Bietenpulp hoeveel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:39

Teigetje, toch zou ik niet snel droge bietenpulp geven. Ik heb de nare gevolgen bij 2 paarden mogen aanschouwen en daar wordt je niet vrolijk van
Dus toch echt altijd weken! Maar 24 uur is overdreven.

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:52

Ik ook niet, ik laat het ook ruim weken en je kan ook zelf voelen of alle korrels goed uit elkaar gevallen zijn.
Ik heb het alleen moeilijk met loze kreten, sommige mensen lijken wel te denken dat ze hoe dan ook van pulp gaan ontploffen Knipoog

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:29

Teigetje schreef:
Welja en er staat ook exact in hoe je het moet weken dus Lachen
En aangezien er hier weer maar eens gesproken wordt dat het slecht zou zijn, dat de maag gaat exploderen enzovoort, lijkt mij dat veel mensen het nog niet aandachtig gelezen hebben Knipoog



Als je goed leest kan dat dus gebeuren als een paard ontsnapt en dus veel eet. Boos!

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:14

Interessant arikel, kende hem nog niet. Mijn ervaringen met pulp zijn gewoon allemaal slecht! En dan niet met exploderende magen maar wel hele fikse slokdarmverstoppingen! Maar als je er verstandig mee bezig bent en alles netjes opruimt zal het gerust meevallen. Toch zal ik het nooit snel zelf aan een paard geven!

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:24

ik kijk gewoon of alles uit elkaar valt.(gaat nog best snel en neemt snel water op)

met gewoon brokken en musli heb ik ook al 6 x slokdarm verstopping gehad.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:25

Het paard dat ik heb hebben ze juist aan de bietenpulp gezet omdat hij slokdarm verstopping kreeg van gewone brok Tong uitsteken
Toen ik hem kocht ben ik daarmee doorgegaan. Kwam wel goed uit voor de endurance.

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:34

Zo zie je maar iedereen heeft z'n eigen ervaringen!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:27

We voeren het al jaren aan die ouwe knarren hier, geen probleem (wel geweekt). Alleen vind mijn pony het niet zo lekker dus moest ik er vanalles doorgooien.

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:59

Djilan schreef:
Teigetje, toch zou ik niet snel droge bietenpulp geven. Ik heb de nare gevolgen bij 2 paarden mogen aanschouwen en daar wordt je niet vrolijk van
Dus toch echt altijd weken! Maar 24 uur is overdreven.


wat gebeurde er ben vanacht niet thuis geweest verteld me vader net helemaal trots heb je paardje vanmorgen buiten gezet en 2 kilo van die brokken gegeven.. ik zo welke? in die grijze zak Sigaar Verdrietig
sjit bietenpulp ik kei hard naar me paardje toe gerend, maar niks aan te zien. (gelukkig)
hoe lang duurt het voor er iets gebeurd?
hij krijgt dus vanavond geen pulp..
was wel weer genoeg voor vandaag!!!

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:48

gelukkig heeft hij er nix aan over gehouden...
dan schrik je wel als je dat hoort!!!
mijn brokke staan gelukkig op een andere plaats dan de paarden.dus als het goed is kan er nix misgaan.

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:10

haha bij mij ook, alleen een onwetende vader die dacht dat het bix was

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:40

maar wat zijn nou precies de dingen die kunnen gebeuren mocht het fout gaan.. (gewoon benieuwd)
want de maag word dan opeens heel erg gevuld doordat de bietenpulp uitzet..

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:20

yep

haffylover

Berichten: 1426
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: reuver

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:24

wij geven die van ons altijd voor 3 paarden en 1 shet

de pulp wel met water dan te gedoen en dan 1 tot ander half per paard en de shet een 3 kwart scheper en zijn best grote scheppen en wij hebben 3 haflinger en 1 shet

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:39

anne_kaszmir schreef:
maar wat zijn nou precies de dingen die kunnen gebeuren mocht het fout gaan.. (gewoon benieuwd)
want de maag word dan opeens heel erg gevuld doordat de bietenpulp uitzet..


En paarden kunnen niet kotsen.. Dus als het fout kan gaan dan kan je een maag ruptuur krijgen (scheur) maar als je paard nu lekker op de wei staat en niet overdreven drinkt, zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Hou hem wel goed in de gaten, als ie koliekerig wordt, da bellen en sonderen!!!

Trouwens ik denk dat je vader twee 'kilo' scheppen heeft gegeven. Twee kilo pulp is toch wel echt heeeel veel!!

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:20

ja dat weet ik;) oude maat van ander eten dat hij ook nog krijgt

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 00:19

Had ook al wel zo'n vermoeden! Hoe gaat het met je paard? Nergens last van gehad?

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:18

Mijn merrie heeft ernstige gebitsproblemen en daardoor is het moeilijk om haar op gewicht te houden. Ze heeft een aangepast dieet omdat zij geen hooi mag hebben. O.a. krijgt ze bietenpulp. Niet om aan te komen, maar om vezels binnen te krijgen. Ik zet iedere avond klaar voor de volgende dag. Zij krijgt per dag een emmer geweekte pulp. Dit over de dag verdeeld. Samen met nog een heleboel andere voeding.

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:14

annepanne schreef:
Had ook al wel zo'n vermoeden! Hoe gaat het met je paard? Nergens last van gehad?


hij heeft gelukkig geen last gekregen van de bietenpulp maar ben er wel mee gestopt.
omdat hij zo dun werd en heel snel weer aankwam en na 1x rijden weer afviel ben ik met hem naar de dierenarts geweest. daar zeiden ze dat bietenpulp heeel slecht is voor paarden en het ook voer is voor koeien en varkens Sigaar (en dat ik veel geluk heb gehad met het puur geven)
ook zei ze dat maiis niet werk tegen dun zijn (was voor mij compleet nieuw) en dat dat alleen maar energie gaf. Dromen
(wat hij had?? eiwit tekort waardoor de lever niet meer goed werkte en de darmen ook niet dus nu een dieet met veel eiwitten en 1a2 weken niet rijden. hopelijk komt ie er weer helemaal boven op.)

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:15

Jeetje zeg, zo zie je maar dat er van alles kan zijn! Goed dat je naar de da bent gegaan! Blijf ik toch bij mijn bedenkingen over pulp ondanks dat er in een ander topic een artikel gezet is wat alleen voordelen van bietenpulp geeft!

Hopelijk komt het weer helemaal goed met je paardje! Succes iig!

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Bietenpulp hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:40

Ehm dat artikel staat dus in dit topic...