Bietenpulp hoeveel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vlooiebaal

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: houten

Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:22

Omdat mijn paard nu wel mager begint te worden,omdat ze nogal een stresskip is, en we haar net verhuisd naar een wat rustigere stal, wil ik haar bieten pulp bij voeren om het vermageren tegen te gaan. Maar overal staat een handje maar hoe veel is een handje dan? Daar zit nogal verschil in.
Het is voor een paard van 1.62 die echt meer vlees nodig heeft.
Ook krijgt ze er dan voedings suppelementen doorheen om wat rustiger in haar hoofd te worden.
En hoeveel % water moet er bij als je gaat weken.

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:44

ik heb het nu ook gehaald heb daar 3 bakjes in gedaan (ong 1.5kilo) en daar water bij.eerst evenveel bakjes.maar water was zo weg.onderhand zit nu mijn emmer al tot de rand vol ermee maar zet nog uit...zit er nu half uur pas in.
in de winkel wisten ze t ook niet hoeveel water erbij moest en hoe lang je t moet laten staan.dus ben maar even aan het proberen nu.

Anoniem

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:56

een handje is toch geen anderhalf kilo?

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:06

nee das geen 1.5 kilo.maar ik heb 1,5 kilo gedaan aan de droge brokken zegmaar en geen handje(is wel voor meer paardjes)

Anoniem

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:07

o zo! Verward

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 00:24

1 deel bieten bulp op 3 delen water. Dus 1 voerschep droge pulp em daar 3 voerscheppen vol water op

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:42

Maar dan heb je wel meteen een hele emmer,ga je het overbrengen naar een andere emmer(om te vervoeren)is je 2e emmer vol en je 1e maar voor 1/5 geleegd.

Gewoon een bodempje op een emmer van 5l,dat is meer dan genoeg hoor én 5cm water erbij(5cm boven het level)

Harvin

Berichten: 275
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Lisse

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:25

Ik weet niet hoeveel kg het is maar ik heb geleerd 1 schep pulp 1 schep water en 12 uur laten staan.

snoeske
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Scherpenzeel

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:30

ik doe voor 2 paarden 1 schep pulp en daarop ong 4 liter water, zo krijg ik de beste pulp, neit te droog/niet te nat.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:06

Hangt ook af van hoe de pulp geperst is. De ene pulpbrok neemt meer water op dan de andere. Daarom is het het handigst om een keer uit te proberen hoeveel water je erbij moet doen.

Mijn huidige brokken bijvoorbeeld doe ik een bodemlaagje van in een emmer en dan een cm of 5 a 6 aan water. Is het precies goed. Maar mijn vorige zak moest ik minder water bij doen...

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:37

ik hoorde vandaag dat je als je ong 1,5 kilo biks gaf.dat je dan ook 1,5 kilo pulp moest geven en daar dan water bij en weken.omdat ze droog evenveel moesten hebben..
alleen dan wordt het volgens mij nat wel superveel??
geef nu 1,5 kilo droog voor 3 paarden en niet per paard.
weet iemand dit?

Harvin

Berichten: 275
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Lisse

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 19:59

Misschien staat het wel op zak of je vraagt het bij de winkel

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:03

Ik zou het helemaal niet geven, te hoog risico. Met een papje maismeel kan je ze ook wat dikker krijgen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:14

Wat is een te hoog risico?

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:16

pulp moet goed weken in water anders zet het uit in de maag.
Heb het vroeger ook vaak gevoerd en maakte het s'avonds klaar voor s'ochtends.
1 schep pulp met halve emmer water (beter teveel dan te weinig)
Maak nooit meer klaar als je nodig hebt, pulp gaat namelijk gisten...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:18

Maar als je goed weekt zie ik verder geen risico's... Dus ik zie niet wat een té groot risico hier is. Hoogstens dat iemand van stal jouw voer pakt/jat en het zo droog voert. Dan heb je een probleem, nouja het betreffende paard.

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:21

ik had het bij de winkel gevraagt en die wisten het niet vandaar...
en wat als ze geen maismeel lusten??dan moet je toch iets?
die van mij is nogal kieskeurig met eten..sommige merken brokken en musli laat hij ook staan.

ik geef nu 1,5 kilo op 1 emmer warm water.en laat dat zo'n 5 uur staan.voor dat ze het krijgen..
het is dan helemaal uit elkaar gevallen en heeft niet alle water opgenomen.

de pulp brokken heb ik ookniet bij de paarden zelf staan.
staan thuis.omdat het makkelijker klaarmaken is en omdat er zo niet per ongeluk iemand iets verkeerds kan geven.

