kuilgras of hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mitje
Berichten: 240
Geregistreerd: 17-08-06

kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 07:44

Hallo allemaal,

Wat geven jullie het liefst aan je paard/pony? Gewoon goed hooi of kuilgras?

Wat is beter? Maakt dat ook iets uit? Ik hoorde toevallig dat kuilgras wat scherp zou kunnen zijn voor een paardenmaag, is dat ook zo?

Ben benieuwd wat jullie bokkers ervan denken/zeggen. Haha!

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:51

Ik geef de voorkeur aan hooi. Dit omdat er minder eiwitten inzitten als in kuilgras, en hoe minder eiwitten des te beter het is voor mijn fjord met exceem.

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:24

Wij geven de paarden voordroog (kuil) van eigen land en daarnaast hebben we ook nog gewoon hooi van het land van de buurman.
Het grote voordeel van voordroog is dat het bijna stofvrij is, weinig voedingstoffen in zit daar we het lang laten doorgroeienen en dat de paarden het heerlijk vinden.
Alleen mijn 26 jarige merrie vind voordroog helemaal niets, zij krijgt dan ook gewoon hooi.

Wij hebben meerdere paarden zodat we 1 a 2 balen per week voeren maar hadden we er maar 1 dan gingen we voor het gewone hooi want voordroog wordt er niet beter op als het lang open blijft liggen.

Gr Em

Daphne_65
Berichten: 589
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: 's-Gravendeel, Hoekse Waard

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:24

het liefst hooi, weinig eiwit en kun je wat meer van geven zodat ze op stal langer bezig zijn. Bij ons op stal krijgen ze allebei.

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:28

wij geven ze ook hooi
inderdaad kuilgras zitten een hoop eiwitten in

vluggejip
Berichten: 247
Geregistreerd: 03-03-05

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:29

Ik geef kuilgras omdat er twee bij ons lopen te hoesten als ik ze gewoon hooi geef.

Mitje
Berichten: 240
Geregistreerd: 17-08-06

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 12:31

dus het heeft nadelen en voordelen als je kuil geeft...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:37

Alinda1305 schreef:
inderdaad kuilgras zitten een hoop eiwitten in


Dat hoeft helemaal niet...
Hangt er nl volledig vanaf van wat voor land het afkomt: bemest of onbemest

Groter 'struikelblok' kan zijn hoe nat het ingepakt is. Als het te zuur wordt kunnen paarden er niet zo goed tegen. Dan raakt de darmflora van slag en gaan ze aan de diarree.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:51

Mijn paard heeft een heel gevoellige maag. Als ze alleen op kuilgras leeft, zonder hooi, dan mag het zo net en droog zijn, ze geraakt steevast aan een stevige diarree.

's Zomers krijgt ze geen kuil, alleen hooi. Maar het probleem is dat ze ook nog een stofallergie heeft. Hierdoor moet haar hooi natgemaakt worden. In de winter als het stevig vriest niet altijd evident. Dus 's winters halen we een baal ingekuild gras, en en dan krijgt ze dat voor ongeveer 2/3, aangevuld met ongeveer 1/3 gewoon hooi.

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:56

Van mijn veearts ( en meerdere) hoor ik regelmatig dat ik nooit kuil moet voeren. Dit ondermijnd de gezondheid van je paard omdat het simpelweg niet voor paarden gemaakt is. De zuurtegraad schijnt veel te hoog te zijn ofzo. Echt het mijne weet ik er niet van. Mijn pony heeft een lichte longziekte en geef mijn paarden dus al jaren nat hooi. Kost wat meer werk maar de gezondheid van me paarden gaat voor alles.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:59

Er zitten wel nadelen aan voordroog/kuil.

Veel eiwit, en bij het openen van een nieuw pak moeten ze vaak wennen aan de andere voedingsstoffen. Hooi is droog, maar nat gevoerd is dat dus geen probleem.

Bij ons staan ze hele dagen op de wei en krijgen ze slechts een beetje voordroog voor de nacht. Ik geef zelf hooi bij.

Uppojono

Berichten: 3638
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:00

Bij ons op stal wordt standaard kuil gevoerd, heb dus niet echt de keuze, of ik moet zelf hooi gaan kopen.. Mij valt het wel op dat de kwaliteit van hooi, vaak slecht is, is vaak nogal stoffig, maar zijn natuurlijk ook mensen die wel aan goed hooi kunnen komen.. Mijn paarden zijn echt dol op kuil, de ene eet het zelfs liever als biks.. Eerst haar kuil opeten en dan het biks.

luuntje

Berichten: 13989
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 14:08

Op onze stal zijn ze sinds kort gestopt met het voeren van kuil er is nu alleen nog maar hooi.
Mijn fries vind het hooi niet te eten (ook niet als ik het nat maak) het ligt door zijn hele box heen.
Ik ben dan ook van plan om zelf kuil te gaan kopen en dit te gaan mengen met hooi.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:21

wij geven kuil, het is niet stoffig en ze komen bij ons veel beter de winter door (shetten buiten, en mijn niet dik te krijgen arabje) ze blijven veel voller. moet wel vermelden dat de meesten drachtig zijn en dus meer nodig hebben. ons kuil wordt verder ook zo klaar gemaakt dat het goed is voor pony's, dus weinig kunstmest over het land, en wat langer laten liggen zodat het droog is, bijna hooi dus maar net wat meer voeding erin

Hypo

Berichten: 295
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Ooij (Gld)

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:58

Volgens mij halen jullie gewone kuil en voordroog kuil door elkaar.

