Waarom al die supplementen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voer jij supplementen?

nee
23 (36%)
ja
37 (58%)
ik zit aan te denken om het te voeren
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 63


marjolein80
Berichten: 283
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: tilburg

Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 14:11

Ik zou graag van jullie willen weten waarom je wel of juist niet supplementen voert. En wat voer je dan waarvoor?

Ik vind dat mensen de laatste jaren vanalles maar bijvoeren.

Ik heb zelf nog nooit supplementen gevoerd op een zout liksteen na dan. De paarden die ik heb gehad liepen allemaal op Z niveau en ik heb nooit het idee dat ze iets missen... ondanks dat ze toch vrij hard moeten werken.

Nu hoor ik van zoveel mensen dat ze vanalles bijvoeren ookal wordt er maar een paar keer in de week recreatief mee gereden.

Dat de toppaarden wat bijgevoerd krijgen dat snap ik, die worden dag en nacht begeleid.

Maar het lijkt wel 'in' om hun na te doen.

Of zie ik het verkeerd?

Ben erg benieuwd naar reacties

Groetjes Marjolein

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:33

Ik heb een oud paard (25) en hij krijgt inderdaad de nodige supplementen die hem helpen zo lang mogelijk in goede conditie te blijven: selenium+vit. E, een volledig supplement (oudere paarden hebben meer behoefte aan vintamines en mineralen), kruidenmix voor bloedsomloop en bewegingapparaat.
En natuurlijk een liksteen.

Mijn jonge paard van 1.5 krijgt geen extra's.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:38

Oh dan ben ik iemand die denk ik in jouw ogen het wat "overdrijft".....

Ik heb twee paarden, de ene krijgt alleen kentucky granenmix en in de herfst foenegriek bijgevoerd. Maar de andere krijgt echt een vrachtlading:

2 kilo Kentucky met muesli en twee scheppen zemelen
Pavo Musclefit (om zijn spieren soepel te houden)
Pavo FerroMax (alleen na de weide periode)
Pavo Totalsupply (algehele conditie)
Daarnaast met enige regelmaat een pot Myoplast ter versterking van zijn spieren en foenegriek ook regelmatig.

Uiteraard krijgen ze soms ook nog wel een likit tussendoor en snoepjes ook regelmatig!

Voor mij heeft het bijvoeren niets te maken met in zijn, het ene paard kan nou eenmaal wat meer ondersteuning gebruiken dan de andere. Ik heb niet het idee dat Alfons (degene die bijna niets krijgt) het slecht doet of ergens last van heeft maar Harm dus wel. Die heeft snel last van zijn spieren en heeft ook een rugprobleem. Voor hem is het heel belangrijk dat alles soepel blijft.....vandaar!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:06

ik werk in een ruitersportzaak en ik geloof wel voor een groot deel dat het te maken heeft met het "in" zijn.

als je mensen vraagt waarom ze iets bijvoeren krijg je vaak het antwoord "gewoon omdat ik hem iets extra's wil geven". mensen willen het beste voor hun paard en denken snel dat ze wat te kort komen.
het is maar weinig dat mensen echt komen met een probleem.


ik probeer zelf wel het een en ander uit gewoon weg om te kijken of het werkt.
ik heb zelf een paard dat zich moeilijk kan concentreren en veel karakter heeft ik voer hem nu een suplement bij voor meer innerlijke rust.
daarnaast ben ik hem nu weer qua training aan het opbouwen en voer hem een spieropbouwend suplement bij.
ik ben benieuwd of hij er baat bij heeft.

Anoniem

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:15

Ik denk zeker dat sommige mensen het doen omdat het in is. Ik ken ze zelfs Knipoog

Wat ik geef/gegeven heb?
Sowieso geef ik altijd een aanvullend supplement, meestal een volledig Kruidenmengsel, soms ook de Multivit15 van Pavo. Krachtvoer van tegenwoordig bevat bijna alles, alleen mijn paard wordt al dik van lucht; dus wil ik de aanbevolen hoeveelheid geven, tja; Dan is dat een hoop meer, gezien ze niet meer dan een halve voerschep muesli krijgt.

Vandaar. Momenteel hoest ze; hiervoor heb ik HMP Horse, dit geef ik meteen ipv de Fenegriek die ik normaal gesproken rond de herfst/winter geef.

Verder krijgt ze dagelijks een scheutje olie, voor der vacht; Ze doet het er gewoon goed op. Meestal Omega Olie.

En verder krijgt ze Drainage Compositum (druppels) om haar lichaam te reiningen. Doe ik ook rond het najaar, op aanraden gezien ze veel last heeft van huidproblemen.

Soms sta ik ook wel eens met 5 potten de emmertjes klaar te zetten, maar ik voer nooit omdat het in is, het hip staat or whatever. Das onzin natuurlijk!

