Opnieuw een vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 18:05

Ik heb een tijdje geleden al een topic gemaakt over het voer van mijn pony. Nu heb ik weer een vraagje.

Er werd mij toen aangeraden hem minder krachtvoer te geven. Dit kreeg hij namelijk:

's Ochtends: 3/4 biks + 1/4 haver + hooi
's Middags: 3/4 biks + 1/4 haver
's Avonds: 3/4 biks + 1/4 haver + Hooi
Ook kreeg hij na het werk een handje muesli met vitamine E + Selenium en neutradex.

Het probleem:
Ik mag niet meer longeren. Hij heeft namelijk 2 voorbenen die redelijk hard achteruit zijn gegaan laatste tijd. (door slechte bodem enzo) Op dit moment mogen we alleen stappen. Zodra hij weer goed is gaan we dit doen aan werk:

Maandagavond: 1 uur dressuurles (op Z niveau)
Dinsdagavond: Voor mezelf rijden, meestal 30 tot 45 minuten of de wijk in ruim 2 uur
Woensdag ochtend of avond: Voor mezelf rijden, meestal 30 tot 45 minuten of de wijk in ruim 2 uur
Donderdagavond: 1 uur dressuurles
Vrijdagochtend: 1 uur dressuurles(zwaarste van de week)
Zaterdagmiddag: 1 uur dressuurles
Zondag: wedstrijd / aan de hand stappen


Hij krijgt nu omdat hij niet goed is:
's Ochtends 1/4 biks + flink veel hooi + medicijnen
's Middags 1/4 biks
's Avonds 1/4 biks + flink veel hooi + medicijnen

Ik moet hem 3 keer op een dag biks oid geven, dat krijgen ze bij ons allemaal en anders breekt hij de stal af.

Nu was ik van plan om hem niet meer biks te geven na het opbouwen maar muesli of haver te geven bijvoorbeeld tussen de middag (we kunnen namelijk ook geen ander biks kiezen, dit wordt er aangeboden bij ons en anders wordt het érg prijzig en dat vinden mijn ouders niet goed)


Wie weet er een goede muesli? Of wie heeft er goede ervaringen met haver?

Het gaat vooral om de energie, hij mag er best heet van worden Lachen

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Re: Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:02

ik zou helemaal geen bix geven geef ipv bix zemelen, heeft het paard het idee dat hij te eten krijgt maar kwa voedingstoffen helemaal niets, super dus niet starks een hoefbevangen paard!! uit het hooi haalt ie voldoende zolang je niets doet, je kan evt een schepje voedingssuplement door de zemelen doen, succes

MyWishMax

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 22:33

Ik moet dus wel bix blijven voeren. Ivm de hoge kosten. Bix zit bij de stalling in gebrepen, haver ook maar muesli oid niet.

Zemelen wordt hij juist helemaal dik van en hij krijgt daar totaal geen energie van (hij heeft er een tijdje wel opgestaan) dus dat is geen optie Lachen

En hij loopt wel elke dag, dus hij staat niet stil Lachen (Moet hem van de DA op bix houden Knipoog)

Anoniem

Re: Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 08:57

Zemelen lijkt me nou ook niet zo geschikt nee.
Met Haver voeren heb ik geen ervaring, welke muesli je is aan te raden is ook moeilijk te zeggen, gezien ik een totaal ander paard heb dan een E-pony die toch wel behoorlijk traint. Haha!
Ik zou even www.pavo.nl / www.marstall.nl / www.equiral.nl / www.cavalor.be (Perfomix?) / www.havens.nl etc. bekijken, veel geven ook advies en je kunt verder hun producten allemaal bekijken, met beschrijving etc.
Misschien dat je daar iets aan hebt. Lachen

MyWishMax

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 09:34

Okee dankjewel Knipoog

Ja we trainen normaal gesproken behoorlijk Tong uitsteken maar hij wil niet afvallen. (Hij is 1 en al spier behalve zijn buik Knipoog)

MyWishMax

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 11:56

Nog iemand?

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:45

Haver voeren kan weinig kwaad, en anders nog minder biks, echt een ienieminiehandje biks per keer, zodat hij in totaal misschien 1/4 krijgt. Hij krijgt nu ook nog te veel.

MyWishMax

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 16:18

Maar wát moet ik dan voeren. Kan namelijk niet iets anders voeren als biks of haver 3 keer per dag. En 1 keer per dag zelf aanvullen met iets anders.

Als ik in totaal 1/4 biks geef, dan valt hij om na 2 rondjes draven. Dat is het probleem en haver reageert hij totaal niet op dus dat geef ik neit meer

Anoniem

Re: Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:01

Hij krijgt nu 3/4 kg, zou dit dus kunnen zien als aanvulling en voor de energie. Vind ik niet veel; Tegenwoordig is het vanaf 3kg al normaal Rolleyes . En hij traint ook nog.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:12

Miirthe schreef:
Hij krijgt nu 3/4 kg, zou dit dus kunnen zien als aanvulling en voor de energie. Vind ik niet veel; Tegenwoordig is het vanaf 3kg al normaal Rolleyes . En hij traint ook nog.

Ik had het ook over nu hè.. want hij is toch nu niet goed, dus ik neem aan dat je nu ook niet traint?

MyWishMax

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 09:33

Nee maar moet hem van de DA op 3 keer 1/4 laten staan. Lachen Ik had liever ook dan idd maar een handje, maar ik ben nu alweer aan het opbouwen qua werk, dus ik laat hem zo lang mogelijk hierop staan.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:49

Gewoon minderen met biks,het is echt veel te veel!
Zeker omdat je paard niet werkt

En zeker 1dag rust inlassen!

MyWishMax

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Opnieuw een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 19:09

Hij heeft een dag rust.
De wijk in is rust en op zondag als ik geen wedstrijd heb stap ik naast hem.

Hij mag namelijk niet gelongeerd of los en ik moet er 6 keer per week op.