Wat erbij te voeren voor meer energie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:49

Hoi,

Ik heb een KWPN'er die ik ongeveer 4x per week intensief rij (45min) en 2 keer per week echt stevig longeer (45min)
Zijn conditie is goed en gaat er steeds beter op vooruit. Hij staat 5uur per dag buiten in een kleine wei.
Tijdens het rijden merk ik gewoon dat hij minder voorwaarts is, ik moet hem zeg maar echt als een gek voor uit drijven. Ik ben zelf na 15min al kapot en hij begint ook al te zweten terwijl dit eerst niet zo was . Ik wil graag wat extra bijvoeren waar hij wat meer energie van krijgt. Ik heb wel gehoord van Power plus ofzo, maar ik heb echt tips nodig!!
Op dit moment is zijn voedingsschema:
S'ochtends: Hooi
S'middags: 2kg Bix Pavo
S'avonds: 2kg Bix Pavo
S'avonds laat: Hooi

Zelf voer ik nog extra dagelijks erbij:
2kg Pavo Sportmelange
1kg Slobber
200gram vitamine aanvulling
Soms nog extra brood, wortels, sinasappels etc

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:54

ik gebruik zelf havens powerplus is weinig eiwit maar met haver erbij als je dat probeert bijvoorbeeld s,middags inplaats van 2kg pavo maar anderhalf kilo te doen en een half kilo powerplus en sávonds ook en dan kijk je hoe hij het doet.
vaak is het toch uitvogelen en kijken hoe je paard erop reageert.
veel succes

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:57

Het probleem is dat de stal voert, ik heb geen tijd om 3x per dag naar stal te rijden helaas.
En ze doen best wel moeilijk over het extra voeren van andere dingen dus ik denk niet dat ik de brok weg kan laten want straks heeft ie helemaal niks als ik 1 dagje niet kan komen.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:59

huh kunnen ze niet powerplus bij de pavo gooien?
gewoon tegelijk.
je moet de brok ook niet weglaten maar gewoon anderhalf kilo pavo met een half kilo powerplus.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:10

Je zou kunnen overwegen om hem een vitamine injectie te geven. Bij sommige paarden helpt dat erg goed...en kwaad kan het niet. Aan het voer kan het niet liggen lijkt me want je geeft hem meer dan genoeg.Wat ook helpt ( waarschijnlijk nog beter ) is hem een periode van rust te geven.Ga eens twee weken of langer lekker naar buiten, spelen in de bak, longeren maar dan heel ontspannen, enz. enz. Vaak wil dat ook helpen.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 17:14

Ik weet niet of een periode van rust helpt.
Als ik hem de dag ervoor gelongeerd heb en ik richt me enkel alleen op het ophebben van de bijzetteugels losjes en alleen maar doorlopen, doorlopen, doorlopen dan is ie de volgende dag ook echt actiever.
Maar soms zakt ie gewoon weer in en heb ik het gevoel dat de arbeid hem gewoon te veel word en meer energie nodig hebt.
Ik voer sportmelange van Pavo, maar ik weet niet of dit wel een goede keus is.
Ik meng dit met slobber van Havens en geef alles in 1 prak in de bak Vork

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:25

Voer is geen wonder middel! Was dat maar waar! Je zegt het eigenlijk zelf al...heb ik het gevoel dat de arbeid hem teveel wordt. Mensen nemen niet voor niets af en toe vakantie. Ga even een paar stapjes terug en je zal zien dat het daarna weer veel beter gaat. Wil je toch meer weten laat dan voor de zekerheid bloed prikken! Een paard kan b.v ook bloedarmoede hebben b.v, dan weet je in elk geval zeker dat je dat kan uitsluiten.

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:44

Krijgt het paard 7 kilo krachtvoer? Dat is behoorlijk veel. Ik zou zeker niet meer krachtvoer gaan geven. Waarschijnlijk minder het kost namelijk ook veel energie omdit allemaal te verteren, Liever wat meer ruwvoer. Een heel goede energie bron wat onder andere in de eventing en endurance veel gebruikt wordt is olie. Een tijdje vakantie kan waarschijnlijk ook geen kwaad of afwisseling in arbeid een tijdje lekker buiten rijden bijvoorbeeld. succes!

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:48

Mijn merrie heeft een periode gehad dat ze echt futloos was. Bloed laten onderzoeken ed. Maar er kwam niets uit. Op advies van de DA ben ik MaxH gaan voeren. Extra vitaminen. Hij gebruikte dit voor zijn eigen paarden en had er veel baat bij. Ik ben het gaan voeren en na 3 weken zag en merkte ik al echt veel verschil.