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:14

Ik gebruik geen supplementen, in het krachtvoer van mijn paard zit alles wat hij nodig heeft. Ik heb wel een tijdje lopen klooien met lijnzaad/zonnebloemolie, zeewier en knoflook maar ik merkte geen verschil dus ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor mijn paard onzin is. daarbij denk ik dat het verder voor veel paarden ook onzin is. Supplementen zijn denk ik wel handig bij oude paarden of paarden die weinig krachtvoer krijgen en zo toch aan hun vitamines komen.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:24

Ik gebruik geen supplementen voor mijn paard.
Hij staat op 3 kwart kilo basisbrok, onbeperkt hooi/gras en hij ziet er super uit.
Ik geloof niet in alle supplementen, om eerlijk te zijn.

Ik ben ook van mening dat een gezond paard niks nodig heeft. Na een operatie oid kan een ondersteuning wel makkelijk zijn, maar ik vind niet dat je moet overdrijven.

Als ik hoor en zie wat sommige allemaal door dat voer mikken en dan zeuren dat hun paard zijn/haar brokken laat staan?? Vind ik niet gek..
Nee, ik ben voor zo schraal mogelijk voeren. Dus ten eerste: onbeperkt hooi/gras... en als aanvulling omdat mijn paard moet werken.. krachtvoer.

En als hij een keer een poos slecht in zijn vel zit, dan geef ik hem bijv lijnzaadolie of zeewier voor een maandje bijv.. maar daar stop ik dan snel weer mee.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:52

Ook mijn paardje (19) krijgt supplementen. Eenmaal daags een schepje Easy Action (voor een soepel bewegingsapparaat en goede bloedsomloop), tevens krijgt ze FoeneKnof Zeewier.

Ze vind het imo niet vies; zodra ik het in haar voerbak doe, duikt ze er meteen bovenop Duivel Meestal krijgt ze een appeltje, muesli of peen bij, heel zelden gaat het door haar biks. Maar soms maak ik het vast klaar, zet haar vervolgens op stal en ga dan nog wat te knabbelen halen... Dan is de helft ook al met smaak naar binnen tegen de tijd dat ik terugkom Lachen

Supplementen... Ik neem zelf ook B12, dus ik zie niet in waarom ik mijn paardje niet, waar ik het kan, zou ondersteunen. Ik geloof eerder in supplementen dan in hulpteugels Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:43

Mijn pony (20) krijgt supplementen, maar het is niet zo dat ik zomaar wat door haar voer mik Knipoog Het is wel met een rede.

Ze heeft artrose, daarom krijgt ze glucosamine complex.. hierdoor heeft ze veel minder last en blijft ze een stuk soepeler.

Verder heb ik magnesium besteld, dus daar ga ik binnenkort mee beginnen. Evita heeft vrijwel alle symptomen van insulineresistentie, vandaar dat ze aan de magnesium gaat Lachen

Verder krijgt ze kwalitatief goed voer, ziet ze er gezond uit en heeft zo nog geen ouderdomskwaaltjes zoals vermageren (integendeel!! Haha! ).

Het is trouwens zoiezo wel een muts met eten, ze laat haar voer gerust staan als ze het niet lekker vind.. medicijnen zijn een ramp (die gaan er dus met een spuit appelmoes in!).
En ja.. het is echt een haflinger Haha!

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:14

Er is bij ons maar één paard dat supplementen krijgt. Alle andere (fokmerries, jonge paarden en paarden in het werk) krijgen louter electrolyten bij veel zweten.

Maar dat ene bewuste paard krijgt dus Cortaflex wegens oude lichte blessure en ouderdom, om verdere problemen te voorkomen of op zn minst uit te stellen, bijwerking is dat hij hier heel los van wordt, zo los is hij nog nooit geweest.
Op dit moment krijgt hij ook myoplast, omdat hij nu de pirouettes aan het leren is, en dat veel kracht kost. Dat kan ik met gewoon trainen ook bereiken, maar dan slijten zijn benen harder, dus ik train gewoon normaal en neem alles eventjes door, en krijg qua spieren een steuntje in de rug.

Anoniem

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:22

Ik geef mijn oudje, dat te dik is, met artrose glucosamine en pavo vital korrels bij.
Dat is dan ook voor het eerst in 10 jaar dat ik wat bijvoer.

Glucosamine spreekt voor zich, de vital korrels omdat hij bijna geen brokken krijgt omdat hij te dik is.

Mijn 2 jarige die 24 uur opde wei staat krijgt ook vital korrels.
Dit ook omdat hij erg groot is en ik zo toch wil dat hij zeker genoeg vitamine krijgt.
Later als hij groot is en gewoon brokken krijgt, krijgt hij geen viral meer.

Voor de rest voor ik niets en zal ik ook niet snel gaan doen.
Of de DA moet het me aanraden.
Ik denk als je niet weet wat je voert, het ook schadelijk kan zijn.
Zoals bijv Vit. E

Verder ben ik gewoon heel simpel
Brokken voor wat vitamientjes, maar zo min mogelijk.
6 kilo brok in een paard stampen zal ik bijv nooit begrijpen.

