt ze al) slobber en meusli is alleen maar erger...

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:07

die van mijn krijgt alleen maar hooi en een handje brok of muesli voor de vitamientjes.
krachtvoer is alleen nodig als ze hard moeten werken en het alleen op hooi niet redden.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:41

Ja, die van mij krijgt ook alleen maar hooi of gras en af en toe wat muesli met een zandkuurtje!

Anoniem

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:59

Hier krijgen ze 24/7 weidegang; af en toe een slobbertje/appeltje. That's it.
Worden veel te dik joh.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:56

Misschien zijn aurakoeken een idee daar zit alles in wat ze nodig hebben aan vitamine en andere stoffen. Maar er zit iets in waar ze druk van worden.

Fammiie_x

Berichten: 3008
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Delft

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:59

Gewoon 1 klein handje bix, en ze staat dan op een klein stukje van een weiland van 12 tot 4 of half6. En dan daarna als ik alles met der gedaan heb soms een appeltje of peentje (als er weer muslie is krijgt ze muslie Knipoog

Josjeee
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-12-05

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:18

Je hoeft shetlanders niet extra bij te voeren(mits ze in training zijn)

Als je zorgt dat ze altijd hooi/kuil/gras hebben is het eigenlijk al goed. Miss aventoe een handje bix, maar dat is niet eens noodzakelijk.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:22

Mmm dan heb ik een vraag ook over shet voedig: Mijn shet jaarling staat 24/7 op een kaal land maar nu is hij in 3 weken een beetje mager geworden...wat kan ik hem voeren om weer wat dikker te worden? Hij krijgt verder niks bijgevoerd.

Ik heb ook ergens van die pavo repen oid voor de vitamines gezien is dat handig om aan een shet te voeren?

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:36

Sappos schreef:
Mmm dan heb ik een vraag ook over shet voedig: Mijn shet jaarling staat 24/7 op een kaal land maar nu is hij in 3 weken een beetje mager geworden...wat kan ik hem voeren om weer wat dikker te worden? Hij krijgt verder niks bijgevoerd.

Ik heb ook ergens van die pavo repen oid voor de vitamines gezien is dat handig om aan een shet te voeren?

Die pavo repen dat zijn de summerfit koeken. die kan je inderdaad geven. een halve hebben ze genoeg aan.
voor de rest zou ik jouw pony veel hooi geven. vooral als het landje helemaal kaal is.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:30

Sappos schreef:
Mmm dan heb ik een vraag ook over shet voedig: Mijn shet jaarling staat 24/7 op een kaal land maar nu is hij in 3 weken een beetje mager geworden...wat kan ik hem voeren om weer wat dikker te worden? Hij krijgt verder niks bijgevoerd.

Ik heb ook ergens van die pavo repen oid voor de vitamines gezien is dat handig om aan een shet te voeren?


Als je jaarling mager begint te worden kan je ze het beste veulenbrok gegeven daar zit echt alles in wat ze nodig hebben.

De summerfit of aurakoeken zit iets in waar ze dikker van worden. Daarom zijn die koeken er ook voor pony's die snel dik worden.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:09

Mijn stuiter merrie krijgt op het moment merriebrok. Ze kan wat extra vet op haar billen wel gebruiken omdat ze flink in de groei is, maar van een sportbrok gaan we 'een beetje hard'. Als ze straks uitgegroeit is gaat zij hoogst waasrchijnlijk over op de Aurakoeken.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:26

Mijn shet krijgt 1 keer per dag een halve PAVO koek. Verder staat hij heel erg schraal omdat hij al vaker bevangen is geweest. Ik voer hem verder iets oud hooi bij.

Bij een shet die niet hoeft te werken moet je echt niet veel voeren. Zo zijn zo bevangen en als ze dat eenmaal zijn geweest blijven ze er erg gevoelig voor. Voorgaande jaren gaf ik allemaal extra kruiden en toevoegingen. Elke keer was mijn shet toch weer licht bevangen en had heel veel last van zomerexceem. Dit jaar ben ik overal mee gestopt alleen bovenstaande en nu gaat het super!!!