Gewone kuil wordt gewonnen voor koeien, daar doen paarden het over het algemeen niet best op, te veel eiwit inderdaad. Het verschil zit zoals Djilan al aangeeft in de mate van bemesting en de droogtegraad voordat het in plasticpakken geperst wordt. Voor koeien is veel eiwit OK, hoe meer hoe beter zelfs denk ik ivm met melkopbrengst. En het gras groeit sneller door de mest, dus de boer ook blij. Het zure komt door het conserveringsprces in de baal (melkzuur), hoe droger je verpakt hoe minder zuur er ontstaat.

Voor paarden (voordroog) kuil moet je inderdaad niet of weinig bemesten, het gras lekker lang laten doorgroeien en na het maaien ook lang laten drogen. Het hoeft niet zo lang als voor gewoon hooi maar wel langer als koeienkuil.

Door het conserveringsproces in de plastic baal blijven er inderdaad meer voedingsstoffen bewaard, dat is gunstig (scheelt weer brokken) maar er blijven dus ook wat meer eiwitten bewaard. Als je paard overgevoelig is voor eiwit dan zou ik ook liever (alepen) hooi geven, anders is onbemeste voordroogkuil echt prima voor paarden.

Afbeelding

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:29

ik weet niet het niet,, want ik heb geen ervaring enz.
met kuil.
Ik geef mijn ponys al me hele leven gewoon hooi. En dat gaat
goed.. dus daar hou ik het lekker bij. Hooi en gras en bix.

dimfolandje

Berichten: 174
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:47

Als je eerst zag hoe het kuil erbij stond op de manege dat plastic helemaal geschuurd onder de modder en het hooi helemaal onder het stof enzo...Het ligt er ook aan wat voor paard je hebt en hoe het kuil is...

Anoniem

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:50

--> VS

xRONINIx
Berichten: 455
Geregistreerd: 16-08-05

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:53

ik geef hooi ivm de eiwitten in het kuil en mijn paardje is al drie keer spierbevangen geweest Huilen dus ga ik voor het hooi Haha!

lovemonami

Berichten: 499
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: velserbroek

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:59

ik geef kuil omdat mijne hooi vaak niet echt opeet hij vind het te drog :S

Joey_Diamond
Berichten: 344
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:48

bij ons op stal krijgen ze meestal ook hooi omdat de helft van de paarden alleen maar kuil eten en hun hooi laten liggen . .dus daarom krijgen ze bij ons meestal kuil Knipoog

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:41

Ik geef kuil en hooi, ochtend kwart plak kuil, daarna op gras en voor de avond-nacht geef ik hooi.

Mitje
Berichten: 240
Geregistreerd: 17-08-06

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 16:12

ik geef zelf nu ik dit allemaal gelezen heb toch echt de voorkeur aan gewoon goed hooi.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:00

Wat mij betreft: alleen maar hooi. Ook voordroog is gegist en dat is niet geweldig voor het maag/darm systeem van het paard. Daarbij wordt mijn paard compleet hyper van voordroog (laat staan van kuil), zodat ik niet eens de keuze heb Haha!
Bij mijn vorige stal werd voordroog gevoerd en vonden ze dat voordroog hetzelfde was als hooi, daar heb ik gewoon zelf hooi gekocht om te voeren. Huidige stalbaas regelt gewoon goed hooi voor mijn paard en heeft deze zomer ook zijn best gedaan om hooi in te pakken, daar andere paarden ook moeite bleken te hebben met de voordroog (gingen aan de dunne).
Als paarden het hooi laten liggen, vinden ze het niet lekker. Misschien moet je dan eens kijken of je ander hooi kunt kopen.
Nog een nadeel van voordroog: als er ongemerkt een gaatje in de folie komt gaat het schimmelen en kun je feitelijk de hele baal weggooien.

ikke24
Berichten: 1164
Geregistreerd: 12-08-05
Woonplaats: Limburg

Re: kuilgras of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:48

Mitje schreef:
Hallo allemaal,

Wat geven jullie het liefst aan je paard/pony? Gewoon goed hooi of kuilgras?

Wat is beter? Maakt dat ook iets uit? Ik hoorde toevallig dat kuilgras wat scherp zou kunnen zijn voor een paardenmaag, is dat ook zo?

Ben benieuwd wat jullie bokkers ervan denken/zeggen. Haha!



IN kuil zitte rg veel eiwten, ik geef liever hooi en dan bij voorkeur hooi wat al een jaar oud is, daar kun je namelijk zoveel van geven als je wil.