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:21

klopt als je het goed weekt is er absoluut geen risico.
Meeste paarden vinden het ook nog super lekker.

1 schep pulp word uitgezet zeker een halve emmer..

en inderdaad, berg je voer goed op zodat niemand erbij kan

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:21

Zoveel hoef je niet te geven, het zet enorm uit. 2 of 3 handjes is echt genoeg en als je daar een de emmer mee vult met helamaal water zit je save. Het mag niet meer uitzetten als je het gaat voeren, dan kan de maag exploderen in het ergste geval. Normaliter moet je het 24 uur laten weken. in de zomer mag het wat korter vanwege het gistings proces. en zorg dat er geen paarden bij kunnen komen als ze ontsnappen, je weet maar nooit want die paarden overleven dat niet.
succes

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:23

Ik heb net van Dodson & Horrell een zak kwik beet gekocht. Is bietenpulp dat in 10 minuten geweekt is. Echt super handig!

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:24

Dat gat snel zeg, wat kost die dan?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:25

Ehm ja dat weet ik niet Bloos
Ik kocht het gelijk met 2 zakken build up en was bij elkaar 48,nogwat kwijt.
Het is iig duurder dan gewone bietenpulp. Ik schat ergens tussen de 10 en 12 euro de zak. Ik heb het naast de gewone bietenpulp, voor het geval ik vergeten ben klaar te zetten of voor op wedstrijden. Voor dagelijks vind ik het dan weer wat te duur...

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:25

Citaat:
Bietenpulp als paardenvoeder: (on)gewenste effecten ?

Door: Annemarie F.S. Olsman

Bietenpulp is een voedermiddel met een omstreden reputatie; “het is rijk aan koolhydraten en dat is slecht voor een paard…”, “eenmaal opgenomen gaat het zwellen en dat veroorzaakt een maagruptuur…”, “het heeft geen voedingswaarde…”, “paarden vinden het niet smakelijk…”. Dit zijn allemaal uitspraken welke vaak het gevolg zijn van onwetendheid en wantrouwen jegens het product en zijn te scharen in de categorie ‘empirisch geneuzel’ omdat de effecten van bietenpulp als voedermiddel voor paarden nauwelijks zijn onderzocht. Toch zijn er de laatste jaren verschillende wetenschappelijke artikelen gepubliceerd en worden er regelmatig discussies op internet gevoerd zoals in het onderstaande is samengevat. Hieruit blijkt dat ook bij de vaak genoemde relatie tussen bietenpulp en een slokdarmverstopping de vraag kan worden gesteld: feit of fabel?

Samenstelling en eigenschappen
Bietenpulp is het restproduct van de suikerproductie. Suiker (sucrose) wordt geëxtraheerd uit suikerbieten en wordt vervolgens gebruikt voor humane consumptie. De hoeveelheid sucrose in de resterende pulp is derhalve zeer laag. Alhoewel sommige voederproducenten melasse toevoegen aan pulp om de smakelijkheid van pulp te verhogen (gemelasseerde bietenpulp), is de hoeveelheid goed verteerbare, snel fermenteerbare koolhydraten in bietenpulp laag en dus is het risico op verzuring in de dikke darm, met alle gevolgen van dien, laag. Om een idee te krijgen: de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.
Daarentegen is bietenpulp rijk aan slecht verteerbare, matig snel fermenteerbare koolhydraten, zoals bijvoorbeeld pectine. Middels microbiële fermentatie in de dikke darm worden deze koolhydraten omgezet in vluchtige vetzuren en dragen in deze vorm bij aan de energievoorziening van het paard.
Tot slot is pulp ten opzichte van de energie inhoud (ca 900 VEP per kg droge stof) relatief eiwitarm (ca 8 tot 10% in de droge stof), rijk aan calcium en bevat nauwelijks tot geen fosfor, vitamine B, caroteen en vitamine D. Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp; middels een rantsoenberekening is eenvoudig te bepalen of het supplementeren van mineralen- en/of vitaminen nodig is.

