Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 10:32

Mijn 4 jarige ruin is al maanden net wat te dun. Hij heeft deze zomer een groeispurt doorgemaakt en is nu zeker ruim 1.70 m. hoog. Hij staat nu nog 24x7 op het land, over enkele weken gaat hij weer op stal. Ik rij 4 x per week redelijk intensief een half uur (exclusief in- en uitstappen). Toch maakt hij nog niet echt spieren aan.
Ik voer hem nu 1 x per dag 3 scheppen brok. Als hij straks op stal staat krijgt hij 2 x hooi/kuil en 2x biks, ik geef na het rijden 2 scheppen meusli van Pavo.

Heeft mijn paard onderhoudsbrok of sportbrok nodig, hoeveel?
Extra meusli bijgeven?
Waar wordt hij dik van ( ik geef geen mais of suikerbieten o.i.d.)?
Is het verstandig om een supplement te geven waardoor hij makkelijker spieren opbouwt? Welk supplement?
Extra vitamines bijgeven?

Alvast bedankt!

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:35

Lees ik dat goed, 3 voerscheppen biks in 1 keer??

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:36

Heb goede resultaten gezien bij grote slungelige ruinen die wat schraal waren wegens groei, met gewone merriebrok. Een paar weekjes op merriebrok helpt ze vaak een heel eind 'terug in de vulling'. In merriebrok zit alles wat een paard in de groei nodig heeft, je hoeft dan niet meer te klooien met poeders en andere supplementen.

Van meusli is geen paard dik geworden - dat is echt kippenvoer zonder vulling. Je kan dan beter gewone biks gaan voeren omdat er op die manier meer 'vulstof' naar binnen gaat.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:38

ik zou beginnen met onbeperkt hooi en kuil geven.

joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 10:48

levi schreef:
Lees ik dat goed, 3 voerscheppen biks in 1 keer??



Ja... helaas wel. Omdat ik maar 1 x per dag in de gelegenheid ben om hem extra voer te geven krijgt hij dit dus in 1 keer. Ik dacht dat het beter was om het dan maar zo te doen dan dat hij te weinig krijgt.


Onbeperkt hooi of kuil is nu niet mogelijk omdat hij in een kudde in de wei staat, dit is na een paar uur al opgegeten door zijn kuddegenoten (en hemzelf natuurlijk). Hij gaat trouwens ook rustig wat anders doen als de rest staat te eten, eten interesseert hem niet zoveel lijkt het wel.

@Dees: zit er niet teveel eiwit in merriebrok? Ik ben toch een beetje huiverig om dat te voeren omdat daar misschien toevoegingen in zitten die hij niet mag hebben.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:05

Kijk voor tips ook even in andere topics over dit onderwerp.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:08

joepiejee schreef:
@[naam verwijderd]: zit er niet teveel eiwit in merriebrok? Ik ben toch een beetje huiverig om dat te voeren omdat daar misschien toevoegingen in zitten die hij niet mag hebben.


Logisch dat je die angst kent..
Maar: dat wat groeit, heeft eiwitten nodig.
En als ze schraal zijn, moet er gewoon meer eiwitten in.

De bevangenheid waarvoor je bang bent, daarover staat trouwens heel niet vast dat de eiwitten dat veroorzaken - dat zou ook best nog wel eens te maken kunnen hebben met de snelle verteerbaarheid van suikers (= ook koolhydraten zoals in Haver). Daarmee ben je met meusli dus ook niet zonder risico... Het menselijk lichaam komt ook eerder in de problemen van suikers dan van eiwitten, dus geheel onaannemelijk is het niet.

Ik verzin het niet zelf - merriebrok voeren bij jonge slungelige ruinen was het advies van onze dierenarts - ruinen in kwestie knapten er aardig van op. Niet voor altijd merriebrok voeren, maar voor een week of 4 zou ik het zeker proberen.
Een teveel aan eiwitten wil zich nogal eens ophopen in de manenkam- daaraan kan je dus mooi controleren of het goed met je paard gaat, als hulpmiddeltje.
Blijft waar: het oog van de meester is absoluut noodzakelijk bij voerkwesties.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:55

Dees schreef:
Van meusli is geen paard dik geworden - dat is echt kippenvoer zonder vulling. Je kan dan beter gewone biks gaan voeren omdat er op die manier meer 'vulstof' naar binnen gaat.


Bijzondere theorie, verder op vertel je weer dat er veel suikers in zitten. Hoe kan dat? Nors opkijken

Op wat voor weide staat je paard? Staat er nog wel genoeg gras opp? Als hij namelijk te weinig ruwvoer binnen krijgt kan je er biks in gooien tot je een ons weegt het wordt door de snelle darmpassage amper opgenomen. Krachtvoer is zeker geen vervanging van ruwvoer wel een aanvulling.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:38

[quote="fransje23]Bijzondere theorie, verder op vertel je weer dat er veel suikers in zitten. Hoe kan dat? Nors opkijken
.
[/quote]

Simpel - koolhydraten zijn suikers.
En wat zit er in granen? Juistum, koolhydraten.