Mijn ruin nu, heeft 1 jaar op rust gestaan. Ik was gestopt met de MaxH, omdat ik sinds 3 weken weer aan het rijden ben en merkte dat ie niet helemaal lekker met zijn spieren ed zat ben ik het vorige week weer gaan voeren. Ik merk nu al dat ie weer véél beter in zijn vacht komt.

Het is wel prijzig, maar ik vind het het echt wel waard !!

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:25

Ik vind dat je al behoorlijk wat krachtvoer geeft!
Misschien moet je idd eens bloed laten prikken of voor verder onderzoek gaan. Als er medisch niets aan de hand is dan stel ik een vakantie voor. Of eens wat anders doen met je paard. Lekker het bos in ofzo.

Als voer tip beveel ik je geplette haver aan. Maar dan niet als aanvulling op wat je nu allemaal voert. Misschien eens een deskundige raadplegen die een goed dieet voor je kan samenstellen?

kalicha

Berichten: 324
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Aan de andere kant van jouw computer...

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:29

ik heb met mijn paard ook problemen gehad dat ze zo traag was, ik ben haar toen suikerbietenpulp gaan bijvoeren, werkte echt super goed, meerkte heel duidelijk verschil.. wel opletten, je moet t heel erg weken, bijv 1 kilo ibieten brok en daarbij 10 liter water, het gaat heel erg veel uitzetten.

Bij mij voeren ze ook op stal, ik zette het dan gewoon in een ton klaar voor ongeveer 4 dagen en dan daarnba 's avonds klaar zetten dan heeft t een hele nacht om te weken, dat ging super...

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:49

Ik vind dat je aadrig wat krachtvoer voert op een dag!
Je zou hem een vitaminespuit kunnen geven, dit kan nooit kwaad, maar ligt het niet aan dat hij aan het verharen is? Dit kan ook wat energie kosten. succes

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:52

Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem gehad. Alleen kreeg de mijne maar 3 kg krachtvoer per dag. M.i. is dat ook genoeg, die van mij werd juist hangerig van teveel krachtvoer. Misschien dat je wat kunt vervangen door hooi ofzo?

Mijn paard krijgt nu MaxH en dat is voor ons echt een wereld van verschil. Daarnaast heb ik hem van basisbrok overgezet naar een sportbrok. Heb nu een veel levendiger paard.

DTLL

Berichten: 1305
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:56

Juist te veel voer (suikers etc) kan averechts gaan werken! Zorg voor een HELE goede, uitgebalanceerde sport- of onderhoudsbrok.

DTLL

Berichten: 1305
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:56

Sansje schreef:
Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem gehad. Alleen kreeg de mijne maar 3 kg krachtvoer per dag. M.i. is dat ook genoeg, die van mij werd juist hangerig van teveel krachtvoer. Misschien dat je wat kunt vervangen door hooi ofzo?

Mijn paard krijgt nu MaxH en dat is voor ons echt een wereld van verschil. Daarnaast heb ik hem van basisbrok overgezet naar een sportbrok. Heb nu een veel levendiger paard.


Juist ja, dat werkt perfect.

Sorlede
Berichten: 1197
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:13

mijn paard is nooit levendig geweest, totdat ik haar op een andere stal ging zetten, en daar kreeg ze ook pulp. een emmer per dag, gewoon smorgens. en nu heb ik haar daar niet meer staan, nu is ze niet meer zo voorwaarts. kan dat aan die pulp liggen? voer ook al heel lang haver maar dat werkt niet. die van mij is ook heel moeilijk voorwaarts te krijgen. zelfs als ik haar uit de wei wil halen krijg ik haar heel moeilijk mee zo langzaam loopt ze. heb je verschillende soorten pulp? of alleen suikerbieten pulp?

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Wat erbij te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:14

Als je paard suikerbietenpulp kreeg dan zal het ongetwijfeld daaraan hebben gelegen. Ze krijgen daarvan eventjes een soort kunstmatige energierush (werkt t zelfde als die mierzoete energiedrankjes), maar echt goed is het niet voor je paardje hoor. Haver werkt ook niet echt hoor,.. tenminste voor mij heeft het nooit gewerkt. Ik zou eerder eens gaan kijken naar ee mogelijk vitaminen of mineralen tekort?