Verder onbeperkt hooi en elke dag in de wei.
Dan denk ik dat je paard eigenlijk alles krijgt wat nodig is.

Anoniem

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:25

Momenteel krijgt Katie nu dus HMP Horse (Luchtwegen), Lijnzaadolie (om der met het verharen te 'helpen' , gaat ze ook goed in der vacht van zitten), krijgt nog Zeewier (Aanvulling) en Rozenbottel (Weerstand) en verder soms Bachdruppels en Drainage Compositum (reiniging).

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:07

ik gaf mijn pony altijd al een multi vitamine in de winter.Nu krijgt hij omdat hij artrose heeft een supplement daarvoor en pavo muslefit voor zijn spieren.Hij is laatst spierbevangen geweest en omdat te voorkomen gebruik ik dat nu.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:23

IK voer MSM zwavel bij voor het bewegingsapparaat, en zamen met zeewier helpt het 1 van mijn paarden ook nog tegen jeuk.
Verder voer ik Advance Concentrate, daar zit alles in inclusief pre en probiotics. Mijn paarden doen het er goed op, ik voel me er goed bij.

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:25

Soms moet je even helpen... in de natuur kunnen ze allerlei 'tekortkomingen' zelf toedienen. Aangezien wij hen hierin beperken is het nodig om een handje te helpen...

Anoniem

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:27

Maar is het verstandig zelf toe te dienen zonder bloed onderzoek oid?

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:30

Ik geef in principe geen suplementen. Mijn tweejarige heeft op advies van de VA in maart een tijdje equitop forte gehad, omdat hij erg slecht stond, i.v.m. allergie. Anders geef ik niets, alleen op aanraden van de VA.

Anoniem

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:22

runningkawa schreef:
Maar is het verstandig zelf toe te dienen zonder bloed onderzoek oid?


Tja, als je iets van een supplement met veel ijzer oid gaat voeren kun je beter om advies vragen,
met zoiets moet je wel opletten.

Maar als het gewoon een 'Kompleet Supplement' is maakt dat niet uit; Dat zijn meestal gewoon
supplementen voor alle paarden, als aanvulling op het dagelijks voer.
Voor mij biedt zoiets uitkomst, gezien mijn paard een Fries is; die slecht tegen kilo's brok kan,
en soms moet je wel 1.5 kg per dag geven, wil je die muesli als volledige aanvulling willen voeren.

En lijnzaadolie is ook een supplement, dit is goed voor ieder paard, voor de darmen en voor de vacht,
als extraatje bij het verharen, ze gaan er zéker goed van in hun vacht zitten.

Dus dat ligt maar net aan een supplement. Als je echt een hoef/spierbevangen paard hebt, of er één
met artrose oid, dan is het weer een ander verhaal.

judithM
Berichten: 1498
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:12

Ik geef mijn pony's beide een half schepje MaxH bij en een schepje foengriek.

Ik geef ze dit omdat ze alleen hooi en een beetje gras
krijgen en dus geen brok waar normaal gesproken alles wel zo'n beetje inzit.

marjolein80
Berichten: 283
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: tilburg

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 17:40

Maar wie zegt dat je paard dit ook allemaal nodis heeft?

In overleg met DA oke maar verder.....

Voor de oudjes kan ik me ook nog wel iets voorstellen..

judithM
Berichten: 1498
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:55

Nou ik merk dat asl ik het niet geef dat ze beide erg slecht uit het haar komen en toen heb ik op advies van de DA een pot MaxH gehad!
Zij vertelde mij dat ze dan toch waarschijnlijk een mineralentekort hadden!

Daarbij is een van de twee 34 jaar en heeft gewoon wat extra's nodig om een beetje in conditie te blijven.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:00

mijn pony(29) krijgt niks erbij puur allen der voer en ze doet et perfect.
mn paard(3) krijg ook niks erbij doet het ook prima. waarom dat bijvoeren het enige in de zomer krijgen ze knoflook erbij tegen de teken en insecten maar anders krijgen ze niks zodra je namelijk met iets begint blijf je bezig en komt der steeds meer bij.

Isis83
Berichten: 108
Geregistreerd: 31-08-06

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:03

Ik voer nu alleen merrie brok en voedingsuplementen omdat ze drachtig, als ze het niet is krijgt ze gewoon normaal voer zonder supplementen en dat gaat prima

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:33

Ikzelf vind supplementen zeker extra waarde hebben Lachen
Om nu even elk suppelement toe te lichten vind ik iets teveel, hihi.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:41

Ik heb een paard met suikerziekte, chronische hoefbevangenheid en hoefkatrol onsteking. Zonder supplementen kan ze niet goed functioneren. Zij krijgt Magnesium, volledig voedingssupplement, Zeewier, Vitamine+Seleen, Biotine en in de wintermaanden Foenegriek.

Mijn andere paard krijgt volledig voedingssupllement,zeewier Biotine en ook Foenegriek in de wintermaanden

Ik geef deze supplementen omdat in de meeste voeders toch niet alle vitaminen zitten die een paard nodig heeft.