Haver, tarwe, gerst, mais... allemaal suikers.

joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 14:43

fransje23 schreef:
Op wat voor weide staat je paard? Staat er nog wel genoeg gras opp? Als hij namelijk te weinig ruwvoer binnen krijgt kan je er biks in gooien tot je een ons weegt het wordt door de snelle darmpassage amper opgenomen. Krachtvoer is zeker geen vervanging van ruwvoer wel een aanvulling.



Het weiland heeft nog wel iets te grazen maar veel is het niet hoor, ze worden vanaf nu wel bijgevoerd met kuil. Helaas is mijn paard niet altijd even geinteresseerd in als de rest van de kudde.

Quento

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-09-06

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:42

je kunt het beste stoppen met het voeren van 3 scheppen in 1 keer.
Dat is bijzonder gevaarlijk.
Een paard mag nooit meer dan 2 kilo voor in 1 keer krijgen.
De maag van een paard is daar niet op gemaakt en kan door de hoeveelheid scheurtjes krijgen en dan kun je wel nagaan wat voor gevolgen dit kan hebben.

Er is niet echt een oplossing als je niet vaker als 1 keer per dag kan voeren en hij het kuil niet eet in de wei.

Wel een advies als je voer gaat geven met meer eiwitten, zoals merriebrok of mais is dat je dan hooi geeft ipv kuil.
In kuil zitten namelijk ook heel veel eiwitten.

Wat ook kan helpen bij een jong paard is om hem een tijdje op rust te zetten en niet te rijden, vooral als ze net zadel mak zijn vergt dit veel energie van een paard, wanneer hij dan even een maand of 2 a3 tot rust kan komen in de wei, zijn er veel paarden een stuk beter erna en sterker. Ze hebben de tijd nodig om al wat ze geleerd hebben op een rijtje te zetten en aan te sterken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:47

Scheutje lijnzaadolie over het voer helpt het paard wat dikker te krijgen, eventueel maismeel voeren.

susanne12

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:53

hey ik heb een koud bloed en die is ook veel te dun ik geef hem koeken dat help met een beetje musli
ze heten ( de koeken) pavo summerfit

je kan altijd ook bij een dieren winkel vragen of waar je zltijd je voor koopt

susanne12

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:54


fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:11

Dees schreef:
Simpel - koolhydraten zijn suikers.
En wat zit er in granen? Juistum, koolhydraten.

Haver, tarwe, gerst, mais... allemaal suikers.


Ik doel meer op het feit dat je eerst zegt dat er niets in zit, kippenvoer, en vervolgens zitten er veel suikers in. Je hebt gelijk als je stelt dat er in de meeste muesli's door toevoeging van melasse iets meer suiker zit dan in biks. Maar het is niet zo dat er in muesli voornamelijk koolhydraten zitten. Bedenk ook dat het hoofdbestanddeel van brok ook granen etc zijn.

Mais is trouwens erg goed om paarden dikker maar niet heter te krijgen.

TS is het niet mogelijk om je paard op een vollere wei of, een paar uurtjes, ergens apart met een hoop ruwvoer te zetten? Krachtvoer is namelijk geen oplossing. Als extraatje zou je trouwens een soort slobber van maismeel, scheutje olie en wat muesli kunnen maken.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:21

Fransje... zonder eindeloos met je in discussie te gaan:

Neem een Mars: zit stikvol suiker. Maar kwa voedingswaarde heb je er geen moer aan.
Tenzij je snelle suikers nodig hebt, bijvoorbeeld bij inspanning op de korte termijn, dan wil het nog net wel dat beetje extra geven (suiker-kick).

In merriebrok zitten gewoon hele mooie eiwitten en stoffen waar opgroeiende paarden heel goed van kunnen profiteren.
Persoonlijk denk ik dat een tijdje merriebrok geven een verstandigere keuze is dan te beginnen met allerlei enkelvoudige poeders en supplementen, omdat je met een samengestelde brok 'in balans' voert, dus niet met scheve verhoudingen.

Er zit wel meer voedingsstof in meusli dan ik met het voorbeeld van de Mars aanhaal, maar persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat men 'vollediger' voert bij een gepelletteerde brok. Ik weet dat commercieel beinvloede paardenhouders daar anders over denken Knipoog

Anoniem

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:01

Lekker onbeperkt ruwvoer, vooral niet nóg meer brok geven (brok die je nu geeft evt. vervangen door de al eerder gegeven tip; merriebrok). Sommige jongere paarden hebben wel eens zo'n periode, maar kilo's graan en kilo's biks is dan echt geen goeie optie.
Lekker onbeperkt ruwvoer, desnoods dagelijks wat Luzerne bij.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:09

Dees schreef:
Er zit wel meer voedingsstof in meusli dan ik met het voorbeeld van de Mars aanhaal, maar persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat men 'vollediger' voert bij een gepelletteerde brok. Ik weet dat commercieel beinvloede paardenhouders daar anders over denken Knipoog


Gaaaap

Muesli is ook een volledig voer....maar als jouw waarheid anders is vind ik het prima.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 07:09

Hier in België wordt zelfs door bijna niemand gepelletteerde brok gevoederd, dat bestaat hier (bijna) niet. Hier voert men "mengeling" als men krachtvoer geeft, sinds een aantal jaar lees ik Bokt wel eens over muesli, dat is denk ik hetzelfde als onze mengeling. Ik denk niet dat ons krachtvoer van mindere kwaliteit is als jullie brok.