Toepassing in de praktijk
Er zijn verschillende redenen, al dan niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, om bietenpulp op te nemen in het dagelijkse rantsoen.
Ten eerste zouden schrale paarden baat hebben bij pulp doordat ze sneller op gewicht komen en beter op gewicht blijven. Ook paarden die veel energie nodig hebben, maar niet onbeperkt krachtvoer kunnen opnemen (verzuring in de dikke darm), zouden welvaren bij bietenpulp. Pulp wordt om deze reden veel gevoerd aan renpaarden in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zou het een betere ruwvoerbron zijn dan hooi voor paarden met luchtwegproblemen: bietenpulp bevat veel vezels (lees: matig snel fermenteerbare koolhydraten), geen stof en geen schimmelsporen of allergenen die hooi juist wel bevat. Ook zouden paarden met gebitsproblemen makkelijker pulp op kunnen nemen dan hooi en zou het vanwege de goede verteerbaarheid een goed voeder zijn voor paarden die herstellende zijn van ziekte.
Naast bovengenoemde “praktijkervaringen” zijn er een aantal wetenschappelijk onderbouwde argumenten aan te dragen. Ten eerste zou bietenpulp het eiwitmetabolisme kunnen beïnvloeden, met name op het niveau van de absorptie van ammoniak. Door diverse auteurs wordt geadviseerd om paarden met leveraandoeningen bietenpulp te voeren. Dit advies is gebaseerd op het volgende: in de dikke darm zou bietenpulp enerzijds een pH daling induceren en anderzijds de microbiële groei stimuleren. Daardoor wordt er meer ammoniak met de mest uitgescheiden en dus minder ammoniak geabsorbeerd. Ammoniak wordt nog steeds gezien als een van de belangrijkste neurotoxische stoffen in de pathogenese van hepato-encefalopathie (HE). Een vermindering in de absorptie van ammoniak in de dikke darm zou het risico op HE verminderen en de lever ontlasten. De lever is immers het enige orgaan waar het neurotoxische ammoniak omgezet wordt in ureum, dat vervolgens door de nieren wordt uitgescheiden. Uit recent onderzoek blijkt dat het voeren van bietenpulp inderdaad leidt tot een daling in de veneuze ammoniakconcentratie.
Daarnaast is er beschreven dat het voeren van bietenpulp een daling in de veneuze creatinineconcentratie veroorzaakt. Mogelijk hangt dit effect samen met waarnemingen dat het voeren van bietenpulp leidt tot een verandering in het metabolisme van triacylglycerolen. Deze waarnemingen tezamen zouden kunnen duiden op een verandering in het energieverbruik van spieren. Echter, het mechanisme wat aan beide bovengenoemde waarnemingen ten grondslag ligt is niet geheel duidelijk en vraagt om nader onderzoek.
Tot slot zijn er vooralsnog geen duidelijke aanwijzingen om aan te nemen dat bietenpulp de absorptie van mineralen zou beinvloeden.

Voorweken en smakelijkheid: gevaar …?
In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt is voorweken (“natte pulp”) niet altijd nodig. In de literatuur is beschreven dat paarden 5 kg gedroogde bietenpulp (als brok) per dag opnamen zonder dat daarbij problemen werden gezien zoals een slokdarmverstopping. Problemen zijn echter niet ondenkbaar bij paarden die onvoldoende kauwen en/of wanneer water onvoldoende (niet ad lib) beschikbaar is. Ook blijkt het ene paard gevoeliger voor verstopping te zijn dan de ander. Daarom wordt door de meeste auteurs toch aangeraden om bietenpulp voor te weken in koud water (minstens 2 tot 3 uur) of in heet water (> 50 ºC, < 100 ºC en af laten koelen tot handwarme temperatuur). Voor de verhouding wordt geadviseerd: 3 L water op 1 kg pulpbrok. Alhoewel het zwelvermogen van pulp aanzienlijk is, zijn verhalen over maag- of darmrupturen niet gegrond bij gezonde paarden met een normale maaglediging en darmfunctie. Echter, bij paarden met ernstige motiliteitsstoornissen van het maagdarmkanaal (bijvoorbeeld een maagimpaction) is de kans op problemen zeker niet ondenkbaar.
Een bijkomend voordeel van voorweken is dat het voeren van poeders of oliën, zoals supplementen of geneesmiddelen, eenvoudiger wordt: door een supplement te mengen met de natte pulp is men er zeker van dat het supplement daadwerkelijk in het paard terecht komt en dat niet de helft aan de voerbak blijft kleven. Nadelen van voorweken zijn er echter ook. Ten eerste moet voorweken in koud water niet te lang duren (max 12 uur). De houdbaarheid van natte pulp is niet oneindig; schimmels afkomstig uit de omgeving gedijen prima op dit product. Ook treedt fermentatie op bij warme omgevingstemperatuur. Het mag duidelijk zijn dat dit de smakelijkheid niet bevordert. Dit probleem doet zich met name voor in de zomer. In de winter zou voorgeweekte pulp kunnen bevriezen; ook dit is niet bevordelijk voor de opname.
Over smaak valt niet te twisten, zelfs niet bij paarden. Voorgeweekte bietenpulp zou smakelijker zijn dan droge brok. Echter, paarden die niet gewend zijn om nat voer te eten kunnen in eerste instantie weigeren de geweekte pulp op te nemen. Een oplossing kan zijn om het krachtvoer (haver, biks, muesli) te mengen met de bietenpulp. En houdt immer rekening met het algemene principe van elke rantsoenwijziging: laat veranderingen geleidelijk plaatsvinden! Vaak wordt hiervoor een periode van 5 dagen aangehouden. Daarnaast is het van belang dat een paard ab lid beschikt over schoon fris water.

