Paard moet revalideren (stalrust) wat voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bijtje
Berichten: 172
Geregistreerd: 07-02-02

Paard moet revalideren (stalrust) wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 08:34

Zoals de titel al zegt heb ik een paard dat nu moet revalideren, dat houdt in 2 weken stalrust en vervolgens 2 weken stappen en daarna weer rustig opbouwen. Nu ben ik een jaar bezig geweest om een vet laag te creeeren bij dit paard, maar door de operatie en alle stress eromheen is hij die in eens weer kwijt.
Nu vroeg ik aan de dierenarts wat ik hem straks moet gaan voeren want hij springt nu zijn box al uit. Hij zei minimaal brok en vond dat ik maar moest kiezen tussen of rustig in zijn stal staan en een dun paard of een paard dat zijn box uitspringt.
Nu zat ik dus zelf te denken er zijn toch ook voersoorten die laag in energie zijn en wel geschikt om te voeren, zodat hij dikker wordt.

Mijn vraag aan jullie is: wat voor voer/hooi kan ik voeren dat hem wel dik maakt maar niet te veel energie geeft?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard moet revalideren (stalrust) wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:11

24/7 hooi verschaffen, verder geen krachtvoer bijvoeren en voor de vitamines en mineralen PAVO koek, of ijslanderbrok

Is je paard in een klein stukje weiland op rust zetten geen optie? Dan heeft ie toch het gevoel buiten te staan en voelt zich minder opgesloten. Het stukje dat je uitzet niet te groot, maar twee keer de oppervlakte van een box ofzo.

bijtje
Berichten: 172
Geregistreerd: 07-02-02

Re: Paard moet revalideren (stalrust) wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 10:16

de mogelijkheid om hem ergens anders als in zijn stal te laten is er niet, hij moet echt alleen in zijn stal blijven.
Dan zit ik nog met het punt, ze voeren op stal kuilgras: zit hier niet te veel energie in?
En zou het geen optie zijn om maisvlokken te voeren zodat hij wat op gewicht blijft, want ik denk niet dat hij met alleen hooi op gewicht blijft. Hij kreeg namelijk toen hij in training was 3 keer 1,5 schep brok en 2 keer veel kuilgras en dan nog 5 uur wei. En dan trainen ongeveer 4 keer per week.
Dus daarom verwacht ik niet dat hij het met alleen hooi red.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard moet revalideren (stalrust) wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:19

Mijn paard berijd ik elke dag, minstens 5 kilometer, in het weekend soms tot wel 20 km.
En hij krijgt alleen hooi/ gras (maar wel 24/7!! dus geen twee plakjes per dag), mineralenliksteen en een half pavokoekje.

Stalarrest is een enorme psychische belasting voor een paard trouwens. Verdrietig

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Paard moet revalideren (stalrust) wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:05

Ik zou inderdaad lekker veel hooi geven ook tegen de verveling of hebben ze alleen maar kuil bij je op stal? Kuil en hooi geeft genoeg energie. Mijn paard leeft enkel van hooi, gras en een beetje spelt en die moet flink werken. Ik begrijp dat je bang bent dat hij afvalt, maar als hij twee weken niets doet zal dat toch wel enigzins meevallen? Misschien is wat snijmais ook wel een oplossing ik weet alleen niet hoeveel energie hier in zit. Beterschap voor je paard!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard moet revalideren (stalrust) wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:07

nadeel van mais is dat er veel suiker in zit, dat weer spierproblemen kan gaan geven

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Paard moet revalideren (stalrust) wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:28

Pavo Herbasan is geschikt voor onderhoud.

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Paard moet revalideren (stalrust) wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:09

Mijn jaarling is 2 weken geleden geopereerd aan OCD, voor hem geld het zelfde, stalrust ( nu nog een week extra door een complicatie ). Ik mag dus pas vanaf volgende week een beetje met hem gaan stappen. Hij krijgt 2x daags 3/4 brok, 3 x daags kuilgras en dan als ik er ben nog 1/2 musli zonder haver. Verder kan hij de hele dag op stro knauwen. Er hangt bij mij ook een liksteen en jollybal in de stal zodat hij zich wat kan vermaken. Ik probeer er iedere dag 2 of 3 keer heen te gaan om hem gezelschap te houden, want hij vind het niet echt leuk om alleen binnen te staan, terwijl de rest wel lekker buiten mag.

Anoniem

Re: Paard moet revalideren (stalrust) wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:13

Mijn paard kreeg op stalrust onbeperkt hooi, je zult zien als ze dit onbeperkt krijgen dat ze al gauw goed in een vel zullen zitten! Daarnaast voerde ik toen 0,25 kg Piannissimo (Cavalor), een scheutje Zonnebloemolie, Fenegriek, Multivit 15 & Calcium Plus (aanvulling).

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard moet revalideren (stalrust) wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:32

veel sober grofstengelig hooi (mss kan je aan graszaadhooi komen?), geen bix en pavo vital als vitamine-aanvulling.
Kuil kan best, als het maar echt voor paarden geteeld is, dus lange stengels en halfdroog (geen koeienkuil!)

Als hij langdurig wat te knabbelen heeft, verveelt hij zich ook minder en zal hij minder rusteloos worden.

misschien kan je het hooi in een dubbel of zelfs driedubbel hooinet doen (een paar netten over elkaar dus), zodat hij er een flinke klus aan heeft het hooi binnen te krijgen. hoe langer hij met zn eten bezig is, hoe beter het is!