Ineens eikels eten? Giftig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samouray

Berichten: 88
Geregistreerd: 16-05-06

Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 15:06

Afgelopen week ontdekte ik dat Sam van de eikels stond te smikkelen. Daarna ben ik er op gaan letten en hij speurt gewoon de hele grond af op zoek naar eikels!!! Hij deed dit eerder nooit. Iemand enig idee waarom hij hier ineens mee begint? Er is helemaal niks veranderd in zijn voer of beweging.
Heb ik nog een vraag: zijn eikels giftig? Als ik het goed heb begrepen kunnen de groene eikels o.a. koliek veroorzaken?

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:08

eikels zijn geloof ik niet giftig maar bevatten wel veel eiwitten wat erg slecht is voor je paard, dit kan dus ook koliek veroorzaken.
alle eikels opruimen lijkt me niet zo'n super optie maar je kunt ook een tijdje eiwit-arm voer geven tot de eikels weg zijn.

punto

Berichten: 89
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:08

Ben ik ook benieuwd naar. Ga dit even volgen

vbps

Berichten: 291
Geregistreerd: 03-03-06

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:09

Mijn pony at altijd eikels bij de vorige eigenaar.. Maar hij is er niet ziek van geworden. Ik denk dat er niet zo veel gras op het land staat ofzo dat ze dan eikels gaan eten ? *volgt dit topic*

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:11

Mijn paard vindt ze ook lekker, maar is er destijds nooit ziek van geworden. Ik kan me voorstellen dat een overdosis niet goed is Net zo goed als kilo's appelpitjes dodelijk kunnen zijn.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:00

Ik heb weleens ergens gelezen dat eikels giftig zijn voor paarden. In een paardenboek maar ik weet niet meer welke.
Ik kende een pony die ook veel eikels at maar die heeft zo lang ik hem kende er geen last van gehad. Maar ik heb die pony maar 3 jaar meegemaakt.

o0o_Jade_o0o

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Mechelen, België

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:02

Mn pony is ook verzot op eikels en eikenbladen ,, Als er gras op de wei staat durft ze echt gewoon alles afzoeken naar eikels ,, Het schijn inderdaad niet goed te zijn als ze er een grote hoeveelheid van binnenkrijgen ,, Dus rapen we zoveelmogelijk eikels van de wei op [best wel veel werk,, maarja]

Oliviaatje

Berichten: 1175
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Bij ôôs

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:03

wat ik weet is dat eikels giftig zijn voor een paard.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:28

niet giftig maar bij te veel acute koliek

gr colette

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:31

Mij is vroeger altijd verteld, en ik heb het ook gelezen dat ze giftig zijn, maar ik heb nog nooit gemerkt dat mijn paard er last van heeft gehad of een ander paard. Dus tot in hoever ze giftig zijn ?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:21

Eikels zijn wel degelijk giftig, maar gelukkig alleen in grotere hoeveelheden. De boosdoener is het looizuur, dat erin zit.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:54

Eikels zijn niet goed voor je paard, ook al vinden ze ze lekker! Wat ook een nadeel kan zijn, als die dingen op de grond liggen dat paarden er soms ook wat zand bij op eten, ik had er één die ze ging opgraven! Die heeft wel veel te veel zand binnen gekregen (leeft ook niet meer).
Dus ik zou proberen ervoor te zorgen dat ze het niet meer eten!
Geen eikels!!!!

eleonorav
Berichten: 79
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: hengelo(o)

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:09

Toevallig heb ik mijn paard er ook op betrapt vorige week!
Hij stond de bladeren van de boom af te smullen Gestoord
Het leek wel een giraf.Ik weet ook niet wat ik er van moet denken.

boldie
Berichten: 293
Geregistreerd: 18-11-05

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:15

Mijn paardje en nog meer van haar weidemaatjes hebben zich vorig jaar te pletter gegeten aan de eikels. Tja, als ze in de wei vallen dan kan je er weinig aan doen. Heb me er niet druk over gemaakt. Maar ik heb aan geen van de paarden wat gemerkt dat ze er last van hebben gehad. Ook geen diaree ofzo. Neem aan dat ze zich in het wild ook aan van alles en nog wat te goed doen.

LMuntje

Berichten: 329
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:33

Oh ik dacht altijd dat het super giftig was en ik mn pony maar uit een deel van de wei houden:P -c-

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:38

loveomara schreef:
Mijn paardje en nog meer van haar weidemaatjes hebben zich vorig jaar te pletter gegeten aan de eikels. Tja, als ze in de wei vallen dan kan je er weinig aan doen. Heb me er niet druk over gemaakt. Maar ik heb aan geen van de paarden wat gemerkt dat ze er last van hebben gehad. Ook geen diaree ofzo. Neem aan dat ze zich in het wild ook aan van alles en nog wat te goed doen.


Idd, mijn pony eet dus ook eikels, nog nooit wat aan haar gemerkt.

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:39

Eikels eten is niet goed voor je paard, geen eikels eten is in iedre geval beter. Kan een teken zijn dat hij ergens iets te weinig van vitamines binnen krijgt. Om die reden kunnen paarden geloof ik ook wel eens schors van boompjes opeten ofzo dacht ik.

Is het niet nu een grasarm seizoen? Ik bedoel, in het voorjaar zitten er extreem veel voedingsstoffen in gras. Is dat nu inn komend najaar niet minder, misschien heeft je paard behoefte aan ander voer (verandering in training, zijn stofwisseling of het wat ouder worden of misschien kreeg hij altijd al minder compleet voer?

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:29

Mijn vroegere bijrijdpaard at ook altijd eikels, we konden er niks aan doen, maar hij is er gelukkig nooit ziek van geworden!
Ik denk dus niet dat het erg giftig is, anders had hij er vast wel wat aan overgehouden Vingers aflikken

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:26

looizuur kan leverschade veroorzaken.
Gelukkig kan een lever wel wat hebben, voor je echt problemen krijgt. De kritische grens ligt bij ongeveer 80% uitval, als je nog meer uitval van de leverfunctie hebt, wordt het paard merkbaar ziek. Maar dan is het ook goed mis.

( Zie bijv. bij kruiskruid; stukje bij beetje valt de lever uit en als het arme paard uiteindelijk ziek wordt, is er geen redden meer aan)

Anoniem

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:28

Er is vorig jaar was eens een topic over eikels geweest in MD.
Zover ik weet is de vrucht, eikeltje zelf dus, giftig. Maar weet niet in welke mate, goed is het zeker niet.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 14:39

Mijn pony's eten ze ook helaas... Gelukkig voer ik de hele dag door hooi, dus ze hebben niet echt veel motivatie om eikels te zoeken als er ook hooi ligt Lachen

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Ineens eikels eten? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:43

Luna eet ook eikels. Als ze er één hoort vallen, rent ze erop af om die op te eten. Zij is vorig jaar dan ook op het nippertje gered vanwege leverfalen. Haar bloedresultaten wezen uit dat haar lever overbelast werd door het eten van eikels. We zetten dus stukken weiden af aan de kant waar de eiken staan.

Vorig jaar is tevens de 2-jarige merrie van mijn instructrice doodgegaan door het eten van eikels. Zij stond maar enkele uren op die wei met eikels. Dus het is maar hoe goed je paard ertegen kan, dat verschilt per paard.