Verkrijgbaarheid en prijs
Bietenpulp is zowel nat (vers of ingekuild) als droog (gepelleteerd als brok) te verkrijgen.
Bij de fouragehandel is de brok verkrijgbaar in zakken van 20 of 25 kg. De prijs varieert tussen de E 5,- en 10,- per 25 kg. Voor zover bekend wordt bietenpulp niet verwerkt in Nederlandse commerciële krachtvoeders.
Hoeveel bietenpulp er dagelijks aan een paard gevoerd kan of zou moeten worden, hangt af van de reden waarom het opgenomen wordt in het totale rantsoen; is het de bedoeling om een deel van het ruwvoer (gras, kuil of hooi) òf juist een deel van het krachtvoer te vervangen? Wordt pulp gevoerd als extra energiebron naast het bestaande rantsoen? Of wil men een rantsoen samenstellen voor een paard met leverproblemen? Een rantsoenberekening biedt op dit soort vragen een eenvoudig antwoord.

Conclusie
Bietenpulp, al dan niet voorgeweekt, is een voedermiddel dat de energiedichtheid van het rantsoen aanzienlijk kan verhogen zonder dat daarbij het risico op verzuring in de dikke darm toeneemt. Daarnaast is bietenpulp een smakelijk, relatief eiwitarm product. De noodzaak of wens om bietenpulp voor te weken hangt samen met de eetgewoontes en eventuele ziekteproblemen van een paard en de praktische haalbaarheid. Alhoewel er sterke aanwijzingen zijn voor verschillende positieve effecten van bietenpulp op het metabolisme van het paard, dienen deze nader onderzocht te worden om de toepassing van bietenpulp in de (dieet)voeding en therapie van lever- en maagdarmaandoeningen beter te kunnen onderbouwen. De hoeveelheid bietenpulp welke gevoerd kan worden, evenals de noodzaak tot het supplementeren van mineralen en/of vitaminen, kan eenvoudig beoordeeld worden aan de hand van een rantsoenberekening.

Referenties

Literatuur:
Hallebeek J.M., Beynen A.C., 2002. Influence of dietary beetpulp on the plasma level of triacylglyerols in horses. J.A.P.A.N., in press.
Olsman A.F.S., Jansen W.L., Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan M.M., Beynen A.C., 2002. Assessment of the minimum protein requirement of adult ponies. J.A.P.A.N., in press.
Olsman A.F.S., Huurdeman C.M., Jansen W.L., Haaksma J., Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan M.M., Beynen A.C., 2002. Macronutrient digestibility, nitrogen balance, plasma indicators of protein metabolism and mineral absorption in horses fed a ration rich in sugar beet pulp. Submitted for publication.

Een uitgebreide literatuurlijst is op aanvraag bij de auteur te verkrijgen.

Websites:
http://staplhorse.tripod.com/beetpulp.html
www.paper-horse.com/askthevet/beetpulp.htm
www.shady-acres.com/susan/beetpulp.shtml
www.xcodesign.com/aaep/displayArticles.cfm?ID=111
www.equinerescue.info/weightgain.txt



Over de auteur: Annemarie Olsman, oud-bestuurslid van VHiVer, heeft na het behalen van haar doctoraal Diergeneeskunde een excellent tracé programma doorlopen bij de HGP, Afdeling Voeding en Discipline Inwendige Ziekten. Dit excellent tracé programma, getiteld “Equine nutrition and hepatic function; a perfect match?” heeft zij in april 2002 afgerond. Op dit moment doet zij promotieonderzoek naar voeding en de ammoniakstofwisseling bij paarden en volgt de differentiatie coschappen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:26

Dat stuk staat geloof ik al in bijna alle bietenpulp topics hier bij VS Knipoog

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:30

Welja en er staat ook exact in hoe je het moet weken dus Lachen
En aangezien er hier weer maar eens gesproken wordt dat het slecht zou zijn, dat de maag gaat exploderen enzovoort, lijkt mij dat veel mensen het nog niet aandachtig gelezen hebben Knipoog