haflinger valt af wat te voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 16:21

hoi allemaal heb een vraag.
mijn haflinger is de laatste tijd afgevallen. ze heeft ingevallen flanken gekregen enz. ze moet gewoon echt weer even wat dikker worden. de oorzaak van het dunner worden weinig gras op de wei. ze staat nu 24/7 op de wei waar dus weinig gras staat. ze krijgt savonds kuil bij en van mij ix daags een kwart musli en appeltje. maar dit is dus niet genoeg, het is een beetje een hittepetit dus extra brok en nog meer musli doe ik liever niet want dan wordt ze weer zo vreselijk druk. hebben jullie ideeen wat ik extra kan voeren om dr weer een beetje dikker te laten worden?

alvast bedankt gr renee

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:24

Mais meel.
Of kuil mais.
Daar worden ze dik van zonder dat ze druk worden.
Top spul !!

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 16:39

ok ik zat ook aan zemelen te denken maar nu zei iemand tegen mij dat je paard daar juist niet dik van werd iemand daar ervaring mee?

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:30

Zorgen voor onbeperkt goed ruwvoer, is dat geen optie? Dus zorgen dat er altijd kuil of hooi in de wei beschikbaar is?

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 17:32

Marije_jiplover schreef:
Zorgen voor onbeperkt goed ruwvoer, is dat geen optie? Dus zorgen dat er altijd kuil of hooi in de wei beschikbaar is?



ja zou kunnen idd als ze alleen in een wei zou staan maar ze staat met 6andere paarden, ook waaronder paarden die snel bevangen zijn. maar als ik dr uit de wei haal kan ik idd extra kuil nog gaan geven

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:01

ik zou geen kuil geven zitten te veel eiwitten in je kan haar beter veel hooi geven

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:02

wat meer hooi erbij en een halve schep muesli bijv.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:31

Hoy neetje86! Hoe gaat het nu met je pony??? Loopt hij nog steeds zo lekker en heb je al wedstrijden gereden?? Voor het dikker maken van je haflinger, in elk geval geen zemelen geven. Maismeel is inderdaad een dikmaker.Dat moet je wel mengen door ander voer heen,en een beetje nat maken. Naast musli, of nog liever in de plaats van, bix bijvoeren.Kuil zeker niet de hele dag door. Beter is dan gedorst hooi. Dat kan geen kwaad, is een goede buikvulling en mogen ze de hele dag door eten. Daarnaast zou je nog ( als je dat al niet hebt gedaan ) een wormkuurtje kunnen geven. Neem er dan een die ook voor de lintworm is zodat je ze allemaal te lijf gaat. Succes!

Anoniem

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:22

Lekker hooi bijvoeren!
En evt. maismeel+flinke scheut zonnebloemolie bij wat je nu aan muesli voert. Succes!

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 21:16

aerdenhout1 schreef:
Hoy neetje86! Hoe gaat het nu met je pony??? Loopt hij nog steeds zo lekker en heb je al wedstrijden gereden?? Voor het dikker maken van je haflinger, in elk geval geen zemelen geven. Maismeel is inderdaad een dikmaker.Dat moet je wel mengen door ander voer heen,en een beetje nat maken. Naast musli, of nog liever in de plaats van, bix bijvoeren.Kuil zeker niet de hele dag door. Beter is dan gedorst hooi. Dat kan geen kwaad, is een goede buikvulling en mogen ze de hele dag door eten. Daarnaast zou je nog ( als je dat al niet hebt gedaan ) een wormkuurtje kunnen geven. Neem er dan een die ook voor de lintworm is zodat je ze allemaal te lijf gaat. Succes!


het gaat super!!! startkaart is in aanvraag. ok ik ga maar eens maismeel kopen. kan je dat gewoon bij een voer/paarden winkel halen?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:02

Fijn joh!! Maismeel is gewoon in de paardenvoerwinkel (bestaat dit woord wel??? ) te krijgen. Niet al te veel voeren hoor! Maar verwacht er geen wonderen van.Hou er ook rekening mee dat je nu veel aktiever rijdt dan je hebt gedaan en je pony andere spiergroepen moet gaan "aanmaken " Daar heeft ie meer energie voor nodig, dus meer voer! En van b.v bix worden ze echt niet veel pittiger.

hafgirl15

Berichten: 1157
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:05

Hij mag wel wat hebben van die van mij Lachen

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:07

Ja hoor eens even.... dan mag ze eerst hier iets komen halen ja!!!

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 23:09

hafgirl15 schreef:
Hij mag wel wat hebben van die van mij Lachen


het is ook wel appart moet ik toegeven een haf die te dun wordt. meestal is het dat ze veels te dik worden. snap er zelf ook niks van. ze wordt netjes elke 8weken ontwormd dus daar kan t ook niet aan liggen. ga denk ik ook een vitamine spuit halen en gelijk mais meel morgen

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:12

Let op! Niet elke wormspuit is tegen lintworm!

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 23:13

ze krijgt equi max ofzo kan dat. dat krijgt ieder paard stndaard bij ons op stal.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:16

Moet je voor de zekerheid even vragen of dat ook voor lintworm is. Niet dat hij lintworm zal hebben maar je weet nooit.

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 23:16

zal t morgen gelijk vragen op stal. iig bedankt.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:30

Idd maismeel gaan voeren. Mijn pony heeft/had er ook last van, ze is nu gelukkig weer iets aangekomen. Ik heb haar een keer extra ontwormt, vitaminespuit gegeven en zonnebloemolie door haar voer gegeven (maismeel kreeg ze al, nu nog meer)

Jurjen

Berichten: 2541
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:40

Veel ruwvoer geven. En maismeel of gebroken mais werkt ook heel goed om je paard voller te krijgen.

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 16:37

nou heb een vitamine spuit en mais meel voor dr gekocht. eerst wou ze t niet eten maar met een handje musli erdoor vond ze het nog lekke ook!!! bedankt voor het advies allemaal.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:40

Ook pulp is een goeie dikmaker, maar let wel op dat je het zeer goed weekt (kwartier tot half uur, afhankelijk van de hoeveelheid..) anders gaat het uit zetten in zijn maag met alle gevolgen van dien..

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:47

Laat even weten of het werkt !

Mimoso
Berichten: 293
Geregistreerd: 09-08-05
Woonplaats: Wekerom

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:48

Mijn hengst was vorig jaar erg afgevallen, ik heb hem toen 5-gramen (meergranen) mix bijgevoerd, lekker met extra mais erdoor. Hij is snel aangekomen.

suziehj
Berichten: 598
Geregistreerd: 01-07-05
Woonplaats: Brielle

Re: haflinger valt af wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:46

jeske333 schreef:
Ook pulp is een goeie dikmaker, maar let wel op dat je het zeer goed weekt (kwartier tot half uur, afhankelijk van de hoeveelheid..) anders gaat het uit zetten in zijn maag met alle gevolgen van dien..

pulp een kwartier of een half uur laten weken???Dat moet minstens een halve dag weken, een half uur is echt te kort