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:49

je kan inplaat van muslie en brok ook zemeln geven. zitten niet veel voedingswaarden in zetten de darmen goed aan het werk. ze worden er niet heet van en ze worden er niet dik van. en het geeft ze een vol gevoel. en verder veel hooi geven.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:06

Mijn 'sport'shet krijgt in de zomer alleen maar 's avonds een beetje hooi, overdag staat hij op een kaal land met gras wat alleen maar als bezigheidstherapie werkt want voedingswaarde zit er niet in. Biks krijgt hij niet, af en toe een handje als beloning en omdat het zo lekker is, en dat is dan Ponybrok van Subli.
Bas wordt veel gereden,gelongeerd, loopt eens in de zoveel tijd wedstrijden en krijgt dus niet veel bij.
In de winter krijgt hij een half Pavo-koekje per dag en wat meer hooi, omdat ze dan niet op het land maar in de bak staan. Zo eens in de zoveel tijd een vitaminespuit erbij..
Hij doet het er prima op en moet absoluut niet meer hebben, hij is nou in een mooie conditie en is lekker actief

Debbyy
Berichten: 266
Geregistreerd: 10-03-06

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:11

gewoon hooi krijgt die en af en toe muesli

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:25

al 45 jaar jang 24/7 weidegang en in de winter soms wat hooi (vaak staat er nog genoeg op het land). Daarnaast krijgen ze nog wat afval als appels brood en sla. Verder krijgt de fjord wat eiwitarme muesli en daar krijgen de shetjes ook af en toe wat van mee.

In Nederland worden de shetjes over het algemeen overvoerd. Ze hebben bijna niets nodig.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:19

Shetlander bij ons op stal krijgt twee keer per dag een pluk hooi en wat appels/groente wat hij samen met zijn konijn mag delen.Daarnaast staat hij wat uurtjes per dag op het gras meer niet en ziet er super uit niet dik en niet dun !

mara5

Berichten: 33
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: hengelo

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:35

2 keer per dag een pluk hooi en een handje brok doen we bij ons op de manege

Korleon

Berichten: 1538
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Tilburg

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:36

Lekker wat musli en af en toe een beetje hooi (anders wordt ze te dik)

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:58

Als ze genoeg gras hebben of altijd hooi tot hun beschikking hebben en buiten lopen hebben ze verder niets nodig, alleen een liksteen. Af en toe wat winterpenen of een beetje slobber voor het lekker.

Korleon, muesli vind jij dus nodiger dan hooi?

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 11:11

die pavo koeken, klinkt miss een beetje dom maar ik heb echt geen idee wat dat zijn.. zijn ze duur? mijn shetlander is idd ook bevangen geweest en zomereczeem heeft ze ook gehad. ze word best pittig gereden en rijd ook wedstrijden en cross af en toe. miss iemand die nader uitleg kan geven over de pavo koeken? alvast bedankt

Anoniem

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:20

Tuurlijk is dat niet dom Knipoog
Kijk hier maar; Je hebt Summerfit en Aura: www.pavo.nl
Verschil in verpakking; en prijs Knipoog

Idith
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-01-06

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:22

mijn shetlanders staan het hele jaar op het land ze eten gras en s´winters krijgen ze hooi bij gevoerd en heel af en toe krijgen ze wat bix.. maar ik wil ze niet te dik hebben dus krijgen het maar heel weinig omdat ze nog niet werken..

Anoniem

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:23

Summerfit's zijn in ieder geval verpakt per 30 koeken, 5 kg totaal als ik het goed zeg, en zo'n pak kost 9 euro. Niet overdreven duur dus.

Aurakoeken weet ik niet precies; Heb deze ook nog nooit in de winkel gezien.

Marretjuh

Berichten: 156
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: help!! wat voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:31

die van mij staat 24/7 buiten en krijgt 2x per dag een handje tinkerbrok.