Maar goed, on topic, ik denk dat de oplossing zit in veel ruwvoer. Als hij over enkele weken op stal gaat zou ik zeker zorgen dat hij voldoende ruwvoer krijgt, en aan de stalhouder vragen om een scheutje maïsolie over het krachtvoer te doen.

Muesli bijgeven na het rijden zou ik niet doen, gewoon zorgen dat hij genoeg ruwvoer heeft. Twee keer per dag brok is meer dan genoeg krachtvoer.

Bietenpulp is ook goed om paarden wat te laten aankomen, maar moet zeer goed geweekt worden. Dat zou je ev. kunnen bijgeven na het rijden.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 07:47

even een aanvulling op de rest:
laat zijn tanden eens nakijken door een paardentandarts, kan zijn dat ie niet helemaal goed kauwt en daardoor schraal blijft.
Knipoog
ik zou juist niet overstappen op allerlei andere soorten brok, tegen de tijd dat hij op stal komt is hij daar weer aan gewent en heb je kans dat hij daar juist erg druk van word.

straks op stal zou je kunnen proberen of je de mogelijkheid hebt om hem in plaats van extra brok/muesli 2 plakken hooi te voeren na het rijden, voldoende ruwvoer worden ze vaak toch wel dikker van..

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 07:53

Ik zou stoppen met zo veel krachtvoer te gaan voeren en zorgen dat hij meer hooi binnenkrijgt Knipoog

joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 10:08

Bedankt voor jullie adviezen Lachen

Helaas is het niet mogelijk om mijn paard op een apart weiland te zetten, ik moet me dus schikken naar de situatie hoe die nu is. Na alle adviezen overwogen te hebben ga ik het volgende voerschema toepassen:
Zolang hij nog op de wei staat geef ik hem na het rijden 1 schep biks en 1 schep Pavo meusli. Ik probeer de stalhouder zover te krijgen dat er meer kuil bijgevoerd wordt in het weiland.

Straks op stal 2x 2 scheppen biks, 2 x kuil/hooi (veel), 1 x halve emmer lucerne en na het rijden 1 schep meusli met scheut olie. Zo wordt hij 6 x per dag gevoerd.
Vitamines bijvoeren doe ik dus maar niet of zal ik zo´n vitaminespuit (dat is eenmalig) aan hem geven?

joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 10:14

Quento schreef:
je kunt het beste stoppen met het voeren van 3 scheppen in 1 keer.
Dat is bijzonder gevaarlijk.
Een paard mag nooit meer dan 2 kilo voor in 1 keer krijgen.
De maag van een paard is daar niet op gemaakt en kan door de hoeveelheid scheurtjes krijgen en dan kun je wel nagaan wat voor gevolgen dit kan hebben.



Hier ben ik trouwens wel van geschrokken, er zijn bij ons meer paarden op de pensionstal die 3 scheppen in 1 keer krijgen. In de winter zelfs 2 x per dag. Doe ik dus niet meer!

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:17

nou ik vind dat je paard veel te veel krachtvoer krijgt!!
en je zou het ook moeten veranderen in 3 x per dag 1 schep brok, zodat hij het in etappes kan opnemen, de voedingsstoffen. Zoveel in een keer is nooit goed. Je kan hem beter meer ruwvoer ( hooi) geven dan krachtvoer... Lucerne is ook een optie.
En vlak voor- en na het rijden eten geven is niet goed voor de spijsvertering, ik wacht altijd een uur voor en na zowieso. Je kan dan beter ruwvoer geven. Een vitaminespuit geven dat is zeker niet verkeerd, maar je kan ook zo'n potje vitamine poeder of korrels kopen. en ontworm je wel regelmatig dan?

joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Re: Wat voeren aan 4 jarig paard (is te schraal)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 10:30

silverbrumby schreef:
nou ik vind dat je paard veel te veel krachtvoer krijgt!!
en je zou het ook moeten veranderen in 3 x per dag 1 schep brok, zodat hij het in etappes kan opnemen, de voedingsstoffen. Zoveel in een keer is nooit goed. Je kan hem beter meer ruwvoer ( hooi) geven dan krachtvoer... Lucerne is ook een optie.
En vlak voor- en na het rijden eten geven is niet goed voor de spijsvertering, ik wacht altijd een uur voor en na zowieso. Je kan dan beter ruwvoer geven. Een vitaminespuit geven dat is zeker niet verkeerd, maar je kan ook zo'n potje vitamine poeder of korrels kopen. en ontworm je wel regelmatig dan?



Maar als hij niet zoveel biks krijgt dan wordt hij echt dunner, dat is deze zomer dus gebeurd. Ik kan wel proberen of het met 1,5 schept biks per keer ook goed gaat. Voeren vlak voor het rijden doe ik ook niet en helaas staat mijn paard niet thuis zodat ik hem vrij kort na het rijden nog een schep meusli geef.