paard is te dik maar wel al 5 mnd drachtig en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingridge
Berichten: 286
Geregistreerd: 01-06-06
Woonplaats: noord-holland

paard is te dik maar wel al 5 mnd drachtig en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 19:07

Mijn eigenwijze arabische volbloed merrie is dol op eten en wordt als ze er allleen maar naar kijkt dik (bij wijze van).
Nu was ze al aan de stevige kant dus kreeg ze voordat naar de hengst was geweest :
's morgens op stal:
1/2 plak hooi
hand muesli
daarna van 10u tot donker op het weiland
's avonds op stal:
plak hooi
hand muesli
en 's nachts plak hooi

Ze was ondertussen naar de hengst geweest (maar ja niet teveel van gehoopt want vorig jaar was ze het verloren voor de 3e mnd) maar de DA heeft dr drachtig verklaard dus in mrt 2007 een veulen.

Tja en dan toch het voer aanpassen, dus nu krijgt ze een grote hand muesli plus een grote hand basisbrok zowel 's morgens als 's avonds en 's avonds krijgt ze supplement calcium voor aansterken/botgroei ook voor het ongeboren veulen.

Ik ben vandaag weer begonnen met rijden, ik heb zeker 4 mnd niet gereden- wel af en toe gelongeerd- vanwege mijn drukke baan, hitte of dat de rijbak in een zwembad was veranderd (ik kan geen buitenrit maken omdat ik ook nog een 2,5jr ruin heb staan en die kan niet alleen zijn- 1,5m van de staldeur met mijn merrie is al voldoende om hem te laten flippen) maar wat is ze DIK, het lijkt wel of ik op een belg zit.

Wat moet ik doen, ik wil haar ook niet overbelasten ofzo...?

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: paard is te dik maar wel al 5 mnd drachtig en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:12

Ze hoeft niet voor twee te eten hoor! Knipoog Als je maar zorgt dat ze de nodige mineralen binnen krijgt. Dit kan ook d.m.v. een voedingssupplement wat je door het handje musli doet. Pas de laatste maanden ga je rustig aan beginnen met merriebrok.
En ze kan gewoon werken, ik zou het wel langzaam opbouwen, niet omdat ze drachtig is, maar omdat je al zo lang niets meer met haar hebt gedaan.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: paard is te dik maar wel al 5 mnd drachtig en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 23:08

Ik heb altijd begrepen dat je pas in de laatste paar maanden anders hoeft te gaan voeren bij een dracht. Mijn pony krijgt pas vanaf de 9e maand aangepast voer ( merriebrok).