hooisoorten en de kosten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

hooisoorten en de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 10:49

Wie kan me vertellen wat natuurhooi is enwat er in zit? Ditzelfde wil ik ook voor kruidenhooi weten. Wat kost dit hooi per kleine baal (10/15 kg)?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re: hooisoorten en de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:36

Kleine baaltjes hooi kosten op dit moment tussen de twee en drie euro per stuk, ik weet niet of dat anders is bij natuur- of kruidenhooi...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: hooisoorten en de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 12:42

Ja dat is me bekend, maar wat kost nou echt dat kruidenhooi en natuurhooi?

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: hooisoorten en de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:31

De prijs van hooi is erg afhankelijk van de hoeveelheid die van het land komt en waar het vandaan komt.
Hoe weet je of hooi echt kruidenhooi/natuurhooi is??
Ben je er bij geweest toen het daar werd gemaaid/gebaald??
Vaak worden die kreten alleen gebruikt om de prijs op te drijven.

Verder moet je bij natuurhooi nog uitkijken dat er geen Jacobskruiskruid in zit ook.

Geef mij maar gewoon normaal hooi, die kruiden voer ik dan zelf wel gekontroleerd bij.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: hooisoorten en de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:47

dat hangt misschien af van waar je woont dubbeldun, heb je zelf ervaring met oplichterij?

de prijzen hangen ook weer af van waar je woont fjordnina, tussen de randstad en buitenuit zit nogal wat verschil volgens mij. ik betaal rond de 2.40 voor een baal onbemest hooi en dit komt dan van het bĂștlan rondom het snekermeer.

maar ik heb nu eerst een partij onbemest hooi van een vriendin gekocht voor 1.50 de baal Cool

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: hooisoorten en de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:48

Ik betaal minimaal al 3,50 voor gewoon bemest hooi, dat is eigenlijk te kort/fijn hooi.
Als ik het grovere hooi neem, dan is dat als Euro 5 per baaltje
Als er dan ook nog het predikaat 'natuur' of 'kruiden' aan hangt dan betaal je hier al ronde Euro 7 per baaltje.

Ik heb wel eens een baaltje 'kruidenhooi' gehad waar ik een komplete rekening van een varkensboer uithaalde. Het was idd een pittige (gekruide) rekening Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: hooisoorten en de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 04:52

:| bizar joh!! dat is diefstal!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: hooisoorten en de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 09:28

Ik vind dat ook fors hoor. afgelopen jaar betaalde ik 1 euro per baaltje voor mooi, goed hooi. Dat was gewoon mazzel. Meestal zit ik rond de 2 euro voor gewoon hooi, maar dat wil ik dus niet meer.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: hooisoorten en de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:06

Gewoon mooi hooi van bemeste grond kost rond de 2,50 euro, dat is een vrij normale prijs voor een goed pak hooi.
Natuurhooi is goedkoper, moet tussen de 1,50 en 2 euro zitten!

De eigenaren van dit hooi zijn slim, ze denken "die paardenlui hebben er toch geen verstand van, mooi verhaal erbij niet bemest, mooi stengelig etc.", maar laat je niet voor de gek houden het land is niet bemest, dus die kosten (kunstmest en/of gieren) zijn er voor dat hooi niet gemaakt!

Daarnaast is het natuurhooi omdat het pas na een bepaalde datum gemaaid mag worden (regels natuurgebied), en dus is het lang en stengelig, goed voor je paard, maar er zitten ook veel minder voedingsstoffen in dan in "gewoon hooi".

Wij hebben een klein melkveebedrijf en maken zowel hooi als kuil, de weide voor hooi maaien wij altijd (ouderwets) als het gras zo'n 40 cm hoog is (het liefst met vast droog zonneschijn weer en oost of noord-ooasten wind), je hebt dan ook mooi grof hooi maar er zit wel meer voedingswaarde in, mijn paard krijgt daarnaast een beetje kuil en een halve kilo basis biks (als ik heb gereden krijgt hij een portie extra).
Hij staat op vlas en krijgt om te knabbelen een plakje stro.

Het is dit jaar lang mooi weer geweest en dus is er best veel mooi hooi gewonnen.

Als je er zelf geen verstand van hebt vraag dan eens een gewone veehouder uit de buurt, iemand die bijv. ook een paar paarden heeft of een manege eigenaar.
Ga voor je hooi koopt kijken en vooral ruiken, mooi hooi heeft een mooie kleur (groenig wanneer het bruin is heeft het waarschijnlijk een bui gehad en heeft het te lang moeten liggen) ruikt lekker en de pakjes moeten niet warm aanvoelen.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: hooisoorten en de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:08

p.s. van kruidenhooi heb ik geen verstand, hebben we zelf niet en heb ik ook nooit gevoerd, behalve luzerne van Hartog en dat vond mijn paard erg lekker, maar dat zit niet pakjes.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: hooisoorten en de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:11

Hoeveel verschillende soorten hooi zijn er wel niet dan? Natuurhooi, echt nog nooit van gehoord. Ik koop gewoon hooi bij mijn buurman (= boer), maar heb er verder geen verstand van.

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: hooisoorten en de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:15

@Ulfeino: je hebt tegenwoordig ook Lucerne wat in zakken zit, er zit geen melasse bij en is het pure spul. Zak van 13 kilo kost rond de 6 euro .